”Kan vi gøre noget for at ændre på det, der sker i verden? Ja, vi kan!”

Sådan lød de indledende ord fra Hugh Forrest, der er Chief Programming Officer for South by Southwest (SXSW), da årets festival blev skudt i gang på et bagtæppe af 2 års corona-nedlukning, krigen i Ukraine, en ny anti-LGBTQ-lov i hjemstaten Texas og i det hele taget en verden, der synes at blive ved med at finde nye måder at tage modet fra os.

Det er sigende for det værdiladede mikrokosmos, SXSW er, at der trods verdens forfatning var optimisme at spore. Ikke bare hos Hugh Forrest, men på tværs af de mange talere, der var på scenen i Austin i år.

Spørgsmålet er, om hans udmelding er naiv utopi eller en virkelighed, der er inden for rækkevidde?

Vi har et ansvar

Kritikken af big tech og interessen for, hvad vi kan gøre for at ændre verden til det bedre, er ikke ny på SXSW. Men kritikken har fået en ny undertone. Vi har ikke længere bare en mulighed, men et ansvar for at gøre noget ved det.

VR-filmskaberen Celine Tricart har udforsket, hvordan ”emotional bleed” – et koncept fra rollespil hvor en karakters følelser og oplevelser påvirker spilleren uden for selve spillet – kan bruges i interaktive fortællinger til at skabe en bedre verden. Foto: PR.

Tristan Harris, instruktøren bag dokumentaren ”The Social Dilemma”, opsummerede i sit oplæg vores forhold til tech i dag som ”paleolithic (den ældste stenalder, red.) emotions, medieval institutions, and God-like technology.”

For at bekæmpe det samfundsnedbrydende paradigme, han mener, der hersker, har han skabt non-profit organisationen ”Center for Humane Technology”, der tilbyder en gratis uddannelse til ’humane technologists’, hvor man lærer humane principper for udvikling af teknologi.

”The responsibility is on us!,” sluttede han af med at sige.

Også VR-filmskaberen Celine Tricart lagde ansvaret over på tilhørerne i sit oplæg. Celine Tricart har udforsket, hvordan ”emotional bleed” – et koncept fra rollespil, hvor en karakters følelser og oplevelser påvirker spilleren uden for selve spillet – kan bruges i interaktive fortællinger til at skabe en bedre verden.

”We make sense of the world through storytelling. We master advanced storytelling techniques. Let’s change the narrative,” som hun aktivistisk formulerede det fra scenen. 

Et af de mere syrede indslag på årets SXSW var metavers/NFT community’et ’FLUF World’, der undersøger, hvordan et metavers befolket af kaniner kan skabe mere lighed i verden. Foto: Fluf World.

Decentralisering er en illusion

Mens der blev skålet i gratis drinks hos metavers/NFT community’et ’FLUF World’ til idéen om, hvordan et metavers befolket af kaniner kan skabe mere lighed i verden, blev der i konferencesalene stillet store spørgsmålstegn ved Web3 og illusionen om decentralisering, transparens og demokratisering.

Idéen om decentralisering var lige så essentiel for både Web1 og Web2, men historien har vist, at der hurtigt vil ske en re-centralisering, som NYU-professoren Scott Galloway sagde i sine ”Provocative Predictions.” Ifølge ham, vil den næste centraliserende instans blive ”The crypto bros,” som påstår, at de kæmper mod de ultra rige i big tech, men i virkeligheden mest af alt kæmper for selv at blive ultra rige.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger
Et uddrag af NYU-professoren Scott Galloways "Provocative Predictions" på SXSW. Her fortæller han, hvad han ser som det vigtigste i en post-corona verden.

Futuristen Amy Webb pegede i sit oplæg på, at vi har et forkert fokus i forhold til Web3. Vi er så optagede af, at man i metaverset kan være lige, hvem man vil (en kanin for eksempel), at vi helt glemmer at diskutere infrastrukturen. Hvem sætter reglerne? Og hvem sørger for, de bliver overholdt? Som eksempel fremhævede hun, at der allerede er blevet anmeldt adskillige seksuelle overgreb i Meta’s eget metavers Horizon.

God friktion

Ifølge professor Renée Gosline, der forsker i teknologi og behavioral science, er vi nået til et punkt, hvor vi outsourcer for mange beslutninger og for meget ansvar til AI. Vi lider af ”frictionless fever” – jagten på at minimere friktion for enhver pris.

Brent Anderson fra Media Arts Lab pegede på samme algoritmer som en af de største dræbere af kreativitet. Vi lytter mindre og mindre til ny musik, fordi algoritmen serverer den musik, vi kender i forvejen. De fleste box office film fra 2019 var enten remakes eller sequals.

Og dette års Super Bowl-reklamer er et godt eksempel på, hvordan vi kollektivt er blevet mere komfortable og konsensussøgende, lød det fra Anderson, der mener, at vi for at modvirke den tendens, er nødt til at søge mindre mod det komfortable og ændre vores syn på friktion.

Professor Renée Gosline, der forsker i teknologi og behavioral science, argumenterede i sit oplæg "In Praise of Friction" for, at vi skal huske. at friktion også kan være en god ting. Foto: PR.

Som Renée Gosline sagde:

”What if we’ve been looking at friction in the wrong way? Instead of looking at the volume of friction we should take a systemic journey approach and discuss the quality of friction. Removing bad friction and adding good friction.”

Der er, ifølge Renée Gosline, tidspunkter, hvor det ikke bare er sundt, men livsnødvendigt at få folk til at stoppe op og tænke. Og ikke bare lade beslutninger være op til algoritmer. Dr. Gosline er for eksempel ikke fortaler for selvkørende biler.

Menneske over hardware

Den sunde konflikt var også et omdrejningspunkt for forfatteren Priya Parker, der talte om ’The Art of Gathering’.

Sund konflikt kan facilitere forandringer, og hun mener, at for meget ’fred’ kan være lige så usundt som for meget konflikt. Også hos Priya Parker blev handlekraften placeret hos det enkelte menneske. Det er ikke teknologien, vi skal sætte vores lid til. Det er mennesket.

“Human beings are imperfect, biased and emotional. But it’s still the best system, we have,” som Renée Gosline formulerede det.

Måske var Hugh Forrests indledende kampråb mest af alt et udtryk for den alternative virkelighed, SXSW på mange måder er. Og måske er det fortsat de solrige aftener med den lokale Lonestar-øl i blodet og glade mennesker på gaden, der påvirker min dømmekraft.

Men jeg tror på nødvendigheden af optimismen i budskabet.

”Vi har et valg”, sluttede cyberpunkforfatteren og SXSW-ikonet Bruce Sterling af med at sige i sine closing remarks.

”Ikke et moralsk valg. Men et handlingens valg.”