For et par år siden holdt jeg tale for de nyuddannede journalister fra Syddansk Universitet. Kort før talen havde en undersøgelse vist, at et stort flertal af de studerende frygtede for fremtiden. Kunne de det, branchen havde brug for?

Jeg indledte talen med at læse op fra mit CV, da jeg selv søgte mit allerførste job. Det var et pauvert CV. Utrolig kort, men alligevel utrolig irrelevant.

Det nærmeste, jeg kom et relevant studiejob, var, da jeg ringede til folk for at sælge aviser.

Hvis man lavede en guide til den snorlige karriereplan, så har jeg gjort det meste forkert. Og hold op, hvor er jeg glad for det.

Den gode karriereguide handler nemlig først og fremmest om at finde sin egen vej. I dette særnummer af Markedsføring har vi forsøgt at lave den karriereguide, du ikke kan finde derude.

Vi har spurgt de garvede, de nye, eksperterne og profilerne, hvad de nyuddannede skal vide og kunne.

Hvad kan I lære af de andres fejl? Hvad ville I gerne have vidst? Der er uendeligt meget, jeg gerne selv ville have vidst, da jeg startede. At karaktererne var lige meget, at min vigtigste kompetence var idealisme, da jeg fik mit første job – og hvor meget de erfarne kan og vil lære af de nye.

Der er meget at være bekymret for, når man er nyuddannet. Har jeg de kompetencer, som branchen har brug for? Det føler rigtig mange studerende og nyuddannede ikke, de har i marketingbranchen, viser en stikprøve, som mediet Markedsføring har lavet i samarbejde med Copenhagen Business School. Tværtimod.

Hele 91 procent af de studerende svarer, at de ”i ringe grad” eller ”slet ikke” har de teknologiske kompetencer, som branchen efterspørger.

Det er et alvorligt problem, at de studerende ikke føler sig klar til branchen. Vi hører tit fra studerende, at de savner svar på vigtige spørgsmål om alt fra løn og arbejdsvilkår til, hvilke kompetencer de får brug for.

Hvad kigger chefen efter, når jeg skal have mit første job? Hvad er altafgørende, og hvad er ligegyldigt at have i mit CV? Hvordan får jeg en international karriere? Kan jeg få et arbejdsliv, som ikke ligner de andres? Og kender jeg de forkortelser, branchen er verdensmestre i?

Vi har lavet dette særnummer for at give jer svar på de spørgsmål. For branchen har brug for jer – måske mere end nogensinde. Marketing, reklame og kommunikation er en fantastisk branche, men den forandrer sig så hurtigt, at selv de hurtigste herude ikke kan følge med.

Branchen har alvorlige problemer med stress, presset arbejdsmiljø og lav troværdighed. Vi har brug for jeres ideer, talent, etik, skørhed og håb. I kan lære meget af os, men vi kan lære lige så meget af jer.

Jeg håber, at dette magasin kan give dig en god start på lige præcis det kringlede karriereforløb, der passer til dig.