Til november afvikles den internationale effektpris Effie for første gang i Danmark, og nu er Kreativitet & Kommunikation, der er dansk Effie-partner, klar med årets kategorier.

Det oplyses i en pressemeddelelse.

Kategorierne er valgt med inspiration fra Euro Effies samt andre Effie-partnerlande, der har en struktur, som minder om Danmarks, hedder det i meddelelsen, ligesom det fremgår, at nogle af kategorierne er tilpasset det danske marked.

Endelig er der som noget nyt også en PR-kategori. 

De 21 kategorier er inddelt i to hovedgrupper: Henholdsvis ’Industry Categories’ og ’Specialty Categories’.

Effie Denmark 2022 – Industry Categories

  • FMCG
  • Pharma, healthcare, Cosmetics, Toiletries, Nutrition
  • Finance & Insurance Services
  • IT, Telecomms & Consumer Electronics
  • Leisure, Media, Sport, Travel & Gaming
  • Automotive & Transportation
  • Retail & Fashion (Bricks or Clicks or both)
  • Alcoholic Beverages

”Derudover er den kreative idé og udførelse en del af den samlede dom,” skriver KreaKom. 

“Case-formatet mindre krævende

Kreativitet & Kommunikation blev godkendt som Effie-partner sidste år.

Og det blev i den forbindelse meldt ud, at Effie Awards Denmark skulle afløse den tidligere Advertising Effectiveness Award (AEA).

Kim Boisen, bestyrelsesformand i Kreativitet & Kommunikation og medstifter af Robert/Boisen & Like-minded, siger i meddelelsen, at det er hans vurdering, at Effie vil appellere bredere end AEA:

”I forhold til vores tidligere effektpris AEA, tror vi, at Effie Awards Denmark med de mange forskellige kategorier vil appellere bredere og give en mere fair bedømmelse af de enkelte arbejder, da prisen ikke kommer til at blande pærer, æbler og bananer, som det var tilfældet med AEA, der kun havde en enkelt kategori.”

Han tilføjer: ”Samtidig er case-formatet mindre krævende, og de indsendte arbejder kan bruges direkte i Global & Euro-Effies. Så vi håber på en stor tilslutning, når vi igen kan samles for at hylde branchens resultatskabende indsats på dansk jord.” 

Effie Denmark 2022 – Specialty Categories

  • Small budgets – Non profit
  • Small budgets – Products/Services
  • Sustained Succes – Non-profit
  • Sustained Succes – Products/Services
  • Public Relations/Public Affairs
  • Social Good: Brands
  • Environmental
  • Business to Business
  • Branded content & Entertainment
  • Omni Channel Shopper Solution
  • Business/Product/Service innovation/Customer experience
  • Media innovation – Emerging & New Channels
  • Data-Driven

Arbejde fra 2020 kan være med

Direktør i Kreativitet & Kommunikation, Charlie Stjerneklar, ser også frem til premieren på den nye pris.

”Vi er stolte af at bringe en pris til Danmark, der er anerkendt internationalt, og som har international bevågenhed. Vinder man en Effie i Danmark, vil det give bureauerne nye muligheder for at profilere sig på den globale scene,” siger han i pressemeddelelsen og tilføjer:

”Sammen kaster vi lys over alt den effektive og kreative markedsføring, der udvikles i Danmark, og viser, hvilke resultater man kan opnå ved at tænke ud af boksen, når det gælder markedsføringsstrategi, innovativ medieaktivering og kreativitet.”

Ved det første Effie Awards Denmark show kan der indsendes arbejder, som har været indrykket i perioden fra 1. april 2020 til 31. marts 2022. 

Perioden er forlænget fra ét til to år, da der er tradition for, at nye Effie-lande må inddrage en længere periode ved første prisuddeling.

I ’Sustained Success’-kategorierne er indsendelsesperioderne endnu længere, men det skyldes, at der her skal dokumenteres effekt på det, parterne kalder ”vedvarende kampagner”.

Effie Awards Denmark er åben for alle.