For ganske få år siden var Accenture Song, tidligere Hjaltelin Stahl, fuldstændig urørlige på tronen som det reklamebureau, annoncørerne, ifølge analysen MyImage Bureau, mente havde det bedste image. 

I de seneste tre år er bureauet dog faldet en smule tilbage på den samlede liste – til en andenplads i 2021 og 2022, og til en tredjeplads i den seneste udgave af analysen, som MyResearch står bag.

Men det er ikke en skuffet Lotte Jakobsen, Managing Director på Accenture Song i Danmark, Markedsføring møder til en snak om bureauets reaktioner på MyImage Bureau 2023.

”Vi er rigtig glade for at være i top 3 sammen med to meget, meget skarpe og dygtige medkonkurrenter. Vi var også glade i fredags til morgenmøde, så vi er faktisk glade, ja,” siger hun.

Der er heller ikke tvivl hos direktøren om, hvad årsagen til dykket er.

”Vi ved jo, at et navneskifte er en stor ting. Og det har vi været igennem i 2022. Det har fyldt meget herinde hos os selv, og så er det da ikke så sært, at det også har påvirket markedet, at vi nu hedder Accenture Song og ikke Hjaltelin Stahl længere,” siger Lotte Jakobsen og tilføjer, at bureauet også har været igennem en større transformation efter, at man blev en del af den globale Accenture-koncern.

" Samlet set er jeg glad for, at vi ikke påvirkes mere, end vi gør, af navneskiftet.
Lotte Jakobsen, Managing Director, Accenture Song

”Det har været en ret betydelig transformation, så på den baggrund er vi rigtig, rigtig glade for at ligge i top 3 i analysen.”

Syv gange top 5

Lotte Jakobsen peger også på, at Accenture Song i den del af MyImage Bureau 2023, der handler om Brand Position, hvor annoncørerne vurderer bureauerne på en række kvalitative parametre, viser gode resultater. 

”Hvis man dykker lidt ned i tallene, så ligger vi faktisk rigtig godt her. Bedre end sidste år, hvor vi var med i analysen som Hjaltelin Stahl. I år ligger vi i top 5 på syv ud af ni mulige udsagn. Det gjorde vi kun på tre ud af ni sidste år,” siger hun.

Det er med andre ord på den anden del af analysen, Brand Strength, at Accenture Song taber terræn.

Under Brand Strength starter annoncørerne med at svare på, hvor godt de kender et bureau. 

Herefter tages stilling til, om de ville invitere bureauet til pitch, og på den baggrund udregnes momentum, hvor svarene korrigeres for andelen af egne kunder.

”Det er her, vi bliver ramt mest, og det er jo naturlige omkostninger i relation til navneskiftet. Vi mister momentum, fordi det samlede kendskab falder, og lidt færre siger derfor også, de vil invitere os med i pitch. Men samlet set er jeg glad for, at vi ikke påvirkes mere, end vi gør, af navneskiftet,” siger Lotte Jakobsen.

Skal ud at fortælle de gode historier

MyResearchs direktør, Mogens Østergaard, vurderer, at navneskiftet kan risikere at koste jer flere pladser på listen til næste år, hvis I ikke ’sætter ind med for eksempel en øget marketing-indsats og kommunikation om brandet’, som han formulerer det. Kommer I til at gøre det?

”Vi er helt bevidste om, at vi har været lidt stille på den front de sidste 12 måneder. Og det er vel i den transformation, vi har været igennem, ret naturligt. Så ja, vi har været meget fokuseret på de interne linjer,” siger Lotte Jakobsen og tilføjer:

”Men ja. Vi kommer til at gøre en større indsats for at fortælle om os selv, end vi har gjort de sidste 12 måneder. Nu skal vi ud at fortælle den rigtig gode historie om os selv. Ikke bare i Danmark, men i hele Norden, som jo er vores legeplads nu.”

" Vi anerkender, at det er en del af gamet at være synlige og fortælle om vores kompetencer.
Lotte Jakobsen, Managing Director, Accenture Song

Hvordan kommer I til at gribe det an?

”Vi har mange spændende ting i pipeline. Det kan for eksempel være deling af al den viden, koncernen rummer. Vi har lige udgivet Accenture Life Trends, det tidligere Fjord Trends, som vi kan dele med markedet og i særdeleshed vores egne kunder. Men det er bare et lille eksempel på, hvor jeg synes, vi bliver synlige og tydelige på en anden måde, end vi var for fire år siden, da vi kun var et dansk bureau.”

Kommer I også til at køre marketingkampagner for jer selv? 

”Vi vurderer i øjeblikket, hvor vi skal sætte ind i Norden, som vi er ansvarlige for. Vi kommer 100 procent til at være mere synlige globalt. Og det synes jeg faktisk allerede, vi er i dag med David Droga (CEO og Creative Chairman i Accenture Song-netværket, red.) i front,” siger Lotte Jakobsen og uddyber:

”Vi anerkender, at det er en del af gamet at være synlige og fortælle om vores kompetencer. Og vi er meget bevidste om, som Mogens Østergaard siger, at vi skal øge vores indsats. Vi skal fortælle om, hvor vi er i dag – for vi er et andet og endnu stærkere sted i dag, end vi nogensinde har været.”

Stadig tyrkertro på kreativitet

Hvad er det for en position, I gerne vil tage, når I skal fortælle om, hvad Accenture Song er for en størrelse? 

”Helt på flade fødder skal vi fortælle, at vi skal lave det samme i dag, som vi gjorde i går. Vi har bare et større kreativt canvas og et større digitalt canvas, fordi vi har adgang til nogle ressourcer, som vi ikke engang turde tænke på tidligere. Og det er altså kollegaer og ikke leverandører,” siger Lotte Jakobsen og tilføjer:

”Vores løfte til kunderne er growth through relevance. Både når vi arbejder, briefer og går ind i de her større, lidt anderledes opgaveløsninger, end vi har kunnet hidtil.”

Men Accenture-navnet forbindes vel lidt mere med globale teknologi- og konsulentydelser end med bureauverdenen?

”Ja, og sådan har vores egne medarbejdere jo også tænkt, men jeg må bare sige, at vores ønskede position er fuldstændig identisk med, hvad den har været i de sidste 17 år – bare med langt flere muskler strategisk, digitalt og teknologisk,” siger Lotte Jakobsen og tilføjer:

”Så det er det gamle Hjaltelin Stahl plus meget mere. Og vi har stadig en tyrkertro på, at det er kreativitet, der skaber resultater – forankret i det strategisk afsæt med forståelsen for kundernes forretning. Hvilket vi jo også stadig anerkendes for i MyImage Bureau.”

Forventer at blive i top 3

For år tilbage, i Steffen Hjaltelins tid, ved jeg, at MyImage Bureau havde rigtig stor betydning for jer. Ser I anderledes på analysen i dag, hvor I er en del af en global koncern?  

”Den betyder helt sikkert stadig noget i forhold til den danske del af vores forretning. Men hvor vi tidligere sad og holdt vejret hele januar, indtil den landede, og hvor vi også tog strategiske initiativer på baggrund af analysen, så er analysen i dag mere én komponent blandt flere,” siger Lotte Jakobsen.

Hun peger på, at det nordiske perspektiv har fået større betydning for bureauet, og at der i dag måles på mange forskellige parametre.

”Det er klart, at vi skal være superstærke på det danske marked, og derfor er vi også glade for at ligge i top 3 i analysen, men i forhold til at være spændte på resultaterne, så trækker vi da vejret lidt roligere i dag, end vi gjorde for fire år siden. Det gør vi.”

Og så alligevel.

”Men jeg er også nødt til at sige, at vi har kæmpestor respekt for vores danske konkurrenter, så set i det lys, så betyder det noget.”

Lotte Jakobsen erklærer sig i den forbindelse ’meget enig’ med Ørnulf Johnsen, CEO hos &Co., som tidligere har sagt til Markedsføring, at skarp konkurrence og dygtige konkurrenter er med til at løfte hele branchen.

”Derfor kigger vi jo også på vores danske konkurrenter. Også selv om MyImage Bureau af alle mulige naturlige årsager var en større bibel for os tidligere end i dag.”

Om ambitionerne fremadrettet siger hun:

”Den overordnede ambition er vores nordiske footprint. Vi skal vokse yderligere i Sverige, vi er rigtig, rigtig godt i gang i Finland, og så skal vi have gang i Norge. Og så skal vi selvfølgelig holde fast i vores gode position i Danmark og den medvind, vi har lige nu.”

Lotte Jakobsen tilføjer, at man netop har lukket to større, svenske kunder, som hun dog ikke kan løfte sløret for endnu, men siger:

”Det synes jeg er med til at vise, at alt det, vi kan i Danmark, det er vi begyndt at kunne vinde forretning på i resten af Norden.” 

Hvor ligger Accenture Song i MyImage Bureau til næste år?

”Altså, nu er vi jo konkurrencemennesker, og det er vores nordiske kollegaer heldigvis også, så vi vil da gøre alt for, at vi holder vores position. Jeg tror, vi er forbi det værste i forhold til navneproblematikken. Så vi skal ikke ud af top 3.”