Kan du som en webshop lykkes med at starte et troværdigt nyhedsmedie?

Det spørgsmål stiller Simon Elkjær, der er CMO i elektronik-webshoppen avXperten, sig selv lige nu. Og han har tænkt sig at få svaret.

AvXperten har nemlig besluttet sig for at starte et nyhedsmedie online, der skal ligge under avXperten.dk. Derfor søger avXperten lige nu også en fuldtidsansat redaktør til at drive mediet.

”Det skal blive til et nyhedsmedie om tech-branchen. Det skal være nyheder om alt fra de nyeste wifi-generationer og hdmi-stik til den næste store ting fra Apple,” siger Simon Elkjær, der er idémand bag mediet.

”Der er ikke rigtigt andre, der gør det i e-handel i Danmark så dedikeret. Vi vil lave en content marketing-satsning, der er nyhedsbaseret. Det bedste eksempel er måske Jyske Bank, men det er med video,” siger han.

Nyheder om avXperten er forbudt

Simon Elkjær har allerede tænkt over de redaktionelle retningslinjer for det kommende medie. For det første må mediet ikke skrive om avXperten selv.

”Hvis det bare bliver produktnyheder fra os selv, så stopper vi mediet. Det kan vi skrive i nyhedsbreve. Det skal IKKE være om os. Det er drømmen for mig. Men det må godt handle om produkter og leverandører, vi bruger,” siger han.

Og hvis nogen forsøger at snige en nyhed om eksempelvis en ny lagerhal ind hos avXpertens nye medie, så vil Simon Elkjær sætte foden ned.

”Det er ikke der, det hører til. Så må vi forsøge at få et i gåseøjne rigtigt medie til at skrive om det,” siger han.

Det lyder som en drøm om et reelt nyhedsmedie?

”Ja, det er det også. Og personen, der skal stå for det, får næsten frie tøjler. Jeg skal ikke som CMO have dem til at sælge vores produkter. Tværtimod. Jeg vil beskytte nyhedsredaktøren og sige, at personen ikke skal lytte til dem, der vil have bragt interne nyheder,” siger CMO Simon Elkjær.

Skriver ikke om nogen, der træder i sovsen

Der er dog særligt én ting, der vil adskille avXpertens medie fra andre medier: Den redaktionelle linje.

Du kalder det et medie. Men det skal ligge under avXperten, og I er en virksomhed, der er afsender. Hvordan skal læserne kunne stole på troværdigheden af indholdet?

”Det er et vigtigt spørgsmål, og jeg ville ønske, jeg havde et godt svar. Det vil selvfølgelig være farvet af vores holdninger. Men jeg håber, det er så åbenlyst, at folk kan se igennem det. Jeg synes, alle medier i dag er farvede, og der er nogle, hvor det er mere skjult end andre. Men når det er sagt, så er det primært en brandingtaktik, og vi har nogle klare retningslinjer redaktionelt. Vi kommer ikke på noget tidspunkt til at skrive noget negativt om nogen.”

Det skal jeg lige forstå …

”Hvis der er et telefonbrand, som der stikker brand i, så er det ikke noget, vi dækker. Hvis der er en virksomhed, der har trådt i sovsen, så kommer det heller ikke til at være noget, vi dækker. Det er vores guideline. Det kan man læse mange andre steder. Det giver ikke mening for os forretningsmæssigt eller redaktionelt,” siger han.

”Vi skal skrive om de fede og de seje ting. Lidt som et magasin for nørderne med de mest spillede spil og den slags,” siger han.

Tror ikke, han kan måle effekten på ROI

Simon Elkjær regner grundlæggende ikke med, at han på kroner og ører vil kunne måle en direkte effekt på salget af mediet.

”Mange ville sige, at det er spild af penge, og ser vi på det økonomisk, vil det aldrig kunne måles positivt på return of investment. Men håbet og drømmen er, at der om et år vil være flere, der aktivt leder efter os, fordi vi har givet dem en god oplevelse på nettet. I dag har vi ingen SoMe-indsats overhovedet, og det her er lidt tænkt som vores SoMe-indsats,” siger han.

Jeg forstår stadig ikke helt, hvordan læserne skal kunne afkode, om der er tale om redaktionelt indhold eller reklame?

”Det skulle jeg måske have forberedt et helt klart svar på … Joe Pulizzi og Robert Rose, der coinede begrebet content marketing, er blevet kritiseret for, at folk ikke vil læse nyheder, når et firma er afsender. Men ser du på alle medier i dag, så har de en agenda. Problemet med mediers agendaer er, at de er meget skjulte. Når du kommer ind hos os, ved du, hvad vi står for. Det bliver nemmere at forklare, når vi har noget content at vise,” siger Simon Elkjær.

Det er et medie, siger du. Vil I så tilmelde jer Pressenævnet som andre medier?

”Det har jeg faktisk ikke taget stilling til, og det ved jeg ikke, hvad egentlig betyder. Det kan jeg ikke lige svare på.”

Når man tilmelder sig Pressenævnet som medie betyder det, at der er nogle etiske retningslinjer og regler, man skal leve op til …

”Der er nogle ting, vi har undersøgt, hvor vi skal have et separat navn og site, men det her ligger på samme side som vores webshop. Jeg ved ikke, om det er det, men det kan vi i så fald ikke. Vi kan ikke lægge det på en separat side, og det er klart, at vi har en interesse i at få folk til at købe på vores site, det kan vi ikke skjule,” siger Simon Elkjær og tilføjer:

”Pressenævnet er ikke noget, jeg har undersøgt. Vi vil måske kigge på det, men det er ikke en prioritet for os,” siger han.

Simon Elkjær håber, at mediet bliver en succes og kan få avXperten til at skille sig ud.

”Vi er nået til et punkt, hvor last click og salg via Google Adwords og SEO ikke er særligt spændende eller kreativt. Det kan alle andre e-handler også. Det her skal være noget andet, der får folk til at huske vores navn,” siger han.

Rettet klokken 10.06: Simon Elkjær var citeret for, at begrebet content marketing blev skabt af to amerikanere i 1800-tallet. Tidspunktet var forkert, så dette er nu fjernet.