Teater Bremen i København lagde torsdag aften location til The True Award 2022 og dermed kåringen af Danmarks bedste reklamefilm.
Forinden havde juryen barberet 301 indsendelser ned til 127 nominerede, og torsdag aften fandt 35 priser – herunder Publikumsprisen og Grand Prix – deres rette modtagere.
Publikumsprisen gik til filmen Jesper fra Rådet for Sikker Trafik, skabt af det kreative bureau PONG og produktionsselskabet Honeytrap.
Og årets Grand Prix – som du kan se herunder – gik til filmen ’Smattens Magi’, skabt af Produced By for Roskilde-museet for pop, rock og ungdomskultur, Ragnarock.
Artiklen fortsætter efter filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerJuryen motiverede Grand Prix’en med blandt andet følgende ord:
”Juryen har i år valgt at give prisen til en film, der virkelig kan mærkes. Man får både trang til at gå i bad og børste tænder efter en tur i smatten. Vi bliver inviteret indenfor i teltet, og bliver suget ind i alt det, der foregår bag teltdugen. Og det er ikke småting. Det er intimt, grænseoverskridende og supergodt lavet. Det er, som at være der selv. En oplevelse, man sent glemmer.”
Jørgen Leth og de 300 sider
Andre præstationer fra aftenen er værd at fremhæve. Ikke mindst Dansk Industris markant anderledes film ’Jørgen og den tykke bog’, skabt af Dansk Industri og FERN.
I filmen læser forfatter og Tour de France kommentator-ikon Jørgen Leth i en time og 35 minutter op af DI’s katalog over kurser og events til medlemmerne.
Et aparte bud på en reklamefilm – men juryen elskede det og kvitterede med to guld og en sølv i kategorierne Branded Content (guld), Campaign (guld) og Humor in Film (sølv).
Artiklen fortsætter under billedet.

Filmen kan desværre ikke vises her, men den kan stadig ses her på True Awards hjemmeside.
Guld var der også til Tobias Rahims musikvideo ’Larger than Life’ fra Zentropa Productions, til ’Stå sammen, Duellen’ fra Sundhedsstyrelsen, Advice og Holy Ravioli og til ’Farsel’ fra Metroselskabet, Accenture Song og Accenture Song Productions.
Tre andre film tog også guld med hjem på aftenen.
Det drejer sig om ’I min familie’ fra Operate og Isaac Productions, ’I Ærens Navn’ fra RED, Liberate og Holy Ravioli – og endelig ’Hold me close’ fra Cancerfonden, King og Giants & Toys, instrueret af Ian Isak, som du kan se herunder.
Artiklen fortsætter uden filmen.
Kreativ værts-duo med mange talenter
Årets True Award-fest blev styret af duoen ’Sally og Stine fra Creative Studio’, der står bag rejseprogrammet ’På trip’ på r8Dio.
Bag de fiktive karakterer ’Sally og Stine’ står skuespiller Lærke Winther og radio-og podcastvært Nanna Winther, som i øvrigt er kusiner og kendt fra flere andre kreative projekter.
Lærke blandt andet som en af hovedkaraktererne bag satireserien Normalerweize, og Nanna som aktuelt vært på podcasten ’Styr på historien’ hos Podimo.
Duoens prisuddeling blev undervejs kun afbrudt af et underholdningsindslag fra musiker og skuespiller Emma Sehested Høeg med kunstnernavnet Dame Dearest.
Hun er blandt andet kendt for den soulede popsingle ’Seducing My Life Away’, der faktisk var nomineret i Music Video-kategorien, men måtte se sig slået af Tobias Rahim med nedenstående video.
Artiklen fortsætter under filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerDe vandt flest priser
Blandt produktionsselskaberne hentede Produced By de fleste priser: Fire styk, inklusive Grand Prix.
"Et mesterværk"
De to juryforpersoner Thomas Busch og Per Pedersen kalder årets Grand Prix , ’Smattens Magi’, “et mesterværk”:
“Et mesterværk, der giver os en vidunderlig pause fra det etablerede, fra det pæne, det politiske velopdragne, det reklamesprogs-patroniserende, det kulturelt kønsdiskriminerende og for fuld knald tager os, uden at holde os pænt i hånden, på en tour de force af lyde, bevægelser og farver på et niveau, der er det tætteste, man kan komme på et trip uden indtagelse af stoffer.”
”Dette års vinder giver os et skræmmende dyk ned i mindernes kaninhul uden at tilbyde hverken sikkerhedssele eller solbriller undervejs. I skal vide, at I efterlod begge juryer stakåndede af både grin, forargelse og med en følelse af nærvær, man sjældent ser i dag. Kære Grand Prix vinder eller vindere, I har fået Jens Jørgen Thorsen til at give en thumbs up fra graven!”
Herefter fulgte New Land, Holy Ravioli, & Co. Productions og FERN med hver tre, mens Bacon, Accenture Song Productions, Circus Alphaville, Bleck og Honeytrap hver vandt to.
På bureausiden lagde & Co./NoA sig i front med fire priser, efterfulgt af Dansk Industri inhouse med tre, og Marketsquare, Wibroe, Duckert & Partners, Accenture Song, M&C Saatchi og Liberate med hver to.
The True Award blev afholdt første gang i 2007 – året, hvor Dansk Reklamefilms prisuddeling ’Arnold’ måtte lukke.
Producentforeningen og det daværende Dansk Annoncørforening var dengang enige om, at markedet ville mangle en prisuddeling specifikt til reklamefilm, så de to foreninger gik sammen, og The True Award blev født.
I dag er det Producentforeningen, der står bag The True Award.
Her er vinderne ved The True Award 2022
FILM UNDER 60 SEKUNDER
GULD: Stå Sammen: Duellen
Annoncør: Sundhedsstyrelsen
Bureau: Advice
Producent: Holy Ravioli
SØLV: Farsel
Annoncør: Metroselskabet
Bureau: Accenture Song
Producent: Accenture Song Production Studios
BRONZE: Meget at glæde sig til: Candyfloss
Annoncør: Tivoli
Bureau: &Co. / NoA
Producent: New Land
SOUND DESIGN
Smattens Magi – sound designer: Sune Kaarsberg
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by
Producent: Produced by
FILM OVER 60 SEKUNDER
GULD: I min familie
Annoncør: Operate
Bureau: Operate
Producent: isaac production
SØLV: I ærens navn
Annoncør: RED
Bureau: Liberate Agency
Producent: Holy Ravioli
BRONZE: Lærer vi ingenting?
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA
USE OF ORIGINAL MUSIC
Forever Fans – musiktitel: You Know It – Komponister: Lasse Martinussen og Simon Littauer
Annoncør: Carlsberg x Liverpool FC
Bureau: by The Network, Worth Your While, SMALL og Drive Studios
Producent: New Land
BRANDED CONTENT
GULD: Jørgen og den tykke bog
Annoncør: DI – Dansk Industri
Bureau: DI – Dansk Industri
Producent: FERN
SØLV: Lærer vi ingenting?
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA
BRONZE: Bodil vender tilbage
Annoncør: Elretur
Bureau: Marketsquare
Producent: Circus Alphaville
USE OF LICENSED MUSIC
Det er ikke det samme uden dig – musiktitel: Hej Laili Lo – Music license/supervision: Christian Blad og Thore Garberg, Orange Blue Supervision
Art Director: Rasmus Petersen og Lasse Bækbo Hinke
Instruktør: Keith McCarthy
Komponist: Otto Brandenburg og Peter Mynte
Annoncør: Tuborg
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Stink Films
MUSIC VIDEO
GULD: Larger Than Life
Annoncør: Tobias Rahim
Producent: Zentropa Productions
PRODUCTION DESIGN
Tak – Production/Set Designer: Rikke Tvilum
Annoncør: TAKT
Producent: Bacon
HUMOR IN FILM
GULD: Farsel
Annoncør: Metroselskabet
Bureau: Accenture Song
Producent: Accenture Song Production Studios
SØLV: Jørgen og den tykke bog
Annoncør: DI – Dansk Industri
Bureau: DI – Dansk Industri
Producent: FERN
BRONZE: KiMs Chips Dating: Tommy dater Kianna
Annoncør: KiMs
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Honeytrap
COLOR GRADING
Magnum Pleasure Residence
Colorgrading: Hannibal Lang, BaconX
Annoncør: Unilever og Magnum
Bureau: LOLA
Producent: Proppa – Propaganda Producciones
PASSION
GULD: I ærens navn
Annoncør: RED
Bureau: Liberate Agency
Producent: Holy Ravioli
SØLV: Smattens Magi
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by
Producent: Produced by
BRONZE: Kill Your Darlings
Annoncør: Togetherr
Bureau: by The Network
Producent: Drive Studios
ANIMATION
Lærer vi ingenting? – Animation artists: Sunit Parekh, Tonni Zinck, Andreas Sikjær Olsen, Rasmus Nyhus, Kristina Amaloo, Claus Darholt, Cathrine Baab Holm, Anna Rueskov Schleicher, Cæcilie Rahbek, Bjørn Blaabjerg Sørensen, David René Christensen og Kim Hagen
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA
CAMPAIGN
GULD: Jørgen og den tykke bog
Annoncør: DI – Dansk Industri
Bureau: DI – Dansk Industri
Producent: FERN
SØLV: Mod til at handle
Annoncør: Røde Kors
Bureau: Advance
Producent: Uitch Iscratch
BRONZE: Bodil vender tilbage
Annoncør: Elretur
Bureau: Marketsquare
Producent: Circus Alphaville
VISUAL FX – BY TIMELINE
The Astronaut – VFX/CGI Artist: Mikael Balle og Christian Sjösted (Supervisors), Chemistry VFX & Copenhagen Visual
Annoncør: Citröen
Bureau: BETC
Producent: Phantasm
DIRECTOR
GULD: Hold Me Close – Ian Isak
Annoncør: Cancerfonden
Bureau: King
Producent: Giants & Toys
SØLV: Smattens Magi – Snorre Ruhe
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by
Producent: Produced by
BRONZE: Brothers – Rune Milton
Annoncør: Tele2
Bureau: M&C Saatchi
Producent: Bleck
RISING STAR
Holger Karberg
DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY – BY MAAN
Fiskeren – Fotograf: Lasse Frank
Annoncør: Interflora
Bureau: PONG
Producent: Bacon
CASTING
The Non-Apology – Ditte Kiel, Kiel Casting og Anna Oehlenschlæger
Annoncør: Goodiebox
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: New Land
EDITOR – BY DIVO
Brothers – Klipper: Adam Nielsen
Annoncør: Tele2
Bureau: M&C Saatchi
Producent: Bleck
AUDIENCE AWARD – BY NORSTAT
Jesper
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik
Bureau: PONG
Producent: Honeytrap
GRAND PRIX
Smattens Magi
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by
Producent: Produced by