Det knapt fem år gamle mediebureau Hearts & Science blev årets højdespringer blandt mediebureauerne i MyImage Bureau 2023.

Bureauet, der hører til i OMG-netværket, er ganske vist endnu ikke så bredt kendt blandt annoncørerne. Men de, der kender dem, kender dem tilsyneladende for noget godt.

Hearts & Science satte sig således på seks førstepladser ud af ni mulige på analysens imageudsagn, og adm. direktør Claus Andersen er ikke i tvivl om sin første reaktion på resultaterne.

”Taknemmelighed. Både over for dem der sidder i Hearts & Science og er involveret i vores kunder, og også over for kunderne. Sådan nogle resultater her får man kun, hvis der er to parter, der arbejder godt sammen. Det er en holdsport,” siger han til Markedsføring og tilføjer:

”Og så er jeg selvfølgelig stolt af resultatet. Det er jo overvældende, men for mig også et bevis på, at man skal sætte streg under samarbejde. Det er også det, jeg oplever i vores daglige arbejde med kunderne – at det går begge veje.”

I har seks førstepladser ud af ni mulige på analysens kvalitative udsagn. Hvad tænker du om det? 

”Jamen, det er jo et tegn på, at vi gør noget rigtigt. Som det første. Og en bekræftelse af, at vores samarbejder fungerer rigtig, rigtig godt. Vi er ikke kun et indkøbsbureau, men har nogle mere strategiske og brede samtaler med vores kunder. Vores kunder vælger os til, fordi de gerne vil have holdninger og reel rådgivning. Ikke kun mediekøb.”

Skal have løftet kendskabet

Nu viser analysen imidlertid også, at jeres kendskabsgrad er ret lav. Hvad vil I gøre for at løfte kendskabet til Hearts & Science fremadrettet?

”Nu er vi et relativt ungt bureau, så derfor er det jo heller ikke så overraskende for os, at alle ikke ved, hvem vi er. Men nu har vi jo nogle indikationer på, at vi gør noget rigtigt, og at vi leverer godt arbejde. Så det vil vi selvfølgelig gerne ud at fortælle verden.”

Hvordan kommer til at arbejde på det mere konkret? 

”Vi producerer en masse vidensarbejde på Hearts & Science, så vi har meget, vi kan dele. Og det kommer vi til at gøre mere ud af at få ud i verden og leve,” siger Claus Andersen, der er meget bevidst om, at der også skal arbejdes med kendskabet på andre måder.

”Alle, der arbejder med B2B marketing, ved, at det er sådan lidt en særskilt kunstart, men selvfølgelig er der også noget navnekendskab, vi skal til at arbejde på. Det sidder vi og laver de sidste planer for lige nu, for det er klart et af målene for 2023 at øge kendskabet,” siger han og tilføjer:

”For når vi nu ved, at dem, der kender os, de kender os for noget godt, så ville det da være underligt ikke at prøve at få nogle flere til også at kende os for noget godt.”

Hurtigt fra viden til handling

Hvad vil du pege på, hvis du skulle nævne noget konkret, som I er gode til?

”Jeg tror, noget af det er omsætningshastigheden af viden til rådgivning. V har jo været igennem nogle år, hvor det aldrig har været vigtigere at kunne omsætte forbrugerindsigt til rådgivning, fordi der hele tiden sker noget nyt. Der har aldrig været så store skift i forbrugeradfærden. Vi så det under corona, og vi ser det nu med inflation og måske recession i horisonten. Så der er det ekstremt vigtigt at omsætte viden til handling meget hurtigt,” siger Claus Andersen og tilføjer:

”Så når man bliver ringet op og spurgt, så kræver det, at man har nogle svar parat på kundernes udfordringer. Og det synes jeg, vi har været fænomenalt gode til. Også til at have holdninger til, hvad, vi tror, ændrer sig, og hvad kunderne kan gøre for at tilpasse sig.”

Han er ikke så vild med ordet agilitet, som han kalder ‘måske lidt overbrugt’:

”Men det er jo alligevel det: At kunne reagere hurtigt på forandringer.”

Derudover peger Hearts & Science-direktøren på det, han kalder ’en positiv spiral’ 

”Hvis man skaber et godt sted at arbejde, så leverer medarbejderne et godt stykke arbejde, og så vil folk gerne være her. Og hvis man har folk, der gerne vil være her, så får man bedre kvalitet i det, man leverer til kunderne, og så vil flere også gerne være kunder. Så det hele starter med en god medarbejderoplevelse – for det giver også en god kundeoplevelse.” 

Når man starter nyt, kan man vælge til og fra

Der er også andre OMG-mediebureauer i Danmark, hvordan adskiller I jer fra de andre?

”Jeg vil helst ikke sammenligne os med andre, men vi er jo et relativt nystiftet brand, og det kan have nogle fordele. For så er der nogle ting, man kan vælge til og fra fra starten. Hvor man kan sige, sådan her behøver vi ikke at gøre, eller sådan her vil vi gøre det eller det anderledes,” siger Claus Andersen og tilføjer:

”Så på den måde er der noget arv, man godt kan lægge lidt fra sig. Trække en streg i sandet og gribe muligheden for at starte forfra. Det var også tanken, da man internationalt stiftede Hearts & Science. At sige: Nu føder vi et nyt brand, som vi bygger op fra bunden.”

Men hvordan undgår I at kannibalisere på hinanden koncernens mediebureauer imellem? 

”Ja, det er jo altid en fare, når man er flere. Men jeg synes, vi supplerer hinanden rigtig godt. Nu kender jeg selvfølgelig ikke rapporterne 100 procent for alle bureauer, men forskellige annoncører har jo altid forskellige tilvalgskriterier. Og det er min opfattelse, at annoncørerne har en god fornemmelse for styrker og svagheder hos de forskellige. Så det er jeg egentlig ikke så bekymret for,” siger Claus Andersen og tilføjer:

”Selvfølgelig kan positioneringen altid blive bedre, men igen, B2B-positioner og -kendskab er jo ikke noget, man lige ændrer ved at køre en kampagne på tre uger. Det er jo noget, man beviser gennem sit arbejde med kunderne over tid.”

Mere champagne på vej

For nylig vandt I Nuuday fra Mediacom efter 20 år. Hvad er det for nogle kompetencer, der gør, at I tager det budget? Eller er I bare billigere end de andre?  

”Igen må jeg understrege, at jeg vil ikke vil sammenligne os med andre, men som jeg sagde tidligere, så er vi meget tydelige omkring det, at vi ikke er et indkøbsbureau, der kun konkurrerer på pris. Vi er gode til – og det udtryk er jeg faktisk heller ikke så vild med – det datadrevne som baggrund for beslutningsstøtte,” siger Claus Andersen og tilføjer:

”Og så betyder rådgivningsevnen meget. Vi insisterer altid på at udfordre og på at have diskussioner i stedet for at gøre det, der bliver bestilt. Det er noget af det, vi fokuserer på.”

Også transparensen i samarbejdet med kunderne er vigtigt, fastslår han.

”Både i forhold til forretningsmodeller, og også i forhold til, at man ved, hvad den anden part mener om ting. Det er ekstremt vigtigt i vores branche at være ærlig. Så man hele tiden giver udtryk for, hvad man synes, er det rigtige at gøre i den eller den situation.  Det er jo det, god rådgivning består af.” 

Har I fejret MyImage-resultaterne?

”Ja, vi har vist fået brugt godt af champagnekontoen, vil jeg sige, og har også været ude at spise. Men vi skal jo snart til at være opfindsomme for at finde nye fejringsmetoder, for vi flytter snart kontor, så der bliver også noget at fejre,” siger Claus Andersen.

Hearts & Science flytter medio februar ind i nye lokaler i Nyropsgade i København. I dag sidder der 26 medarbejdere i Østergade.

Efter flytningen samles alle funktioner, så man bliver fuldt integreret på tværs af alle discipliner, og til den tid vil der være lidt over 40 medarbejdere på den nye adresse.