”Markets change faster than Marketing.”
De vise ord er sagt af marketingstjernen Philip Kotler. Denne sætning skal I bide mærke i resten af jeres karrierer.
Marketing og salg er nemlig en verden, der altid er i vanvittig forandring. Og I skal drive den forandring, både med jeres hjerter og jeres hjerner.
Engang havde marketing og salg fire P’er som sine ledestjerner: Price, Product, Place og Promotion. Men de ledestjerner er for længst brændt ud.
I dag er der fire helt nye P’er, som I skal huske, for de kommer til at være kernen i alt, hvad I gør i jeres arbejdsliv: Purpose, People, Planet og Profit. Purpose, fordi der skal være et formål, en vision og en mission med det, I gør. Både for jer selv og for de virksomheder, I hjælper. Hvordan bidrager I til en bedre verden?
People, fordi det handler om mennesker. Du skal være målrettet, relevant og personlig i din markedsføring, hvis den skal lykkes. Du skal være i sync med kunderne.
Planet, fordi vi har brug for at arbejde ansvarligt og bæredygtigt. Ellers stopper festen. Der er brug for innovation og et helt nyt mindset, der også tænker på planetens bundlinje.
Og profit, fordi det stadig er legitimt at tjene penge – og nødvendigt, hvis man vil være på markedet. Men husk, at profit ikke er det samme som grådighed og kortsigtet gevinst!
De fire nye p’er udfordrer virksomhederne, når I med jeres hjerter og hjerner skal revolutionære de KPI-forelskede salgs- og marketingafdelinger. Det er brug for en grundlæggende ændring af hele mindsettet i branchen.
De fleste virksomheder bygger nemlig stadig deres arbejde på forældede teorier og metoder, som de bør smide ud. Kunderne ændrer sig som sagt hurtigere end marketing, og sker den forandring ikke, taber virksomhederne i den hårde kamp om kunderne.
Spørgsmålet er så, om det er nok at være forandringsparat – eller skal I være forandrings-aggressive?
Det tror jeg, I skal. Forestil jer eksempelvis, at I er iværksættere, der skal tænke hele forretningen forfra. Med den tankegang kan I skubbe og udvikle branchen, så I tager den ind i fremtiden. Og sandsynligvis vil flere af jer faktisk ende med at blive de iværksættere, der starter nye bureauer, konsulenthuse eller selskaber, som udkonkurrerer dem, der ikke kan forandre sig.
Det kommer I til at gøre, imens teknologien og de digitale platforme fortsat udvikler sig med rivende hast. Man kan nemt blive teknologi-liderlig, lade sig forblænde og tænke, at teknologien i sig selv kan skabe den nødvendige forandring – og løse alle problemerne.
Men det er en fejlslutning. Teknologien er kun et middel til forandring. I skal hele tiden huske på, at jeres arbejde vil og bør blive drevet af Purpose, People, Planet og Profit.
Der er hårdt brug for jer og jeres nye kompetencer. Vi kan slet ikke undvære dem, så skynd jer ud og brug dem. Udfordr alt det, I overhovedet kan. Husk at man ikke ser verden, som den reelt er – men som man selv er. Og husk, at om nogle år er det jer selv, der er de marketingchefer, salgschefer eller virksomhedsledere, som skal udfordres af en ny, ung generation.
Derfor skal I holde fast i de fire P’er, også når I bliver de erfarne, der sidder på flæsket. Giv plads til de nye ideer, også når de udfordrer jeres egne. Og allervigtigst: Hav både hjertet og hovedet med hele vejen.
God fornøjelse!
Per Østergaard Jacobsen er ekstern lektor på CBS og direktør i Efficiens.