Eurobest har offentliggjort årets jury, og i lighed med 2020 er der fire danske navne på listen.

Det drejer sig om Jabali Ravn, Group Creative Director, Hjaltelin Stahl part of Accenture Interactive, Kristina May Pries, CEO og founder, AM Copenhagen, Lars Samuelsen, Creative Chairman & Chief Strategy Officer, Uncle Grey, og Mette Jermiin, Managing Director & Executive Producer, Bacon.

Sidstnævnte er, som Markedsføring tidligere har fortalt, udpeget som juryformand i Film Craft-kategorien.

Jabali Ravn skal dømme i Brand Experience & Activation, Creative eCommerce Jury, Kristina May Pries i Design, Industry Craft Jury – og Lars Samuelsen skal dømme i den nye Eurobest-kategori Creative Business Transformation.

En kategori, som også debuterede ved storesøster-festivalen, Cannes Lions, i sommer.

Diversitet på dagsordenen

Eurobest-festivalen har i en årrække arbejdet på at fremme diversitet i jurygruppen, ganske som man gør i Cannes.

Og det skulle ifølge en pressemeddelelse igen i år være lykkedes at skabe den kønsfordeling, som man har ønsket.

“Eurobest-juryerne samler et væld af ekspertise, perspektiver og kreativitet fra personer fra mere end 22 lande i hele Europa. Og for fjerde år i træk er vi glade for at se 50 procent kvindelig repræsentation,” siger Simon Cook, Managing Director, LIONS-organisationen, i meddelelsen og tilføjer:

”Det arbejde, der kommer ud af Eurobest, er altid en vidunderlig smeltedigel af kreativitet med en udpræget europæisk kvalitet. Og vi er beærede over at have sådan en ekspertgruppe af talentfulde personer på plads til at vurdere og præmiere det bedste kreative arbejde fra regionen.”

Hvordan de indsendte danske cases kommer til at klare sig, når juryerne skal veje og måle, må man vente nogle uger endnu med at få at vide.

Men det seneste par år er det gået ganske godt.

Dansk Grand Prix to år i træk

I 2020 blev det til 24 shortlister og 12 stykker metal – en guld, fem sølv og fire bronze. Plus priser i Mobile og Creative Effectiveness. 

En høst, der samme år blev toppet af to danske Grand Prix. En til Hjaltelin Stahl, der vandt i den europæiske Digital-kategori for ”Black Friday (re)sale” for IKEA Danmark, som også Vizeum (i dag dentsu X, red.) bidrog til.

Og en til Mensch, der sammen med Sansir vandt Grand Prix i den europæiske Creative Effectiveness-kategori. Det var for casen ”Closed for Maintenance” for Visit Færøerne.

Året før, i 2019, blev det også til 12 priser, og det år var det særligt Virtue, der skilte sig ud.

Efter at have vundet den første danske Grand Prix i Cannes i 16 år og en Grand Prix ved The One Show blev det igen til Grand Prix ved Eurobest – plus en Golden Palm og titlen Country Agency of the Year. Alt sammen for casen adDRESS THE FUTURE for det norske modebrand Carlings.

Også ved ungdomskonkurrencen Young Creatives har Danmark fine resultater at vise frem. I 2019 blev det til dansk bronze, og forinden da var der dansk guld i både 2018, 2017 og 2016. 

Der er shortlister den 1. december. Guld-sølv- og bronzevinderne offentliggøres 13. december og Grand Prix-vinderne den 15. december.