Et af verdens mest prisbelønnede kreative bureauer, svenske Forsman & Bodenfors, lander nu i Danmark.

Ikke som kreativt bureau, men med etablering af et bureau, som Forsman & Bodenfors i en pressemeddelelse kalder F&B Fame. Lige nu har bureauet tre ansatte på sit kontor i Kødbyen i København, oplyser bureauet i en mail til mediet Markedsføring.

Ideen bag Fame er, skriver bureauet, at “kombinere de eksisterende kreative kræfter med en progressiv indsigtsbåret mediestrategi, der bliver skræddersyet til lancering af globale kampagner”.

Nicolai Skotland Wichmann har fået rollen som Head of F&B Fame, og han har tidligere – i sin tid hos Yahoo! – samarbejdet med Forsman & Bodenfors om en række kampagner, kørt ud af København.

F&B Fames model fokuserer med bureauets egne ord på ’at integrere kreative kerneideer med distribution tidligst muligt via nøje orkestrerede distributionsstrategier på tværs af digitale owned, earned og paid kanaler.’ 

En tilgang, der minder om det et andet bureau, Mano, arbejder med. Mano har også tidligere samarbejdet med Forsman & Bodenfors om netop medie-orkestrering – blandt andet i forbindelse med kampagner for skønhedsbrandet SKII.

Skal ansætte flere

Men hos Forsman & Bodenfors afviser Samuel Danofsky, der er Head of PR på bureauet, i en mail til Markedsføring, at man med etablering af F&B Fame ikke længere vil søge samarbejder.

”Vi er altid åbne over for samarbejder, der gavner vores kunder, ligesom vi har gjort med Mano tidligere,” skriver han til Markedsføring.

Ifølge meddelelsen fra F&B Fame anses København “som en hub når det kommer til global medieorkestreringer, hvorfor Forsman & Bodenfors finder det oplagt at åbne sin nye enhed i den danske hovedstad”.

Findes der også en F&B Fame i Sverige og andre lande?

”F&B Fame er en global løsning på tværs af markeder. Den udspringer fra vores kontor i København, men der er medarbejdere, som arbejder med Fame på vores kontorer i Sverige, New York, Toronto og Singapore. Tilgangen handler om integration af strategi, kreativitet og distribution. Derfor er det også vigtigt, at den integreres på alle vores kontorer,” skriver Samuel Danofsky. 

Han oplyser desuden, at det er ambitionen at ansætte flere medarbejdere på det danske kontor i løbet af 2023.