Hvordan virksomheder reagerer på Ruslands invasion af Ukraine, kan have store konsekvenser for forbrugernes tillid til dem.

Det viser en ny undersøgelse lavet af den danske virksomhed Caliber, der i realtid overvåger folks tillid til virksomheder. Dataen er indsamlet i perioden 15. til 25. marts 2022 og bygger på interviews med 3.177 personer i verden.

“Virksomheder verden over er konstant under offentlig besigtigelse, især i krisetider. Hastigheden af deres handlinger, klarheden i deres kommunikation og omstændighederne af deres valg vil have en stor indflydelse på, hvordan- offentligheden opfatter dem,” skriver Calibers CEO, Shahar Silbershatz, i en pressemeddelelse.

Flere firmaer var dog også hurtige til at reagere på krigen, og en opgørelse fra den amerikanske handelshøjskole Yale School of Management viser, at per dags dato har næsten 1.000 virksomheder indskrænket sine operationer i den krigsførende nation.

Om rapporten:

Caliber har adspurgt 3.177 mennesker fordelt på landene Brasilien, Kina, Frankrig, Tyskland, Japan, England og USA i perioden 15. til 25. marts 2022.

Kilde: Rapporten ‘The reputational impact of corporate inaction on the Ukraine Russia war’ udarbejdet af Caliber.

Vesten vil have direkte handling

83 procent af de adspurgte fortalte, at de holdt øje med, hvordan firmaer reagerede på krigen. Og 78 procent af de 3.177 personer forventede, at firmaerne aktivt reagerede på krigen i Ukraine.

Hvilken reaktion de forventede, var dog mere forskelligartet. Præcist halvdelen svarede, at virksomheder skulle handle ved at tilbyde humanitær hjælp enten i form af økonomisk nødhjælp, huse flygtninge eller donationer til humanitær organisationer, der arbejder i Ukraine.

36 procent forventede et mere direkte svar på krigen. De ønskede, at virksomhederne skulle være proaktive og stoppe al forretning i Rusland.

Andre tal fra rapporten:

Adspurgt, om virksomheder skulle fokusere på deres forretning og holde sig fra politisk aktivisme, svarede 11 procent, at de var uenige, 48 procent forholdt sig neutrale, mens 35 procent var enige. De resterende 6 procent svarede ikke.

Kilde: Rapporten ‘The reputational impact of corporate inaction on the Ukraine Russia war’ udarbejdet af Caliber.

Her var det særligt vestlige respondenter, der ønskede en proaktiv respons. 50 procent af de adspurgte englændere og 42 procent af de adspurgte franskmænd svarede, at de forventede, at virksomheder stopper al handel med Rusland eller russiske organisationer.

Hos de adspurgte kinesere så 10 procent det nødvendigt, at firmaerne trak sig fra Rusland.

Yderligere 27 procent af de adspurgte svarede, at de støtter sanktionerne, men frygter for konsekvenserne for det russiske folk.

Herhjemme har blandt andre JYSK, Bestseller og Carlsberg trukket sig fra Rusland. Modsat har firmaer som Ecco og Rockwool insisteret på at blive i landet med begrundelsen, at de hjælper lokalt ansatte.