Der går nærmest ikke en uge uden du læser om endnu en stor virksomhed, der har oprettet deres eget bureau og sparet X antal timer på eksterne konsulenter. Og de mindre virksomheder følger trop, og de har stor succes med det.

Gartner’s CMO Spend Survey 2021 viste også, at 29 procent af det seneste års arbejde, der normalt ville blive udført af bureauer, blev insourcet i stedet – og forrige år var det cirka det samme, så tendensen er tydelig.

I Zuuvi oplever vi, at vores kunder insourcer marketing. Fx vækstkometen Shaping New Tomorrow og autogiganten Toyota, der nu begge producerer deres digitale annoncer inhouse på vores platform og har ansat en håndfuld medarbejdere til det.

Virksomheder har traditionelt outsourcet marketing, fordi det har været nemmere, og der er et hav af bureauer og freelancere at vælge imellem.

Men den teknologiske udvikling går vanvittigt stærkt inden for marketing, og det har forårsaget et skifte, hvor virksomheder nu har adgang til redskaber, der gør det nemmere at have et marketingteam inhouse, der står for driften og kan reagere mere agilt på de ideer der opstår.

Når virksomhederne insourcer, samler de viden og eksperter i virksomheden – så de er mindre afhængige af bureauerne. Det nytter ikke, at bureauet eksempelvis ved mere om brand- og designmanualen end virksomheden selv. 

Konservative bannere mens debatten kørte

Motivationen er især drevet af et ønske om hurtighed, og nogle gange en ‘time-to-market’, der nærmest er lig nul. 

Som da Det Konservative Folkeparti ved forrige valg midt under en ophedet partilederdebat på DR mellem Søren Pape Poulsen (K) og Stram Kurs’ formand Rasmus Paludan, kunne publicere bannerannoncer, der citerede Søren Papes spontane udfald mod Paludan, som udløste aftenens største bifald. 

Mens debatten stadig kørte.

Den måde at lave marketing på viser behovet for at kunne rykke hurtigt på en kreativ idé, mens den er højaktuel, og det kan du ikke, hvis du skal have en ekstern designer og udvikler ind over. 

Kun hvis man på forhånd har samlet de eksterne i teamet i et “war room” i forbindelse med en begivenhed som fx EM-finalen. Inhouse er bare mere agilt, når først man har setup’et på plads.

Skulle jeg starte et bureau i dag, ville jeg holde mig langt væk fra produktion og full service-modellen, og i stedet have et mix af kreative hoveder til kampagner samt specialister, der konstant lærer det nyeste inden for hver deres felt. 

Dem skal kunderne kunne leje og have siddende til tidsbegrænsede opgaver og løbende opkvalificering af kundernes egne marketingafdelinger.

Vores kunde Sinful er et godt eksempel på en mellemstor virksomhed, der er blevet markedsledende i Skandinavien, og som holder deres marketing inhouse. 

Men de kan selvfølgelig ikke følge med i alt, så når de har behov for at lære noget nyt, har de en aftale med faste bureauer om at opkvalificere deres eget team.

For der vil altid være et behov for ekstern sparring med specialister, men så længe virksomhederne selv opsætter rammerne for at skabe sine egne eksperter, står de stærkere på længere sigt.

Det ideelle insourcing-setup har to spor

Du har nogle i teamet, der tænker stort, strategisk og visionært. Og så har du teamet, som leverer i den daglige drift, producerer og eksekverer. 

Holder du disse internt i huset, har du viden og eksekveringskraft tæt på dig. Og du kan hurtigt pivotere i marketingstrategien, hvis du opdager at din kernemålgruppe bedre rammes på TikTok end i modemagasinerne.

I et moderne marketingteam, har du brug for en strateg og tre kerneprofiler, der består af en storyteller, en grafiker/designer og en analytiker, der har styr på data, og hvordan de bruges til at effektivisere indsatserne 

Derudover forskellige specialister, alt efter hvor virksomhedens marketing forventes at have størst effekt. I et lille team, kan det være en fordel, hvis strategen og analytikeren er den samme.

Bureauerne har bestemt en fremtid, fordi de kan tiltrække de skarpeste hoveder, der gerne vil arbejde bredt med flere forskellige kunder, og som får lov til at holde sig i front med trends og teknologier. 

Men de skal forvente at mere og mere produktion rykker inhouse hos kunderne – også ved de mindre kunder, som får adgang til flere og flere værktøjer, der giver dem mulighed for selv at eksekvere hurtigt. 

“Hurtigt” i dag er langsomt næste år, så bureauerne vil opleve, at deres spidskompetencer er efterspurgte. 

Men at de først og fremmest bliver efterspurgt til at opgradere interne ressourcer og dermed eksekveringsevnen hos kunderne.