– Ja, det er noget bøvl at starte selv. Men det er en ekstrem tilfredsstillelse at kunne kigge tilbage på et træls corona-år og konstatere, at det er lykkedes at kickstarte en virksomhed på trods af usikkerhed, nedlukninger og restriktioner.

Ordene kommer fra Ulrik Juul, der i marts 2020 – netop som corona lukkede Danmark ned – blev fyret fra sin stilling som Karma & Communications Manager hos hummel.

– Jeg gyser næsten ved tanken om, at det er et år siden. Men jeg har ikke fortrudt et sekund, at jeg valgte at gå solo. Og jeg kigger mig ikke tilbage, siger han til Markedsføring, der i anledning af årsdagen for nedlukningen af Danmark sætter fokus på de omvæltninger i bureau- og marketing-branchen, der fulgte med.

I dag driver Ulrik Juul sit eget bureau med navnet FELDSKOV & JUUL o.a. Og som om, det ikke var nok, så har han for nylig også valgt at investere i et nyt tøjbrand, Cikkel Copenhagen. 

Det sidste vender vi tilbage til, men først skruer vi tiden tilbage til marts 2020.

”Noget af en kamel”

Hvordan havde du det med at blive fyret fra hummel?

– Som jeg sagde dengang, så har jeg fuld forståelse for, at man skærer noget væk, der ikke er er kerneforretningen. Men det var også første gang nogensinde jeg stod i en jobsituation, hvor jeg var valgt fra, siger Ulrik Juul og fortsætter:

" Det værste slag var på min velpolerede forfængelighed.
Ulrik Juul | grundlægger, CEO og kreativ direktør | FELDSKOV & JUUL o.a

– Så det var da noget af en kamel at sluge. Det værste slag var på min velpolerede forfængelighed. Og det nev lidt at skulle fortælle det til venner og familie. Men når det så er sagt, så var ideen om at gå solo ikke ny.

Ulrik Juul fortæller, at han havde leget med tanken siden 2017, hvor han var kreativ direktør i LEGO. Men det blev dengang ikke rigtig til noget:

– Jeg registrerede domænenavnet Feldskov & Juul, men havde ikke rigitg andet end løse planer og drømmene at have det i. For jeg havde jo et ualmindelig godt job. 

Men i efteråret 2019 blussede lysten til at gå solo igen op. 

Nåede aldrig at sende mail

– Jeg mente, at der måske kunne være en niche for mig i at arbejde med et mix af ide-udvikling, brand-aktivering, bæredygtighed og socialt engagement, fortæller Ulrik Juul og tilføjer:

– Jeg kiggede lidt på etableringsomkostninger og husholdningsbudget. Og jeg skrev sågar en mail til min chef hos hummel om muligheden for at gå freelance – men forblive knyttet til virksomheden et par dage om ugen.

Mailen blev dog aldrig sendt. 

– Nej, for så ramte corona, og min funktion i hummel blev ”terminated”, som det hed på corporate engelsk i et kort telefonopkald fra chefen.

Selv kan han godt se, at det klingede lidt hult, når han dengang sagde til venner og familie, at han havde tænkt tanken, inden det skete:

– Det var jo lidt ligesom at fortælle sine venner, at man er træt af kæresten – og så slår hun sg’u op, inden man selv får gjort det. 

Var hurtigt i gang

Efter at have fordøjet ”kamelen” tog Ulrik Juul en hurtig beslutning:

– Det var træls, men jeg valgte en konstruktiv tilgang. En god én skulle det vise sig. Jeg lavede et opslag på LinkedIn under hashtaget #goodvibessmitter, hvor jeg åbent og ærligt fortalte om min nye situation og ambitioner.

Og det gav bonus.

– Antallet af besøg på min LinkedIn profil steg med 4.243 procent. Og jeg fik for alvor oplevelsen af værdien af netværk, der ikke bare meldte ind med likes og opmuntring. Men også med møder, opgaver – og jobtilbud.

" I dag er jeg jo alt fra new-bizzer, konceptudvikler og bogholder til gulvvasker og kaffebrygger.
Ulrik Juul | grundlægger, CEO og kreativ direktør | FELDSKOV & JUUL o.a

Hvorfor tog du så ikke bare et fast job igen?

– Jamen, det ville da også have været det nemmeste og bekvemmeste at gå ind i et nyt, godt og velbetalt job i en stor virksomhed. Men jeg valgte at holde fast i planerne om at prøve selv – med alt, hvad det indebærer af praktisk bøvl omkring det at etablere virksomhed. 

Ikke de bedste betingelser

Det skulle da også vise sig at være en kende op ad bakke at starte selv. Og så alligevel:

– Ikke op ad bakke i forhold til at få kunder og opgaver. Der hvor jeg har følt mig udfordret er på det administrative og i forhold det at have alle roller selv, siger Ulrik Juul og uddyber:

– I dag er jeg jo alt fra new-bizzer, konceptudvikler og bogholder til gulvvasker og kaffebrygger. 

Og som han siger, så har han måske nok ”sort bælte i at kloge mig om, hvad andre skal gøre”:

– Men jo ikke i virksomhedsetablering, regnskaber, budget, bogføring og forretningsplaner. Og med den usikkerhed, vi alle oplevede i marts og april sidste år, var det jo umiddelbart ikke det bedste udgangspunkt for at starte forretning fra scratch.

Ulrik Juul beskriver sig selv som typen, der normalt benytter ”livrem, seler, støttehjul og hjelm”. Men han valgte at køre på, selv om det ind imellem var svært:

– Jeg havde jo selve selskabet i en skuffe, men nu skulle jeg pludselig til at fortælle om mig selv, skrive om mig selv, lave egen hjemmeside osv. Det var ret grænseoverskridende og tæt på angstprovokerende, siger han.

Men opgaverne kom i en lind strøm.

Tilfredsstillende bøvl

Og i dag kan Ulrik Juul konstatere, at han på trods af corona nærmest har haft kalenderen fuld, siden han åbnede sin egen butik:

– Jeg har arbejdet med formidling af forskningsresultater om konsekvenser af corona for ansatte i små og mellemstore virksomheder. Jeg har lavet kampagner for NGO’er, arbejdet med aktivering af sponsorater, kørt masser af kreative workshops, arbejdet med store bæredygtigheds-projekter og meget, meget mere.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ulrik Juul – her på scenen hos Markedsføring. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Senest har han været match maker mellem Ombold/Hjemløselandsholdet og STARK, der er sponsor for DBU og herrelandsholdet

– De to er gået sammen om at udvikle det legendariske boldspil MUR og ambitionen er at afholde det første officielle VM i denne ædle sport. Så jeg beskæftiger mig med præcis det, der interesserer mig: Ideudvikling, sport og bæredygtighed. 

Hvad synes du, du har lært i et coronaramt 2020?

– At det er noget bøvl at starte for sig selv, når alt er lukket ned. Men vildt tilfredsstillende, når det lykkes, siger Ulrik Juul og tilføjer:

– I den mere lavpraktiske ende har jeg lært at være ekstremt effektiv på Teams, og at man ikke behøver fare land og rige rundt med fly. Eller ligge på motorvejen tre en halv time hver vej for et møde, der varer en time. Det er i øvrigt også meget bedre for miljøet at lade være med det.

”Nu starter det hele forfra”

I den mere filosofiske ende af skalaen har der også været læring:

– Jeg synes, jeg er blevet bedre til at påskønne det, jeg har. Ikke at tage noget for givet – hverken ting eller mennesker. At sætte større pris på samvær og på kultur, siger Ulrik Juul og tilføjer, at han nærmest føler sig ”kreativt revitaliseret”.

Og nu vil vi gerne vide, hvad det er med det der nye tøjbrand…?

– Ja, bedst som jeg gik og syntes, at nu var der retning og ro på forretningen Feldskov & Juul o.a., så har jeg valgt at investere i det Cikkel Copenhagen, fortæller han og tilføjer, at der også her er et bærdygtighed-fokus: 

" Jeg synes, jeg er blevet bedre til at påskønne det, jeg har. Ikke at tage noget for givet.
Ulrik Juul | grundlægger, CEO og kreativ direktør | FELDSKOV & JUUL o.a

– Det er bæredygtigt tøj med inspiration fra cykelverdenens bagkatalog af historier og symboler. Målet er at starte ”en bevægelse på to hjul” og på den måde bidrage til at fremme bæredygtig transport og socialt engagement, siger Ulrik Juul og tilføjer:

– Så nu starter det hele forfra igen. Med nye forretningsplaner, etablering af nye selskaber, revisor-, bank- og advokatmøder. Og jeg elsker det. 

Og hvis du skulle slutte med en hilsen til corona her lige efter årsdagen?

– Så ville jeg sige: Tak for et år med både lort og lagkage, corona. Nu må du egentlig godt gå væk.