”I grumsede tider er det jo dejligt at kigge tilbage på et 2022, der er gået rigtig godt.”
Sådan lyder det fra CEO og partner på Marketsquare, Jens Thrane-Møller, i et interview med Markedsføring, umiddelbart efter offentliggørelsen af bureauets ny regnskab, der slår sidste års rekord.
Regnskabet viser en bruttofortjeneste på lige knap 40 millioner kroner mod 32,2 millioner kroner året før – svarende til en vækst på 24 procent.
Resultatet før skat lander på 9,2 millioner kroner mod 6,6 millioner kroner året før – svarende til en vækst på 38 procent. I tilgift er antallet af medarbejdere vokset med 20 procent.
Bruttoavancen pr. medarbejder oplyses ikke i regnskabet, men Jens Thrane-Møller siger, at det ligger ’omkring sidste års niveau’, hvilket vil sige cirka en million kroner.
”Vores resultat mere end afspejler det antal medarbejdere, vi er blevet flere på bureauet, og det er vi naturligvis godt tilfredse med,” siger Jens Thrane-Møller, der sammen med de øvrige ejere – COO Camilla Flindt Hjælmhof og bestyrelsesformand Steen Halbye – for nylig udvidede ejerkredsen med ECD David Asmussen, der har været kreativ direktør hos Marketsquare siden 2019.
Vækst skyldes flere faktorer
Væksten på bureauet, mener Jens Thrane-Møller, kan dels tilskrives nye kunder, og dels at eksisterende kunder har valgt at benytte sig af flere af Marketsquares kompetenceområder.
Blandt de nye kunder, der er kommet til eller har lagt nye projekter hos Marketsquare, finder man brands som Rosendahl Design Group, Danske Shoppingcentre, Flying Tiger og Fritz Hansen.
En entydig årsag til væksten, mener Jens Thrane-Møller dog ikke, der er.
" Året er startet godt op for os. Men som man siger i sportens verden, så tager vi en kamp ad gangen.Jens Thrane-Møller, CEO og partner, Marketsquare – om 2023
”Blandt andet, at vores kunder bruger os til mere – og til flere forskellige typer af opgaver. Så det er summen af kardemommen. Og det glæder vi os selvfølgelig over,” siger han og tilføjer, at en del af forklaringen på det ligger i, at man har udviklet sig som bureau.
”Nu er der jo mange fine ord i marketing og reklamebranchen, men vi er faktisk begyndt at arbejde mere tværmedialt og 360 grader rundt om kunderne,” siger han og tilføjer:
”Det afpejles også af MyImage Bureau 2023, hvor vi ligger som nummer et på det kvalitative udsagn ’Gode til at integrere kommunikationsløsninger’.”
”Tøjet begynder at stramme lidt”
For et par år siden flyttede Marketsquare, der indtil januar 2019 var ejet af Berlingske-koncernen, i nye lokaler i Store Kongensgade i det indre København.
Og med en medarbejderstab, der alene i 2022 er vokset med 20 procent og dermed har bevæget sig om på den høje side af de 50, er det oplagt at spørge, hvor mange flere der er plads til?
Det udløser en god fredags-latter hos Jens Thrane-Møller, der siger:
”Jamen, altså lad mig sige det sådan. Da vi flyttede ind, syntes vi der var masser af plads. Men nu kan vi da godt se, at tøjet begynder at stramme lidt. Det gør det da. Men vi er vældig glade for at være her, så vi vil virkelig nødig flytte igen.”
Nøgletal Marketsquare 2022
Tal i millioner kroner – foregående regnskabsår i parentes
Bruttofortjeneste: 39,9 (32,2)
Resultat før skat: 9,2 (6,6)
Årets resultat: 7,2 (5,2)
Kilde: cvr.dk
Han tilføjer:
”Jeg synes faktisk også, at vi er meget tæt på at være der i forhold til vores mål. Så hvis vi skal vi vokse på medarbejdersiden, så skal det være fordi endnu flere kunder vælger at lægge vejen forbi. Og så vil det da være en glæde at byde flere skarpe hoveder velkommen.”
Tager én kamp ad gangen
Hvad var de største udfordringer, I løb ind i i 2022?
”Jeg synes, det har været at matche kompetencer og opgaver. At møde opgavetyperne rigtigt. Blandt andet fordi vi har et andet udgangspunkt end for bare få år tilbage. Alle opgaver startet digitalt i dag, og det har også været medvirkende til at vi især har oprustet på den digitale del og i øvrigt også SoMe,” siger jens Thrane-Møller.
Han peger også på, at bureauet i stigende grad har løst internationale opgaver – blandt andet for Flying Tiger og Ikea.
”Det kræver en anden måde at tænke på og en anden måde at gå til opgaverne på,” siger Jens Thrane-Møller, og tilføjer:
”Og så at læse markedet. At forstå forbrugermønstre og adfærd. Det er jeg overbevist om, at mange i disse omskiftelige tider ser en udfordring i.”
Mange taler om, at de har svært ved at tiltrække talenter. Har I også det?
”Nej, det synes jeg ikke. Med fare for at lyde arrogant, så synes jeg faktisk, vi er så privilegerede, at vi får henvendelser fra øverste hylde. Både når det gælder talenter og erfarne medarbejdere.”
Hvordan ser 2023 ud?
”Året er startet godt op for os. Men som man siger i sportens verden, så tager vi én kamp ad gangen.”