Somme tider går tingene ikke helt som planlagt.
Og det gjorde de bestemt heller ikke, da Unicef Danmarks kampagnechef, Kristina Rasmussen, tog til Silkeborg i fredags.
”Vi ankom lidt klatøjede efter en masse arbejde med Ukraine-konflikten om torsdagen, og det var meningen, at vi skulle holde en fire timers workshop med vores digitale bureau Adjust. Men sådan gik det ikke,” fortæller Kristina Rasmussen Cook.
På bureauet havde man aftenen forinden – på den torsdag, hvor hele verden holdt vejret, mens Rusland startede sine angreb på Ukraine – modtaget det nyhedsbrev, som Unicef havde sendt ud til sine faste støtter.
Materialet havde bureauet, inden workshoppen skulle starte, brugt til at lave et mockup på en kampagne. Og i løbet af få timer havde Unicef og Adjust, sammen med Step Network, der også var med til workshoppen, sendt en indsamlingskampagne ud over rampen.

”Vi ryddede nogle kalendere”
”Det var en virkelig fed dag. Adjust tog et super-initiativ og konverterede en planlagt workshop, der ellers ville været fyldt med ’68 kedelige præsentations-slides’ til en stærk, konkret case,” siger Kristina Rasmussen Cook til Markedsføring.
Resultatet af indsatsen lyder i skrivende stund på over 700.000 kontekstuelle visninger og ikke mindst over en million kroner indsamlet på få døgn.
Og Unicef Danmark blev det første Unicef-kontor i verden til at udkomme med en kampagne til fordel for Ukraine.
Hos Adjust fortæller CMO Andreas G. Jensby, at man ikke var i tvivl om, at workshoppen nok ville tage en anden drejning end planlagt.
”Vi havde alle sammen følelsen af, at en almindelig arbejdsdag ville virke ligegyldig og meningsløs, så vi ryddede nogle kalendere og blev enige om i fællesskab at få kampagnen i luften så hurtigt som muligt,” siger han og tilføjer:
”Det er vanvittigt hurtigt at tage en kampagne fra idé til lancering på så få timer. Der skal klippes videoer, laves interaktive elementer, animeres, kodes, laves medieindkøb i de rette digitale medienetværk osv. Men det lykkedes, og vi er bare helt utrolig glade for, at kampagnen har medført så mange og store donationer til at hjælpe de ukrainske børn.”
Sætter ord på fælles følelser
Siden Ruslands angreb på Ukraine har såvel danske som udenlandske virksomheder og brands nærmest stået i kø for på den ene side at signalere afstand til Rusland.
Og på den anden side at hjælpe, donere og støtte Ukraine.
Kristina Rasmussen Cook siger da også, at hun lige nu oplever, at ”danskernes offervilje er stor”.
”Det er helt usædvanligt, hvad vi ser i øjeblikket. Alle typer af virksomheder tilbyder deres hjælp og støtte, også fra marketingbranchen, hvor vi modtager henvendelser fra mediebureauer og outdoor-bureauer, der vil hjælpe. Det har jeg aldrig set i det omfang før.”
Hos Adjust har Andreas Jensby og bureauet selv delt et opslag om workshoppen, der blev til en kampagne.
Har I overvejet, om det kunne tolkes som selvpromoverende fra bureauets side, når I går ud og fortæller om det her på LinkedIn?
”Det kan jeg forsikre dig for, at vi har overvejet grundigt. Den slags er en virkelig vanskelig balancegang, og vi vil for alt i verden ikke bruge krigen til selvpromovering. I fredags ændrede en almindelig arbejdsdag sig bare til noget smukt, fordi mine kollegaer var hurtigt tænkende og eksekverende,” siger Andreas G. Jensby og tilføjer:
”Med opslaget sætter vi ord på nogle fælles og dybe følelser hos alle medarbejdere om at arbejde på en meningsfuld opgave i en ellers menings- og magtesløs situation. Og den faglige stolthed, der ligger i, at vi har kunnet bruge vores kompetencer i en god sags tjeneste sammen med Unicef.”