Ville du anbefale din søn eller datter at søge job i en branche, hvor knap hver anden kvinde under 40 oplever seksuelle krænkelser? Ville du være tryg ved, at din søn eller datter arbejder i en branche, hvor det ofte er chefen, der krænker? 

Jeg tror ikke, jeg ville. Og derfor skal vi gøre noget nu. 

Markedsføring har gennemført en undersøgelse af seksuelle krænkelser i marketing, reklame, tech og kommunikation. 1.247 personer har svaret, og resultaterne taler – desværre – deres eget tydelige sprog. 

Hver fjerde har oplevet seksuelle krænkelser de seneste 10 år, imens de prøvede at passe deres arbejde. Det kan være upassende kommentarer eller uønskede berøringer. Knap hver tiende har fået uønskede beskeder med seksuelt indhold. 

Og selvom tallet procentuelt er meget lavt, så gyser jeg ved tanken om, at otte personer i undersøgelsen har svaret, at de er blevet voldtaget eller forsøgt voldtaget, imens de var på arbejde. Otte kolleger. 

Samtidig viser undersøgelsen, at næsten hver anden, som har oplevet krænkelser i branchen, er blevet krænket af en chef. 

Den viser også, at knap halvdelen aldrig har talt med nogen på arbejdspladsen om det, de har oplevet. 

Jeg har læst over 200 vidnesbyrd, som modige kolleger har taget sig tid til at skrive til os. Både mænd og kvinder har oplevet forfærdelige ting. Nogle af historierne fik jeg kvalme af at læse. 

Det værste er, at undersøgelsen samlet set tegner et billede af en branche, der i årevis har haft et problem uden at gøre noget ved det. Der er dem, som enten mener, at problemet er åbenlyst, men umuligt at løse – eller at der slet ikke er noget problem, fordi det hører fortiden til. 

Jeg håber, at dette nummer af Markedsføring én gang for alle kan slå fast, at der ER et problem, og at det SKAL løses. Derfor er jeg simpelthen så imponeret over de fire kvinder på forsiden af dette magasin. De tager et kæmpestort ansvar på sig ved at stå frem, fortælle om deres egne oplevelser og opfordre branchen til at tage det opgør, vi mangler for at komme videre. 

Hvis vi skal ændre noget som helst, kan vi kun gøre det sammen. Det handler ikke om mænd imod kvinder, det handler ikke om at hænge nogen ud – det handler om at trække en streg i sandet og sige: Nu er det slut. 

Den gode nyhed er, at ingen længere kan være i tvivl om, at der er et problem. Så nu kan vi fokusere på løsningerne. 

Her kan vi lære af andre brancher, som har taget opgøret. Blandt de mest effektive løsninger er klare, nedskrevne regler på arbejdspladsen, muligheden for at indberette krænkelser anonymt og bedre ledelse. Det sidste er afgørende, hvis noget som helst skal lykkes. 

Når vi spørger syv af landets førende eksperter, så siger de samstemmende, at det mest chokerende i Markedsførings undersøgelse er, at 46 procent af dem, der har oplevet en seksuel krænkelse, er blevet krænket af chefen. Det tal er ifølge eksperterne usædvanligt højt sammenlignet med andre brancher. 

Derfor starter opgøret i toppen. Hvis kulturen skal laves om, skal chefen gå forrest, opføre sig ordentligt og sikre regler og rammer, så de ansatte også gør det.

Jeg håber, at dette magasin kan blive starten på den proces. Det har de fire modige kvinder på forsiden, og de mange kolleger i undersøgelsen, fortjent. Tak til jer.