DDA-stafetten: Morten Grubak, der til daglig er Executive Creative Director hos VIRTUE, Northern Europe, er gruppeleder for The Big Idea-kategorien ved Danish Digital Awards 2021.

Hvilke forventninger har du til indstillingerne i din kategori? 

– Mine forventninger til Big Idea-kategorien lever op til navnet — de er store!  Men det er ikke et intimiderende forventningspres til branchen.  Det er bare positivitet over for det høje kreative niveau, vi har i Danmark. Og selvom budgetterne har været presset af lockdown, så har kreativiteten jo ikke. Corona har accelereret digitale trends og adfærd med lysår i 2020, og vi har fået tech-savvy baby-boomers, der hopper på FaceTime med børnebørnene, som skar de klejner med en klejnespore.

Hvad vil du især lægge vægt på i bedømmelsen af de indsendte cases? 

– Kort sagt: Arbejde med idéen i centrum. Men før jeg går i selvsving, så synes jeg, det er vigtigt at fremhæve juryen i netop denne her kategori. Den består af nogle de dygtigste marketingprofiler, vi har i Skandinavien, med indsigt, udsyn og erfaring nok til at vurdere alle indsendelser individuelt i deres specifikke kontekst, så det er altså ikke bare spil for galleriet.

Kort om DDA-stafetten:

  • Markedsføring giver de 14 gruppeledere ved Danish Digital Award lejlighed for at fortælle, hvad de vil lægge særlig vægt på ved bedømmelserne af indsendelserne til Danmarks største digitale awardshow samt give deres bud på de vigtigste trends inden for digital marketing og eCommerce.
  • Markedsføring stiller de faste spørgsmål, mens de enkelte gruppeledere selv formulerer et drillespørgsmål til den person, stafetten sendes videre til.

– Kategori-navnet “The Big Idea” bliver læst med en vis patos og kan måske virke misvisende. Derfor er det også utrolig vigtig for mig at understrege, at indsendelserne ikke behøver at ændre verden. Men de skal flytte grænserne for, hvordan vi ser vores felt og vores fag. Budgettet behøver ikke være stort, men det skal originaliteten være. 

Hvad skal en case i dine øjne have bidraget med for at kunne vinde guld i din kategori? 

– Potentiale.  Og casen behøver ikke at have udlevet sit fulde potentiale på tidspunktet for indsendelsen, men hvis det står soleklart for hele juryen, hvad det kan føre til på sigt, så kan casen indlysende vinde guld. Og her tænker jeg ikke på Q4 i 2021, men måske år ude i fremtiden.

– Ét eksempel, jeg vil tillade mig at fremhæve, er sidste års sølvvinder fra Hjaltelin Stahl for IKEA Danmark “Black Friday (Re)Sale”. En stor idé, der blev lanceret i et lille lokalt marked, men som nu har taget navneforandring til “Buy-Back Friday” og er rullet ud hos IKEA, ahem!, Globalt. Well done! Generelt er der alt for meget kontrast-snak, når vi vurderer cases ved awardshows: “Har det skabt impact eller fame?”. I den her kategori tillader vi os at sige ad hekkenfeldt til med resultatet og vis os casens strategiske styrke og kreative ambition.

Hvilke trends forudser du vil blive afgørende inden for e-commerce og digital marketing i 2021? 

– Jeg er besat af digital innovation, så det her kan godt gå hen og blive en meget lang artikel. Men hvis du siger e-commerce, siger jeg “Shopstreaming”! Jeg er superbegejstret for det format, hvilket virker paradoksalt, når jeg tænker på, hvor kvalmt jeg får det af min opvæksts TV Shop.

Om Morten Grubak:

  • Morten Grubak er Executive Creative Director hos VIRTUE, Northern Europe og har det daglige kreative ansvar for VIRTUE’s kontorer i London, Berlin, Zurich og København.
  • Bureauet er ejet og født ud af VICE media og arbejder i krydsfeltet mellem kultur, underholdning og kommerciel kreativitet.
  • Morten Grubaks arbejde er blevet omtalt og fremhævet i medier som The Guardian, Forbes, CNBC og BBC og har opnået den højeste internationale anerkendelse hos bla. Cannes Lions, ONE SHOW og D&AD.

– Det er med gigantisk popularitet i Asien, at Shopstreaming har sammensmeltet e-handel med live streaming i et forsøg på at menneskeliggøre oplevelsen ved online shopping. Det er ikke kun den mere naturlige oplevelse af at shoppe online, forbrugerne nyder godt af, at chat-funktioner giver mulighed for interaktion i realtid med sælgere for at besvare spørgsmål eller undersøge de produkter, der er i streamen. Og så er det selvfølgelig bare underholdende. Dem, der formår at bringe det ind oplevelsen, vinder ræset i fremtiden. Punktum.

Og så er der drillespørgsmålet fra Peter Schlegel til dig: Kategorinavnet ”den store idé” lugter af klassisk kreativ reklamepris. Hvordan sikrer du, at vi vil kunne genkende vinderen som lige netop en DDA-vinder?

– Jeg synes, det er et godt og fair spørgsmål fra Peter. Et spørgsmål som juryen også har konfereret ved flere lejligheder. Jurymedlem Frederik Dufva har vendt tvivlen til et spørgsmål: Kan casen eksistere uden det digitale islæt? Eksempelvis via TV, print eller OOH. Hvis ”Ja”, så er det ikke en DDA-vinder. Sidste år så vi en indsendelsesliste med så meget selvtillid og idérigdom på internationalt niveau, at jeg virkelige godt forstår, hvorfor så mange globale brands kigger mod vores lille land.

Og har du et “drillespørgsmål” til den næste i DDA-stafetten, som er Jesper Thyssen, gruppeleder i kategorien Digital Transformation?

– I hjertet af digital transformation sidder innovation og kreativitet. Hvor meget tæller The Big Idea i denne kategori?

Husk at indstille dit arbejde til Danish Digital Award 2021

Indstil din case her