Fem kategorier har mandag morgen offentliggjort finalister ved reklame-Vm i Cannes – og det er godt nyt for to danske bureauer, der tilsammen hiver fem finalepladser i land.

Det drejer sig om Virtue, der er shortlistet fire gange i kategorien Digital Craft: Én gang for Genderless Voice-casen, skabt i samarbejde med Copenhagen Pride, og tre gange for adDRESS the Future for modebrandet Carlings.

Og om & Co., der er shortlistet i kategorien Entertainment med Bianco-casen The Lift.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Med dagens shortlister har 14 kategorier ud af 27 været igennem første runde af bedømmelser, og status er, at Danmark indtil vindere har 16 finalepladser.

Sidste år nåede Danmark til sammenligning op på 20 finalepladser i alt over hele ugen.

Godt udgangspunkt

To af dagens shortlistede cases er også i spil til priser i andre kategorier i Cannes:

Genderless Voice er i finalen i kategorierne Innovation og Glass – The Lions for Change.

The Lift for Bianco fik i weekenden to shortlister – her var det dog ikke & Co, der var i fokus, men produktionsselskabet New Land, idet de to pågældende finalepladser faldt i Film Craft-kategorien.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og så møder den tredje case – Virtues  adDRESS the Future for Carlings også op med et ganske fornemt udgangspunkt: I maj vandt den Grand Prix ved The One Show og så blev den i sidste uge fremhævet som en af årets 20 favoritter ved Cannes Predictions

Se oversigten over danske shortlister pr. dags dato her.

Digital Craft

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Cross Cannel Storytelling)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Innovative Use of Technology)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Experience Design)

Entertainment

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Fiction Film: Up to 5 minutes)

Innovation

 – Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Glass – The Lion for Change

 - Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Health & Wellness 

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Cinematography)

Film Craft

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Direction)

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Cinematography)

- Bacon Copenhagen for The Arrivals for SAS (Direction)

- Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- New Land for The Lift for Bianco (Direction)

- New Land for The Lift for Bianco (Script)

Tirsdag offentliggøres shortlister i yderligere seks kategorier: Creative Data, Creative Strategy, Direct, Media, PR og Social & Influencer. Her har danske burauer og brands samlet set indsendt 78 cases.