Mange bureauer mangler forretningsforståelse, når de samarbejder med annoncører.

Det er konklusionen i CMO trendanalysen, der er lavet af MyResearch og sponsoret af Merkle og Omnicom Media Group.

I alt angiver 27 procent af 134 deltagende CMO’s i analysen, at manglende forretningsforståelse er den største udfordring i bureausamarbejdet. På 2. pladsen kommer pris/økonomi, som 17 procent peger på som det største problem.

Billedet var det samme i både 2020 og 2021. Og det vækker kritik fra Mogens Østergaard, der står bag MyResearch.

”Forretningsforståelse er centralt for annoncørerne,” siger Mogens Østergaard.

”Det har været sådan i mange år, at det er et problem. Det er noget, bureaerne bør gøre noget ved. Og jeg tror, at de bureauer, der har de mest tilfredse kunder, er dem, der er beds til at lytte til kunderne,” siger han.

Lyt og forstå

Ifølge Mogens Østergaard skal man tænke sig grundigt om og blive bedre til at lytte som bureau, hvis forretningsforståelsen er et problem i samarbejdet med en annoncør.

”Det er vigtigt, at bureauerne bruger mindst lige så meget tid på at lytte og forstå som at komme med anbefalinger og gode råd. Det ligger i bureauer og konsulenters DNA, at man gerne vil komme med gode forslag og hjælpe – og der kan du glemme at lytte,” siger Mogens Østergaard.

”Så det gode råd er: Lyt og forstå, før du kommer med gode råd.”

Reklamebureauerne slår tilbage

Undersøgelsen viser også, at der er godt nyt for reklamebureauerne. Annoncørerne angiver nemlig, at det i dag er reklamebureauerne, der er bedst til at løse virksomhedernes største marketingudfordringer. Det angiver 28 procent af annoncørne i analysen. 26 procent angiver, at det er de digitale bureauer.

Det er et skifte fra de sidste tre år, hvor det tydeligt var digitale bureauer, der var vigtigst.

”Reklamebureauerne har slået tilbage i forhold til, hvem der er bedst til at løse marketingudfordringer. De senere år har de digtiale bureauer været den primære partner, fordi der skulle løses en masse teknisk. Men det her, tror jeg, hænger sammen med, at annoncørerne har fået et større fokus på den langsigtede, brandopbyggende kommunikation,” siger Mogens Østergaard.

Indtil videre betyder det dog ikke, at der falder flere kroner og ører af til bureauerne i de ellers rekordhøje marketingbudgetter. Det kan du læse meget mere om i artiklen her.

Og her kan du læse, hvordan markedet er eksploderet som en stor udfordring for annoncørerne i den nye trendanalyse.