#1: Diversitet bliver noget, vi gør og ikke bare noget, vi siger
En af de største trends i reklame og marketing i 2022 bliver diversitet. Sådan lyder det blandt andet fra Farah Dib, der er medstifter af bureauet Twenty og oplært på nogle af de største bureauer i London.
“I Danmark kan man visse steder stadig opleve diskussioner om, hvorvidt n-ordet er acceptabelt – i Storbritannien ville du blive fyret for det på stedet,” siger Farah Dib.
#2: Der kommer handling bag kampagnerne
Fire af branchens dygtigste kampagnehjerner giver deres bud på, hvad vi kommer til at se som de dominerende kampagnetrends i 2022.
#3: Rekrutteringskrisen kræver nye løsninger
Rekruttering er et stort problem i reklame og marketing. Vi spurgte to firmaer – hvad deres råd er til at lande de bedste talenter. Læs blandt andet her om GroupM, der indfører ens barsel for alle for at blive en mere attraktiv arbejdsplads.
#4: Pitch-processen bliver strammet op
Markedsføring har løbende dækket kritikken af pitchprocesserne i bureaubranchen. Men 2022 bliver året, hvor der bliver gjort op med det.
Læs bureaucheferne og annoncørernes bud på, hvordan branchen løser problemet her.
#5: TV-målinger inddrager streaming
Nielsen er nyt analyseinstitut på tv-målingerne. Det kommer til at give annoncørerne et endnu dybere indblik i danskernes seervaner end nogensinde før.
#6: Annoncørerne kaster flere penge efter podcast
Flere og flere danskere hører podcast. Men ifølge podcast-ekspert Bjørn Vestergaard har annoncørerne endnu ikke formået at følge med den efterspørgsel i deres marketing. Det vil ændre sig i år.
#7: De unge får jord under neglene
Hvordan klarer man sig som ung i reklame- og marketingbranchen?
Det giver fire af branchens dygtigste profiler deres bedste bud på her.
#8: CMO’en tænker langsigtet og får dyb forretningsforståelse
Den moderne CMO kommer endnu tættere på den absolutte topledelse i landets virksomheder.
Men hvilke egenskaber kræver det egentlig? Vi har spurgt fire tidligere Årets CMO, hvad det vigtigste, en moderne CMO skal kunne, er.
#9: Design bliver legesygt og retro
Vi kommer til at se et langt mere legesygt og farverigt grafisk design i reklame og marketing.
Men hvad vil det sige? Mikael Tonning fra designbureauet Everland giver eksempler her.
#10: Vi arbejder ikke længere på kontoret
Corona har grundlæggende rykket ved, hvordan arbejdslivet er indrettet. Det ved vi alle.
Men hvordan gør du egentlig hele arbejdspladsen remote fremover? Vi har spurgt to bureauer, der har gjort det.
#11: Du får styr på din tech-stack
Det er lidt nørdet. Men arbejder du med marcom, så er den perfekte tech-stack et absolut must for dig.
Vi har derfor spurgt nogle af branchens absolut tech-specialister, hvordan du laver den perfekte tech-stack.
#12: Idéudvikling bliver mangfoldig og får større perspektiv
Idéer er alfa og omega i både reklame og marketing. Men hvordan skaber du et miljø, hvor du kan få de bedste idéer i 2022.
#13: Vi taler om udbrændthed og psykisk trivsel
Marketing og reklame har brug for at bryde tabuet om psykisk helbred i 2022.
Derfor fortæller Jim Hoffskov og Jeanette Mayland Olsen om, hvordan de brændte sammen – og kom tilbage igen. Og opfordrer til, at det her bliver året, hvor vi taler om psykisk helbred.
#14: Virksomhederne skal – endelig! – overholde cookie-loven
En undersøgelse viser, at størstedelen af landets store virksomheder ikke overholder cookie- eller GDPR-lovgivningen.
Sammen med eksperter guider vi til, hvordan virksomhederne får styr på noget, der ikke længere burde være et problem.
#15: Der kan være en bombe på vej under Facebook-markedsføring
Flere eksperter vurderer over for Markedsføring, at det egentlig er ulovligt at lave marketing på Facebook.
Vi spår, at 2022 bliver et år, hvor hele branchen skal holde øje med, at de laver markedsføring lovligt digitalt.
Og læs apropos også her om den nye EU-lov, som du slet ikke kender, men som vil komme til at ændre grundlæggende ved dit arbejde med digital marketing.
#16: Flere brands vil på TikTok og i Metaverse
TikTok og Metaverse er allerede de to hotteste buzzwords i marketing. Vi giver seks råd til, hvordan du nailer begge platforme.
#17: Forbrugerne vil have genbrug, bæredygtighed og følelser
Hvis du skal lykkes med din markedsføring, skal du kende forbrugerne indgående. Uden den viden kan du lige så godt lade være.
Heldigvis er dentsu kommet med deres Pulse-rapport, som udpeger en lang række trends, som kommer til at definere forbrugernes valg i 2022. Vi har samlet overblikket over de vigtigste her.
Du kan læse hele magasinet digitalt her.