I dag starter en retssag i den britiske højesteret på baggrund af et søgsmål fra børnebogsforfatteren, Fay Evans, mod retail-kæden John Lewis og bureauet Adam&eveDDB. Fay Evans mener, at disse har plagieret en karakter fra hendes univers i en populær julereklame for John Lewis. 

Det skriver The Drum.

Den britiske kæde John Lewis har i en årrække gjort sig bemærket for sine julekampagner, og i 2019 introducerede kæden med stor succes en ny TV-kampagne baseret på karakteren ’Excitable Edgar’ – et koncept udviklet af Adam&eveDDB.

Fay Evans kritik går på, at John Lewis og Adam&eveDDBs ’Excitable Edgar’ minder for meget om hovedkarakteren i hendes bog ”Fred the fire-sneezing dragon”, som udkom i 2017. Lighedspunkter er blandt andet, at begge drager er forkølede og sprutter ild, når de nyser. Derudover bliver de begge først udstødt af fællesskabet for senere at blive hyldet for at hjælpe med at tilberede julemaden med deres ild, skriver The Drum. 

John Lewis og Adam&eveDDBs bedyrer deres uskyld i sagen, og hævder at bureauet allerede præsenterede idéen med ’Excitable Edgar’ i 2016 – året før Fay Evans bogudgivelse. 

The Drum har spurgt advokaten Ben Evans, der har speciale i intellektuel ejendomsret, om, hvem han forventer vinder sagen, og han forventer, at den falder til John Lewis’ og Adam&EveDDB’s fordel.

“De (anklageren, red.) bliver nød til at kunne bevise, at John Lewis og reklamebureauet havde adgang til bogen, og at de kopierede det,” siger Ben Evans.

Se den omdiskuterede Excitable Edgar-film fra 2019 her:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger