Content marketing har i store træk slået fejl som genre. Sådan skriver Søren Thure Milkær i et debatindlæg om content marketing på Markedsføring.

At der historisk er blevet produceret indhold af tvivlsom kvalitet, kan næppe diskuteres. Men som genre er content marketing inde i en rivende udvikling, som vi ser stor interesse for hos vores kunder.

For nylig hjalp The Story Laboratory eksempelvis energi- og fibernetkoncernen Andel med at udvikle et 12 lektioner langt uddannelsesforløb til femte-sjette klasser.

Det handlede grundlæggende om energi og var produceret i samarbejde med Lakserytteren.

Han præsenterer hele forløbet og de forskellige emner med humor, finurlige film og skæve forsøg og inspirerer eleverne til handling, imens de får masser af faglig viden. Forløbet fokuserer blandt andet på vindmøller, elbiler, solceller og lagring af energi og hedder ”Bliv Energirytter – for en grøn fremtid”.

Begravelsesbog til børn

Er andet eksempel på en ny måde at tænke indhold og kommunikation på er børnebogen ”Tager Bedste en taxa til himlen?”, som Story House Egmont udgav i samarbejde med Begravelse Danmark.

Bogen fungerer som et fælles redskab, som familien kan bruge til sammen at tale om døden, afskeden og afdøde. Begravelse Danmark udleverer bogen til de pårørende, når de møder børn i forbindelse med planlægningen af det sidste farvel.

Det, synes vi, er gode eksempler på en anderledes og mere interessant måde at tænke content marketing på. Indhold, der reflekterer en virksomheds tilgang til verden, og dermed er meget mere og andet end blot reklame, der leger gemmeleg som indhold.

Vi oplever også en konstant stigende efterspørgsel på film til vores kunders SoMe-kanaler. Og der er indholdet ikke reklame, men oftest brugbar information, som er pakket underholdende ind. Det kan være alt fra tips & tricks fra gør-det-selv-verdenen til en invitation til at designe årets plakat til Campari.

Simpsons på den røde løber

Ser vi et øjeblik ud over landets grænser, så kom der et pragteksempel på content marketing i denne uge.

Modehuset Balenciaga afsluttede sit show til modeugen i Paris med en ti minutter lang tegnefilm med The Simpsons, der fortalte historien om, hvordan Homer og resten af holdet fra Springfield endte på en catwalk i Paris.

Det var en helt uventet indsprøjtning af humor i en verden, hvor der normalt er lige lovlig meget selvhøjtidelighed til, at man kan og tør gøre grin med sig selv.

Simpsons/Balenciaga-samarbejdet er et godt eksempel på, at grænserne mellem indhold, reklame og underholdning er ved at forsvinde. Det kan man så vælge at græde over eller se som en mulighed for at genopfinde, hvad ”kommerciel kommunikation” er for en størrelse.

Personligt ser jeg det som en spændende udfordring til at tænke i nye måder at nå ud til modtagere, der i store træk har fravalgt eller betalt sig fra reklamer.

Lars Bastholm er Chief Creative Officer i Egmonts The Story Laboratory.