Fem gange er Noma blevet kåret til verdens bedste restaurant. Alligevel har René Redzepi og kompagni valgt at lukke deres verdenskendte restaurant om et par års tid. Et hårdt slag for København og Danmark, men en “masterclass” i at stoppe mens legen er god.

Noma viser, hvor vigtigt det er hele tiden at være foran alle andre, at forny sig selv, mens man stadig er i kontrol.

Forstår essensen af produkt og brand

Noma har ikke ligget på den lade side i løbet af sin levetid. I løbet af deres 18 år har de lanceret en række restauranter, rejst verden rundt og vundet et hav af priser. Selv under corona var de produktive, da der blev langet gourmetburgere over disken. Og i starten af 22’ lancerede de Noma Projects, en serie af produkter til madlavningen så alle kan få smagen og følelsen af verdens bedste restaurant hjemme i jordhulen.

Den fysiske restaurant var et vigtigt touchpoint for Noma-brandet, men essensen af brandet handler om gastronomisk research, udforskning og udvikling. Og her bliver Noma Projects produktet, som udlever den ånd, gør håndværket og viden tilgængeligt for hele verden og sikrer forretningen.

Demokratisering af haute cuisine

Noma har etableret sig som verdens bedste restaurant, et stærkt gastronomisk brand, som rækker langt udover Refshaleøen. Det er relevans, der ikke kan købes for penge, og det er kommercielt potent. Hvis næste skridt gøres rigtigt (og mon ikke de gør det?), kan Noma skabe en spændende forretningsmodel, mens vi andre kan komme nærmere at spise Michelin-mad derhjemme.

Med Noma Projects gør Noma, hvad andre high-end-restauranter allerede gør: deler ud af deres brand, viden og eksklusivitet. En ambition, der kræver balance og minder om gastronomiens delikate smagssammensætninger. Noma tillader sig ikke at udvande sit brand og er nødt til at værne om den eksklusivitet, der har gjort Noma til det, det er i dag.

Eksklusiviteten er “the secret sauce” i denne sammenhæng. Noma skal kontrollere og udvælge deres salgskanaler, produkter, samarbejdspartnere, mv. Der er stor forskel på at sælges i Irma eller direkte fra egne kanaler. Det vil være oplagt for Noma at gøre som modeindustrien og lave eksklusive “drops” af produkter. Haute cuisine bliver demokratiseret, men stadig holdt eksklusivt.

Det smager stadig af Noma

Så, når Noma lukker restauranten, er det on-brand. Det er on-brand, fordi Noma fortsat holder kog i den brand-kerne, der handler om kunsten og eksperimenterne. De kan fortsat tale til den nørdede kernemålgruppe og kan samtidig introducere nye (kunder) for Noma-universet. Og den innovation og udviklingsvillighed, som Noma udviser i køkkenet, udviser de altså også på brand-niveau. De genopfinder retten, inden den gamle begynder at smage velkendt.

Godt gået, Noma.