Til døden os skiller? Nok ikke et attråværdigt mål, når det kommer til det gode kunde-bureau forhold. Men hvis samarbejdet passes, plejes og udvikles, så kan rejsen være lang, pirrende, udviklende, sjov, smuk og udbytterig for begge parter. Faktisk kan vi lære overraskende meget af toneangivende parterapeuter, når vi skal bygge det gode forhold mellem kunde og bureau.

Har du svært ved at binde dig? Er du jaloux? Konfliktsky? Har du svært ved at artikulere dine følelser og dine behov? Sætter traumatiske erfaringer fra fortiden begrænsninger for dine reaktionsmønstre i nutiden? Hvad er den gode relation for dig? Hvad har du lyst til?

Jeg har brugt en del mørke aftener siden nytår på at se gamle Ingmar Bergman film på Filmstriben.

For eksempel den originale og uhyggeligt tidløse serie ’Scener fra et ægteskab’, som åbner en masse lukkede døre i det tilsyneladende perfekte ægteskab, eller vanvidskomedien ”7 glade enker”, hvor vi i 60’er lystspillet møder en excentrisk koncertcellists syv koner, som karikeret repræsenterer en kvindes syv sider. Bergman går altid lige ind i mørket, selvom formatet er komedie. Og kærlighedens kompleksitet, og måden vores personlige relationer formgiver os på, er temaer, der går igen og igen i hans værker.

Udover at mange af filmene har givet god anledning til samtaler om parforholdet derhjemme (…), så slog det mig, hvor meget vedligeholdelsen af det gode parforhold må have fælles med vedligeholdelsen af den gode kunde-bureau relation.

Jeg er klar over, at professionelle relationer ikke har den samme symmetri som den romantiske eller erotiske relation, men den er nødt til at være udbytterig for begge parter, hvis den skal holde længe.

En god kollega ledte mig fluks videre til The Gottman Institute, etableret af USA’s powerpar indenfor parterapi; Drs. John & Julie Gottman, der har fem årtiers erfaring med at redde par fra skilsmisse og gøre glade par gladere – John er bl.a. specialiseret i ”divorce prediction”. Kan deres råd og metode bruges til at bygge bedre bureau-kunde relationer?

Ja! Det vil jeg vove at påstå. Her følger syv råd til etableringen af det holdbare samarbejde – frit fortolket af Julie og Johns ”The Sound Relationship House” – som i al beskedenhed måske kan inspirere alle jer dygtige kommunikations- og marketingprofessionelle derude.

#1 Forstå hinanden og formulér jeres mål og drømme.

Hvor godt kender I hinandens indre verden, historie, bekymringer, glæder og forhåbninger? Start med at blive klogere på hinanden og formulér fælles mål og drømme.

#2 Del jeres begejstring for hinanden og vis gensidig respekt

Husk, hvorfor I har valgt hinanden, og vær gode til at fortælle og vise det. Når konflikter opstår, er de nemmere at håndtere, når alt det gode også er tydeligt. Værdsættelse af hinandens fagligheder og kompetencer skal udtrykkes, og respekt og ordentlig tone skal gå begge veje.

#3 Udtryk jeres behov tydeligt og brug hinanden til stort og småt

Selvom vi kender og er gode til at læse hinanden, så kan vi ikke læse tanker. Og indsigten i hinandens hverdag og tankesæt har sine begrænsninger. Derfor; artikulér jeres behov tydeligt og bevar en tæt forbindelse med hinanden, så vejen til forbedring af arbejdet altid er så kort som mulig.

#4 Hav en positiv tilgang til problemløsning

Problemer skal løses, det er i alles interesse. Så bevar en løsningsorienteret tilgang, både når det gælder de generelle og de pludselige problemer. En positiv, ærlig og gensidigt anerkendende tilgang til problemløsning gør alt nemmere, og vi bevarer en fed teamspirit.

#5 Håndtér konflikter og omsæt erfaringen positivt

Konflikter skal håndteres, ikke nødvendigvis løses, og de er en uundgåelig del af partnerskaber. Parterapeuter fremhæver ofte de håndterede konflikters udviklende og positive egenskaber både for den enkelte og fællesskabet. Når vi håndterer konflikten, kommer vi udviklede og styrkede videre – modsat virker det, når vi undgår og skjuler os fra konflikterne.

#6 Gør drømme til virkelighed

Skab en kultur og et miljø, hvor alle involverede arbejder dedikeret og engageret for at gøre vores drømme til virkelighed. Vi skal dele glæden, have det sjovt sammen, og vi skal tale åbent og ærligt om vores håb, overbevisninger og ambitioner.

#7 Skab fælles mening

Vær bevidst om visioner, narrativer, myter og metaforer om jeres partnerskab. Meningen skal skabes i fællesskab – ikke udvikles i to siloer.

De syv råd er ifølge Drs. John & Julie Gottman vejen til tillid og gensidig forpligtelse i et forhold. Tillid opstår, når vi ved, at den anden part arbejder for mit bedste også og ikke kun for sig selv.

Gensidig forpligtelse opstår, når forholdet ses som en rejse, hvor det altid vi gå både op og ned, men hvor vi stoler på, at vi kan løse vores problemer sammen, og hvor vi ved, at konflikthåndtering bringer og tættere og udvikler os.

God fornøjelse og kærlighed til alle bureau-kunde forhold derude <3