Krænkede elektronikkæden Power Dansk Boldspil-Unions kommercielle rettigheder i en reklamekampagne op til fodbold-EM i 2021? Det spørgsmål går Sø- og Handelsretten i dag, mandag den 27. februar, i gang med at finde et svar på. Det skriver Ritzau ifølge DetailWatch.

Power stævnede DBU i august sidste år, da elektronikkæden ønskede en juridisk afklaring af sagen, som i sommeren 2021 kastede betydelig medieomtale af sig.

Ikke mindst, fordi parterne gik til stålet med voldsomme anklager mod hinanden.

DBU’s daværende kommercielle direktør, Ronnie Hansen, kaldte således Powers kampagne ’parasitmarkedsføring’, mens Power på sin side i en pressemeddelelse beskyldte DBU for at bruge ”bøllemetoder”.

Helhedsindtrykket afgørende

Sagen drejer sig om en kampagne fra Power frem mod fodbold-EM i 2021.

Udpluk af den daværende kampagne fra Power. Foto: PR

Her benyttede kæden sig i sin markedsføring af blandt andet fodboldspiller-figurer i rødlige farver, konkurrencer om fodboldbilletter og ordet ’fodboldfest’.

Det, mener DBU, er en krænkelse af unionens kommercielle rettigheder. Men Jesper Boysen, adm. direktør i Power, er lodret uenig. Han er overbevist om, at Power har overholdt loven.

Hvad sagen ender med, er – ifølge Jan Trzaskowski, juraprofessor ved Aalborg Universitet og CBS – svært at sige.

”Det afgørende i sagen er helhedsindtrykket af Powers kampagne. Spørgsmålet er, hvor langt DBU’s rettigheder til en folkelig begivenhed som EM rækker,” siger professoren til Ritzau.

Dommen forventes, ifølge nyhedsbureauet, først afsagt ’om flere uger’.