”Det er super deprimerende, at vi ikke er længere på området.”

Sådan siger Martin Sandvad, Omnichannel Lead hos det digitale bureau Impact, efter analysen The Omnichannel Index 2022 slår fast, at meget få nordiske og danske forhandlere er langt fremme i skoene, når det kommer til mulighed for at handle bæredygtigt. I alt har 277 af Nordens største retailere deltaget i undersøgelsen.

Og undersøgelsen viser, at det er meget få butikker og forhandlere, der giver mulighed for at købe genbrug, at få repareret varer, at klimakompensere eller at få leveret varer på en klimaneutral måde.

Samtidig fortæller forsvindende få forhandlere, hvad de rent faktisk gør for at være mere bæredygtige. Det fortæller kun seks procent aktivt om.

Det er Martin Sandvads indtryk på baggrund af analysen, at mange forhandlere er bange for at gøre noget af frygt for, at de eksempelvis får kritik for at greenwashe.

”Jeg tror, det er et område, hvor retailerne stadig er ved at finde deres ben, og jeg tror, de er tvivl om, hvordan de gør noget, uden at det giver bagslag,” siger han.

”Vi har snakket med adskillige virksomheder, der giver udtryk for, at de gerne vil forsøge at gøre flere ting, men de tør ikke fortælle om det eller gøre det, fordi de er bange for at blive slået i hovedet. Det er virkelig et svært område at betræde for retailerne.”

The Omnichannel Index 2022

The Omnichannel Index er en dybdegående undersøgelse lavet af bureauet Impact hos 277 af Nordens største retailere.

I undersøgelsen ser Impact på, hvor mange retailere der har implementeret en lang række omnichannel-parametre. Undersøgelsen bliver også præsenteret på flere konferencer af Impact, bl.a. i København den 09/09 og i Aarhus den 14/09.

Meget få laver second-hand-salg

Når man dykker ned i tallene i The Omnichannel Index, er det tydeligt, at der er plads til forbedring, siger Martin Sandvad.

Syv procent af retailerne giver mulighed for at købe second-hand varer online, imens tre procent giver mulighed for det fysisk i butikkerne.

Fem procent giver mulighed for at få varer repareret online, imens fire procent giver mulighed for det i fysiske butikker.

Samtidig giver tre procent mulighed for at få varer leveret klimaneutralt, og fire procent giver mulighed for, at du kan købe klimakompensation med, når du shopper online.

”Vi havde en forventning om, at tallene i vores undersøgelse her ville være større,” siger Martin Sandvad.

”Opfordringen herfra er klart, at virksomhederne og forhandlerne skal blive ved meda t komme ned tiltag. Der er masser af forbedringsmuligheder, og ingen er i mål. Men jeg tror også, vi skal heppe på dem, der gør noget, frem for at slå virksomheder ned for det.”

Er det ikke forretningskritisk, at virksomhederne får styr på det her område og gør mere?
”Det er det absolut. Og på den lange bane må presset for at gøre noget os rykke ved det, for det er en bunden opgave,” siger Martin Sandvad og tilføjer:

”Men dem, vi taler med, føler, at de går en linedans. Vi oplever ingen, der siger, at de er ligeglade. Men de er bare så forsigtige med det. På områder som reparation og second-hand bliver der kradset i overfladen, og det er faktisk ikke super nemt at gøre. Men der er et stort potentiale for, at forhandlerne kan hjælpe kunderne mere her og få løbet det i gang,” siger han.

Mangler bedre rådgivning

Martin Sandvad mener, at virksomhederne skal begynde at rykke på området.

”Der er mange ting, de kan gøre. De kan give større mulighed for at få indleveret second-hand-tøj. Det kan du godt sætte i søen. Du kan også fokusere på at forlænge tøj og varers levetid. Det er en palette af muligheder, men det er også en jungle. Derfor kan mange have brug for hjælp og vejledning, for der er masser af forslag og meninger på området.”

Har bureauerne været gode nok til at vejlede virksomheder om, hvad de konkret kan gøre?

”Det kan man sagtens argumentere for, at de ikke har været. Og især, om der har været nok fokus på det. Jeg kan godt nævne bureauer, der har fokus på det, men det er ikke generelt udbredt. Der har været meget fokus på teknik og digitale forretninger hos mange bureauer de senere år, og bæredygtighed har ikke fyldt mest på radaren,” siger Martin Sandvad.

Men her må bureauerne også se indad og være med til at løfte bæredygtigheden, siger han.

”Det skal det være nu. Det bliver en konkurrenceparameter og en hygiejnefaktor. Dem, der ikke er i gang, skal se og komme i gang,” siger Martin Sandvad fra Impact.