PONG havde lige godt og vel nået at fejre et halvt års fødselsdag, da coronapandemien lukkede Danmark ned.

Og satte mange virksomheders marketing-aktiviteter på vågeblus.

Alligevel er bureauet kommet ud af sin første regnskabsperiode, der dækker 17 måneder, med et resultat før skat på godt 2,1 millioner kroner.

Hertil kommer en overskudsgrad på 24 procent og en fornem bruttoavance pr. medarbejder.

Sidstnævnte ligger på over 1,7 millioner kroner over 12 måneder og på 2,4 millioner kroner over 17 måneder – og på dét punkt kan PONG dermed hamle op med indtil flere af de etablerede bureauer.

– Det er jo vores første regnskab, så vi er selvfølgelig stolte af resultatet, siger PONG’s CEO, Mette Hørdum, og tilføjer:

– Det er lykkedes os at skære alt det, der ikke skaber værdi for vores kunder, væk, og det gør det til en god forretning for begge parter.

En ny bureau-type

PONG blev stiftet af Mikkel Elung, tidligere kreativ direktør hos Ogilvy og Brandhouse, i august 2019.

Dengang sagde han, der i dag har titel af kreativ direktør i PONG, i et interview med Markedsføring:

– Når stadig flere virksomheder insourcer klassiske bureau-kompetencer, så tror jeg, at der bliver behov for en ny bureau-type.

" Vi fokuserer benhårdt på vores kernekompetencer.
Mette Hørdum | CEO | PONG

Så hvad er det, I gør anderledes?

– Vi har vendt måden, vi samarbejder på, på hovedet. Vores kunder skal ikke tilpasse sig vores arbejdsmodel – vi tilpasser os deres organisation, kompetencer og arbejdsprocesser. Og så er der en meget hyppig og uformel dialog, hvor kunden taler direkte med de mennesker, der udvikler deres løsninger, siger Mikkel Elung og tilføjer:

– Det gør brand og bureau til én organisme, og det hjælper os med i fællesskab at finde de stærkeste løsninger langt hurtigere.

Skal ikke være størst

Mette Hørdum kom til som partner, kreativ strateg og CEO i maj 2020 med en baggrund som blandt andet Client Service Director hos Hjaltelin Stahl og Managing Partner på The Unicorn.

Også hun mener, at PONG skiller sig ud fra mængden:

– Jeg synes, vi har udviklet en samarbejdsform, der er mere effektiv end det, vi har oplevet på de bureauer vi tidligere har arbejdet på, siger hun og tilføjer:

–  PONG er skabt på en idé om, at et tæt og ukompliceret samarbejde mellem brand og bureau leder til de bedste løsninger. Og det har vist sig, at det også øger effektiviteten og agiliteten hos både os og vores kunder. 

Og det handler ikke være hverken stor eller størst:

– Vi fokuserer benhårdt på vores kernekompetencer. Vi holder os til det, vi er allerbedst til: Kreativ og strategisk udvikling af brands og udvikling af koncepter og kampagner, siger hun og tilføjer:

– Vi skal ikke være størst og kunne alting. Vi skal være de bedste til det vi gør – og være bedst til at samarbejde med andre eksperter.

2020… og 2021?

Har I slet ikke været ramt af coronakrisen?

– Jo, det har vi. I foråret trådte flere af vores kunder hårdt på bremsen, og vi modtog en overgang støtte. Men det arbejde, der forsvandt, kom hurtigt mange gange igen. Og da vi kunne se, at vi ville få overskud, betalte vi støtten tilbage, siger Mette Hørdum.

" Vores kunder skal ikke tilpasse sig vores arbejdsmodel.
Mikkel Elung | kreativ direktør | PONG

Hun erkender dog, at bureauets effektive samarbejdsform ikke er den eneste grund til det stærke regnskab.

– Det er det ikke, men det er en stor del af forklaringen. Men det hører også med, at vi har arbejdet hårdt, og holdt vores løn på et fornuftigt niveau, så vi har kunnet opbygge en solid egenkapital.

Og 2021 …?

– Indtil videre ser 2021 ud til at fortsætte i samme tempo, så vi forventer også her en fornuftig vækst.

PONG havde i gennemsnit to ansatte i den afsluttede regnskabsperiode. 

I dag er man fire faste medarbejdere, og forventer, ifølge Mette Hørdum, at blive flere inden længe.

Nøgletal PONG (1.8.2019-31.12.2020)

Bruttofortjeneste                                              4.110.115 kroner
Resultat før skat                                                2.154.972 kroner
Årets resultat                                                     1.664.046 kroner

Bruttoavance pr. medarbejder, 12 mdr.        1.722.079 kroner
Bruttoavance pr. medarbejder, 17 mdr.        2.439.612 kroner