Det var ikke en revolution. Men det var en massiv transformation, da Søstrene Grene for halvandet år siden for første gang blev en digital virksomhed, der skulle sælge og brande sig selv massivt online.

Det fortalte Rasmus Skjøtt, CDO hos Søstrene Grene, tirsdag på CMO Challenges-konferencen.

”Vi skiftede, hvad vi er. Men ikke hvem vi er,” sagde han på konferencen, hvor han fortalte, at opgaven ”helt banalt” var at rykke Søstrene Grene fra at være en kæde med fokus på godt købmandsskab til at være en stærk digital spiller med ”fokus på unikke kundeoplevelser og kundeservice på tværs af alle kanaler”.

”Allerede længe før min tid har Søstrene Grene været sindssygt skarpe på at have et brand purpose. Så da vi skulle gå digitalt, troede vi inderligt på, at vi havde et meget stærkt fundament. Men vi er en virksomhed, hvor det digitale ikke har fyldt særligt meget,” siger han.

Utraditionel opgave

Det var en utraditionel markedsføringsopgave, Rasmus Skjøtt og Søstrene Grene stod over for, da de gik digitalt. Brandet havde i modsætning til de fleste af sine konkurrenter ingen digitale systemer eller en digital profil. Det hele skulle laves fra bunden.

”Vi byggede alt op fra bunden. Vi rullede ud til seks e-markeder, og fra marts til nu har vi solgt otte millioner produkter digitalt. I b2b-sammenhæng lyder det ikke af meget, men vi er meget tilfredse med den start,” siger han.

Den friske start betød også, at Søstrene Grene kunne sætte sig nogle alternative sammenligninger for sin digitale markedsføring.

”Sociale medier fylder super meget for os. Og selvfølgelig er vi konkurrenter med Jysk og Flying Tiger. Men politikere og musikere er også dem, vi konkurrerer med. Vi skal være lige så underholdende som Christopher, når vi lægger et opslag op,” siger han og tilføjer:

”Når det er dem, vi sammenligner os med, er det også en helt anden type indhold, vi udkommer med.”

Kommunikerer oplevelser

Det ”stærke fundament” Søstrene Grene stod på var Inger og Knud Grene, der grundlagde virksomheden i 1973 og stadig er en del af den i dag. Knud Grene kom fra balletten og havde  allerede dengang et stort fokus på, at virksomheden skulle lade sig inspirere af andre brancher og skabe en stærk visuel oplevelse hos kunderne, fortæller Rasmus Skjøtt.

Det går også igen som et princip i Søstrene Grenes digitale markedsføring i dag, siger han.

”Vi skal kommunikere oplevelser som ingen andre,” siger han.

”Alle kan eksempelvis sælge akrylmaling. Nogle også bedre og billigere end os. Men vi kan sælge oplevelsen af at være en mor, der sidder og hygger med sine børn og maler derhjemme og får et smil på læben hver dag, når det hænger på væggen,” siger han.

Virksomheden arbejder også på at skabe et mere ”hyggeligt check-out flow” for kunderne. Og brandingen bliver nørdet helt ned i detaljen. Eksempelvis er pakkerne fra Søstrene Grene designet sådan, at de kan ombygges til dukketeater hjemme i stuen, siger han.

”Vores strategi handler helt fundamentalt om at skabe oplevelser og universer,” siger Rasmus Skjøtt.