Som en del af en større international besparelse har Yahoo besluttet sig for at lukke sit kontor i København. Det oplyser Yahoo i en mail til mediet Markedsføring. Samtidig stopper de ansatte på det københavnske kontor.
Yahoo har ikke ønsket at stille op til et opfølgende interview. Yahoo har heller ikke ønsket at oplyse, hvor mange ansatte der bliver berørt af lukningen.
Men ifølge de regnskabstal, der officielt er lagt ud af firmaet Oath Denmark – som er Yahoos danske division – havde firmaet pr. 2021 13 ansatte i Danmark.
I et officielt mailsvar sendt af en pressemedarbejder fra Yahoo lyder det:
”VI har truffet beslutning om at lukke Yahoo Advertisings forretning i Danmark,” skriver Yahoo.
”Disse beslutninger er aldrig nemme, men vi tror på, at disse forandringer vil simplificere og styrke vores globale annonceforretning,” skriver Yahoo.
I det officielle svar forklarer Yahoo, at man har besluttet sig for at omlægge strategien for sin tech-afdeling, og at man samtidig også ændrer strategien for Yahoos annonceforretning. Det sker, fordi den nuværende strategi – der fokuserede på at tilbyde en tech-stack i form af forskellige platforme til kunderne – ifølge Yahoo ikke var en god forretning.
”På trods af mange års indsats var denne strategi ikke profitabel, og den havde svært ved at leve op til vores standarder på tværs af tech-stacken.”
Reuters har i februar beskrevet, hvordan Yahoo ville fyre 20 procent af sine ansatte – herunder 50 procent af firmaets ansatte i AdTech, i alt 1.000 medarbejdere. Det er denne sparerunde, der nu også rammer de ansatte i Yahoos annonceafdeling i Danmark.
Markedsføring ville gerne opfølgende have spurgt Yahoo, hvordan beslutningen yderligere påvirker deres ansatte – og hvad Yahoo gør for at hjælpe de berørte medarbejdere videre. Dette har Yahoo ikke ønsket at svare på.