Om to måneder bliver hele verdens opmærksomhed rettet mod Danmark, når København lægger vej til Tour de Frances første tre etaper med start den 1. juli. I løbet af de tre dage går ruten med start i København, fra Roskilde til Nyborg via Storebæltsbroen og til sidst fra Vejle til Sønderborg.
Vi danskere er en lille cykelelskende nation, der bryster sig af at levere verdensklasse cykelryttere til sporten. Det er derfor ikke uden en vis stolthed og glæde, at vi er klar til Touren. Men vi skal passe på med “bare” at være stolte og forpasse chancen for at udnytte en af verdens største sportsbegivenheder og de markedsføringsmuligheder, der ligger i det.
Tour de France er en enestående mulighed for, at Danmark kan vise sig frem fra sin allerbedste side, når imponerende 166 millioner daglige seere følger med i hver enkelt etape. Det er desuden et tal, der slår Super Bowl, der “kun” kan prale med et gennemsnitligt seertal på 112 millioner.
Tour de France vil markedsføre Danmark som land. Ingen tvivl om det. Men vi skal huske på, at Danmark ikke bare skal stille sig tilfredse med helikopter-billeder af Roskilde Domkirke. Der er mange muligheder, men det er noget, som skal mobiliseres og forberedes og gerne på tværs af virksomheder og brands. På den måde får vi den største gennemslagskraft.
Vi hos ŠKODA har gennem vores mangeårige rolle som hovedsponsor for cykelløbet fået et dybdegående kendskab til, hvad der kræves, når verdens største cykelløb løber af stablen hver sommer. Det er et vildt setup, når man først kigger ind i maskinrummet. Alt er styret: Fra helikopterskud, klipning, bannere, hvad der må komme med, og det der ikke må, og hele karavanen der ankommer til ruterne 1-2 dage før rytterne. Et maskineri, der siden cykelløbets spæde start i begyndelsen af 1900-tallet er blevet større og vildere.
I 18 år har vi været en del af tour-maskineriet, og det kræver, at man sætter alt i gang for medarbejdere, kunder og partnere – og det samme skal Danmark gøre nu på tværs af brancher og brands, hvis vi for alvor skal sætte et aftryk for Danmark. For tro mig, når jeg siger, at det lille event eller kaffevognen bliver “klippet væk”.
For at trænge igennem nåleøjet er det altafgørende at initiere store, intelligente markedsføringsindsatser, for dem er der nemlig plads til, og dét skaber effekt. Så min opfordring er, at vi i fællesskab sørger for at skabe volumen i vores markedsføring i både egne og fælles initiativer, og at vi husker, at idéerne skal være tæt på både Tourens ånd og de medvirkende brands kerneforretning.
Med blot tre måneder til Grand Départ i København er det tid til at tænke stort og til at tænke ud af boksen, så Danmark får den bedst mulige eksponering til gavn for både medvirkende brands og vores lille cykelelskende nation.
Thomas Bruun er CEO hos Skoda i Danmark.