En del af reklameverdenen har endnu ikke købt ind på idéen.
Men om de vil det eller ej, så står vores branche overfor en marketingrevolution, som da internettet blev mainstream. Og om kort tid vil alle brands have omfavnet denne nye måde at styrke både salget og kunderejsen samt kundeoplevelsen i The Metaverse.
Best of both Worlds
Lad mig komme med et eksempel: I dag har du to muligheder, hvis du for eksempel skal købe et par sko.
Du kan gå i den lokale butik og prøve dem med det samme, eller du kan smide dem i den digitale indkøbskurv på websitet. Her ved du dog først, om de passer, når de kommer med posten.
I metaverset får du ’the best of both Worlds’, som med Nike der i deres flagskibsbutik i New York simulerer udendørs brug af skoene via Augmented Reality (AR). Det er sammen-smeltningen af de fysiske og virtuelle oplevelser, som gør metaverset specielt. Og snart, når e-handel bliver til virtuel handel, kan du gøre alt dette uden at bevæge dig uden for en dør.
Men før vi lukker alle storcentre og sender medarbejderne hjem, er det tid til eftertænksomhed i forhold til metaverset. Et rent virtuelt univers vil ikke erstatte de fysiske butikker, og brands i metaverset vil stadig have behov for showrooms.
Meget mere end Meta
Men hvornår er metaverset så mest interessant, når vi taler branding og markedsføring? Metaverset er interessant, hvis vi som fagfolk forstår at udnytte fordelene uden at falde i fælderne. Det handler om at gå pragmatisk til værks. Her er tre bud på, hvordan du kan dyppe tæerne i det:
- Start i det små – og byg op derfra. Slå ikke et alt for stort brød op fra starten af. Teknologien kan endnu ikke helt stå mål med visionerne og ambitionerne, som Mark Zuckerberg præsenterede i efteråret 2021, da Meta blev et ord, vi alle pludseligt kendte.
- Husk sikkerheden! Jo mere digitalt, det hele bliver, desto større fokus bør der være på privatliv, kontrol og GDPR-regler, hvilket den yngre generation næppe tænker så meget over, når de boltrer sig på de digitale platforme som TikTok, Twitch eller lignende.
- Anvend teknologien som et nyt touch-point. Apps, VR-headsets eller andre ‘wearables’, fx Oculus Quest. Takket være Extended Reality (XR)-teknologi og lignende teknologier kan du allerede i dag ‘træde ind i metaverset’ og opleve produkter og tjenester på en helt ny, interaktiv måde. Derudover kan denne teknologi også hjælpe virksomheder på andre måder – fx i forhold til employee branding, undervisning og træning samt som et onboarding-værktøj, hvilket Grundfos efterhånden har gjort længe.
Metaverset er kommet for at blive
Internettet har siden Al Gore angiveligt opfandt det været igennem en rivende udvikling. Vi er gået fra at sidde derhjemme med dial-op-modemmet til at rende rundt med mini-computere i lommen og er nu altid forbundet til hinanden. Men det bliver vildere endnu!
Med tiden vil din smartphone miste pladsen i din hånd og i dit liv, og dens rolle vil overgå til wearables som de førnævnte digitale briller. De første brillemodeller var grimme og lancering var en katastrofe (hvem husker ikke Google Glasses), men som samarbejdet mellem Ray Ban og Facebook peger på, er teknologien mere moden og klar til at bygge bro til næste skridt.
Pointen er, at metaverset er kommet for at blive. Dybest set er det den næste evolution af internettet – altså Internet 3.0. Det er en mulighed for at engagere med interessenterne på ny.
Se det som en naturlig forlængelse af din hjemmeside, din produktportefølje eller dit showroom.
Kort sagt – velkommen til the Metaverse! En virtuel udgave af den virkelige verden, hvor vi kan interagere med hinanden på en helt ny måde. Det er en ekstra kanal, som vil vokse kraftigt i takt med at teknologien udbredes af store spillere som Apple, Google og Facebook.
Sorry… jeg mener selvfølgelig Meta.
Corey Morris er CMO i SynergyXR.