Efter et stærkt 2021 med betydelig vækst på både top og bund har kommunikationshuset Lead Agency oplevet et markant fald på bundlinjen i 2022.
Bureauet havde i det forgangne år en vækst i omsætningen på ni procent, fra 56,1 millioner kroner mod 51,4 millioner året før, og en bruttoavancevækst på syv procent.
Men bundlinjen er faldet fra 4,4 millioner kroner i 2021 til blot 3.553 kroner i 2022.
Forklaringen ligger, lyder det i en pressemeddelelse fra CEO, Marianne Hjaltelin, i tre ting.
”2022 var et planlagt omstillingsår. Sideløbende med et CEO-skifte har vi rekrutteret en god håndfuld seniorprofiler på udvalgte nøglepositioner, og vi har brugt de nødvendige ressourcer på at få vores nye kollegaer integreret internt og hos vores kunder,” siger hun i meddelelsen, og tilføjer:
”Vi kan allerede nu mærke, at det har været en god investering, som giver os en stærkere position. Men det kan helt naturligt også ses på bundlinjen, og vi endte derfor med et resultat, som trods et plus foran må siges at være meget beskedent.”
”Har du en hammer, ser du et søm”
Marianne Hjaltelin overtog pr. 1. september 2022 CEO-rollen fra Søren Kaster, der dengang valgte at give stafetten videre efter godt syv år med Lead.
Hun forklarer i meddelelsen, at en af årsagerne til faldet på bundlinjen er, at Lead Agency brugte sidste halvår af 2022 på at lægge fundamentet for en ny intern organisering.
Nøgletal for Lead Agency 2022
Tal i millioner kroner, tal for 2021 i parentes
Omsætning: 56,069 (51,405)
Bruttoresultat: 32,087 (31,782)
Resultat før skat: 0,100 (5,625)
Årets resultat: 0,003 (4,367)
Kilder: CVR.dk og Lead Agency.
“Indtil årsskiftet var vi organiseret i smallere, fagdrevne enheder, men den 2. januar mødte vi alle ind til en ny intern organisering, der i dag betyder, at vi er langt bedre gearet til at både rådgive og levere kommunikationsløsninger på tværs og i dybden af vores fagligheder og specialistområder, siger hun i meddelelsen,” og uddyber:
”Har du en hammer, så ser du et søm. Har du en hel værktøjskasse og et system, der sørger for at åbne den, så ser du bredere og klogere på de udfordringer, kunderne banker på med.”
Venter et bedre 2023
I løbet af året er Lead fortsat vokset på medarbejderantal og beskæftiger i dag 48 medarbejdere.
De fordeler sig på 44 fuldtidsansatte og fire medarbejdere på enten deltid eller associeret.
I 2022 har man især rekrutteret seniorprofiler, som ifølge bureauets meddelelse er hentet ind for bl.a. at styrke det strategiske og kreative ben samt Public Affairs-området.
I 2023 vurderer Lead, ifølge meddelelsen, at resultatet igen vil vokse.
”Med den nye organisering og indkørte nøglemedarbejdere forventer Lead Agency en fortsat vækst i omsætningen, øget rentabilitet og et markant forbedret resultat i 2023,” hedder det i meddelelsen.
Ejerkredsen og partnergruppen i Lead Agency består af Marianne Hjaltelin (CEO), Peter Albæk, Anita Baun Hørdum, Eva Svavars, Lars Volle, Barbara Saitta Bregendal, Farshad Shirmohammadi (CFO) og Amalie Gaardbo. Torsten Jansen er associeret partner.