Danske kreative studerende løber med otte priser ved D&AD’s ungdomskonkurrence, New Blood 2023.

De seks priser går til teams fra DMJX Kreativ Kommunikation, og to går til studerende på Reklamelinjen. Med årets høst overgår antallet af vindere i år sidste års fem pencils.

Og Jesper Hansen, der er faglig leder på Kreativitet og Kommunikation på DMJX, er stolt af sine studerende:

”Vi er selvfølgelig rævestolte af det her. Igen i år markerer KK sig blandt de bedste skoler i verden,” skriver han på sms til Markedsføring og tilføjer:

Clara Ahlefeldt-Laurvig og Laura Orkild fra KK21-24 og Sandra Bertelsen fra GD21-24. Foto: Privat

”De studerende, der har holdt fast i deres drøm og arbejdet siden december, har min største respekt. De har i dag bevist over for sig selv og deres klassekammerater, at det betaler sig at tage livtag med den gode idé og kæmpe for at få den helt i mål. En god idé, der ikke er lavet færdig, er lige meget.”

Her er vinderne

De unge kreative kunne i år vælge mellem en række forskellige briefs fra blandt andre Gymshark, eBay, Sky, GoogleFonts, Case for Her, Heineken og Heinz.

Og de otte danske New Blood Pencils går til følgende teams (links til cases, hvor det er muligt):

Fra DMJX Kreativ Kommunikation 

– Daniel Winther og Nikolaj Leongard fra KK21-24 med casen “Break the Record” på Gymshark briefen

– Simone Westergaard og Mia Finkielman fra KK21-24 med “Embassy Abortion” på Case for Her-briefen og “The epayCHECK” på eBay-briefen

– Clara Ahlefeldt-Laurvig og Laura Orkild fra KK21-24 og Sandra Bertelsen fra GD21-24 med ”The Red O” på Case for Her briefen – og for samme på Google Fonts-briefen.

– Sebastian Benn og Gustav Krarup fra KK20-23 med “The abortion Pattern” på Case for Her-briefen.

Fra Reklamelinjen

– Max Bæk Tellefsen, Niels Fejrskov Juhl, Stefan Wessel, Lucas Nygaard og Alexander Fog med ”Sky Cameo” på Sky-briefen

– Max Bæk Tellefsen med “Heinz Cheat Combos” på Heinz-briefen.

Daniel Winther og Nikolaj Leongard fra KK21-24. Foto: Privat

”En stor motivation”

Som det fremgår vinder to teams fra DMJX og en af de studerende ved Reklamelinjen hver to priser.

Herunder Simone Westergaard og Mia Finkielman fra KK21-24 med “Embassy Abortion” og “The epayCHECK”.

”Det er et kæmpe skulderklap, som selvfølgelig betyder rigtig meget for os,” skriver de til markedsføring på sms.

De føler ikke, de kan pege på en favorit blandt de to vindercases, men skriver:

”Det er to meget forskellige cases, som tager fat i forskellige problematikker. Men at arbejde på en løsning der ville kunne hjælpe ukrainske kvinder i nød, har været en stor motivation for os.”

Gustav Krarup og Sebastian Benn fra KK20-23. Foto: Privat

Max Bæk Tellefsen er ’genganger’ blandt vinderne på Reklamelinjen, og her er uddannelsens grundlægger, Per Holm Henriksen, også stolt af ’sine’ vindere.

”For begge cases gælder det, at idéen er baseret på en ægte kreativ indsigt. Og på den indsigt har de i begge tilfælde lavet en handlende idé, der forvandler målgruppen til deltagere. Det virker som om de har startet med at spørge ‘Hvad kan vi hjælpe med?’, og her tænker vi ikke på virksomheden bag, men forbrugeren,” skriver han til Markedsføring og uddyber:

”Begge er gode eksempler på, at vi er på vej fra ‘Product is king’ til ‘Consumer is king’. Det vi vi rigtig stolte af på Reklamelinjen, fordi det er skønt at se, når de studerende bruger det, de har lært, til at lave prisvindende løsninger.”

Fine danske traditioner

”Farven” på priserne afsløres først torsdag den 6. juli ved D&AD New Blood Ceremony, og der er noget at leve op til for de unge teams.

Vinderne fra Reklamelinjen: Lucas Nygaard, Max Bæk Tellefsen, Niels Fejrskov Juhl, Stefan Wessel og Alexander Fog

I 2019 vandt tre daværende studerende ved DMJX Kreativ Kommunikation – Mark Terkelsbøl, Nicolas Housted og Joachim Klintfält den første, danske Black Pencil nogensinde.

Og i 2021 gjorde Jonathan Fjord og Pernille Lund, dengang ligeledes studerende ved DMJX Kreativ Kommunikation, dem kunsten efter og vandt en af det års Black Pencils.

Begge år uddeltes der globalt kun tre Black Pencils.

Læs mere om konkurrence, se briefs og meget mere her.