AKQA landede i 2021 et resultat før skat på 19,5 millioner kroner – altså 13 millioner lavere end i 2020, hvor før-skat-resultatet lød på 32,5 millioner kroner.

Forklaringen ligger ifølge ledelsesberetningen i, at bureauet tab af ”nogle få store kunder”.

Ledelsen skriver dog også, at ”rentabiliteten fastholdes på et tilfredsstillende niveau”, samt at der i løbet af 2021 også er ”vundet flere store, nye kunder”.

På bunden lagde AKQA Denmark sidste år 15,2 millioner kroner mod 25,3 millioner året før.

Bureauet forventer ifølge ledelsesberetningen, at omsætning og resultat før skat i 2022 vil lande på omtrent samme niveau som sidste år.

Opkøb i 2017

Navnet AKQA Denmark blev født i efteråret 2018, efter at det internationale digitale bureau AKQA købte det succesfulde danske ditto, Dis/Play, i august 2017.

Nøgletal for AKQA 2021

(Tal i millioner kroner, 2020-tal i parentes)

Bruttofortjeneste:                104,1 (127,4)
Resultat før skat:                  19,5 (32,5)
Årets resultat:                      15,2 (25,3)
Egenkapital:                          17,7 (27,4)

Kilde: cvr.dk

Bureauet er ejet af det internationale bureau-konglomerat WPP, som i 2020 valgte at lægge sine to bureaubrands Grey og AKQA sammen på globalt plan.

I Danmark er der foreløbig ikke sket andet, end at bureauerne Uncle Grey i Aarhus og AKQA’s kontor samme sted er flyttet under samme tag, rent geografisk. 

De to bureauer bor fortsat hver for sig i København.

Samtidig opererer Grey og AKQA stadig som selvstændige brands, ligesom de aflægger regnskaber i eget navn.

Grey-bureauerne har endnu ikke offentliggjort tal for 2021.

AKQA Denmark beskæftiger omkring 130 personer fordelt på kontorer i København, Aarhus og London.