Teater Bremen i København lagde torsdag aften location til The True Award 2022 og dermed kåringen af Danmarks bedste reklamefilm.

Forinden havde juryen barberet 301 indsendelser ned til 127 nominerede, og torsdag aften fandt 35 priser – herunder Publikumsprisen og Grand Prix – deres rette modtagere.

Publikumsprisen gik til filmen Jesper fra Rådet for Sikker Trafik, skabt af det kreative bureau PONG og produktionsselskabet Honeytrap.

Og årets Grand Prix – som du kan se herunder – gik til filmen ’Smattens Magi’, skabt af Produced By for Roskilde-museet for pop, rock og ungdomskultur, Ragnarock.

Artiklen fortsætter efter filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Juryen motiverede Grand Prix’en med blandt andet følgende ord:

”Juryen har i år valgt at give prisen til en film, der virkelig kan mærkes. Man får både trang til at gå i bad og børste tænder efter en tur i smatten. Vi bliver inviteret indenfor i teltet, og bliver suget ind i alt det, der foregår bag teltdugen. Og det er ikke småting. Det er intimt, grænseoverskridende og supergodt lavet. Det er, som at være der selv. En oplevelse, man sent glemmer.”

Jørgen Leth og de 300 sider

Andre præstationer fra aftenen er værd at fremhæve. Ikke mindst Dansk Industris markant anderledes film ’Jørgen og den tykke bog’, skabt af Dansk Industri og FERN. 

I filmen læser forfatter og Tour de France kommentator-ikon Jørgen Leth i en time og 35 minutter op af DI’s katalog over kurser og events til medlemmerne. 

Et aparte bud på en reklamefilm – men juryen elskede det og kvitterede med to guld og en sølv i kategorierne Branded Content (guld), Campaign (guld) og Humor in Film (sølv).

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra Dansk Industris Jørgen Leth-film. Foto: PR.

Filmen kan desværre ikke vises her, men den kan stadig ses her på True Awards hjemmeside.

Guld var der også til Tobias Rahims musikvideo ’Larger than Life’ fra Zentropa Productions, til ’Stå sammen, Duellen’ fra Sundhedsstyrelsen, Advice og Holy Ravioli og til ’Farsel’ fra Metroselskabet, Accenture Song og Accenture Song Productions.

Tre andre film tog også guld med hjem på aftenen.

Det drejer sig om ’I min familie’ fra Operate og Isaac Productions, ’I Ærens Navn’ fra RED, Liberate og Holy Ravioli – og endelig ’Hold me close’ fra Cancerfonden, King og Giants & Toys, instrueret af Ian Isak, som du kan se herunder.

Artiklen fortsætter uden filmen.

Kreativ værts-duo med mange talenter

Årets True Award-fest blev styret af duoen ’Sally og Stine fra Creative Studio’, der står bag rejseprogrammet ’På trip’ på r8Dio.

Bag de fiktive karakterer ’Sally og Stine’ står skuespiller Lærke Winther og radio-og podcastvært Nanna Winther, som i øvrigt er kusiner og kendt fra flere andre kreative projekter. 

Lærke blandt andet som en af hovedkaraktererne bag satireserien Normalerweize, og Nanna som aktuelt vært på podcasten ’Styr på historien’ hos Podimo.

Duoens prisuddeling blev undervejs kun afbrudt af et underholdningsindslag fra musiker og skuespiller Emma Sehested Høeg med kunstnernavnet Dame Dearest. 

Hun er blandt andet kendt for den soulede popsingle ’Seducing My Life Away’, der faktisk var nomineret i Music Video-kategorien, men måtte se sig slået af Tobias Rahim med nedenstående video.

Artiklen fortsætter under filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

De vandt flest priser

Blandt produktionsselskaberne hentede Produced By de fleste priser: Fire styk, inklusive Grand Prix.

"Et mesterværk"

De to juryforpersoner Thomas Busch og Per Pedersen kalder årets Grand Prix , ’Smattens Magi’, “et mesterværk”:

“Et mesterværk, der giver os en vidunderlig pause fra det etablerede, fra det pæne, det politiske velopdragne, det reklamesprogs-patroniserende, det kulturelt kønsdiskriminerende og for fuld knald tager os, uden at holde os pænt i hånden, på en tour de force af lyde, bevægelser og farver på et niveau, der er det tætteste, man kan komme på et trip uden indtagelse af stoffer.”

”Dette års vinder giver os et skræmmende dyk ned i mindernes kaninhul uden at tilbyde hverken sikkerhedssele eller solbriller undervejs. I skal vide, at I efterlod begge juryer stakåndede af både grin, forargelse og med en følelse af nærvær, man sjældent ser i dag. Kære Grand Prix vinder eller vindere, I har fået Jens Jørgen Thorsen til at give en thumbs up fra graven!”

Herefter fulgte New Land, Holy Ravioli, & Co. Productions og FERN med hver tre, mens Bacon, Accenture Song Productions, Circus Alphaville, Bleck og Honeytrap hver vandt to.

På bureausiden lagde & Co./NoA sig i front med fire priser, efterfulgt af Dansk Industri inhouse med tre, og Marketsquare, Wibroe, Duckert & Partners, Accenture Song, M&C Saatchi og Liberate med hver to.

The True Award blev afholdt første gang i 2007 – året, hvor Dansk Reklamefilms prisuddeling ’Arnold’ måtte lukke.

Producentforeningen og det daværende Dansk Annoncørforening var dengang enige om, at markedet ville mangle en prisuddeling specifikt til reklamefilm, så de to foreninger gik sammen, og The True Award blev født.

I dag er det Producentforeningen, der står bag The True Award.

Her er vinderne ved The True Award 2022

FILM UNDER 60 SEKUNDER

GULD: Stå Sammen: Duellen
Annoncør: Sundhedsstyrelsen
Bureau: Advice
Producent: Holy Ravioli 

SØLV: Farsel
Annoncør: Metroselskabet
Bureau: Accenture Song
Producent: Accenture Song Production Studios 

BRONZE: Meget at glæde sig til: Candyfloss
Annoncør: Tivoli
Bureau: &Co. / NoA 
Producent: New Land 

SOUND DESIGN

Smattens Magi – sound designer: Sune Kaarsberg
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by 
Producent: Produced by 

FILM OVER 60 SEKUNDER

GULD: I min familie
Annoncør: Operate
Bureau: Operate
Producent: isaac production 

SØLV: I ærens navn
Annoncør: RED
Bureau: Liberate Agency
Producent: Holy Ravioli 

BRONZE: Lærer vi ingenting?
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse 
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA

USE OF ORIGINAL MUSIC

Forever Fans – musiktitel: You Know ItKomponister: Lasse Martinussen og Simon Littauer
Annoncør: Carlsberg x Liverpool FC
Bureau: by The Network, Worth Your While, SMALL og Drive Studios
Producent: New Land 

BRANDED CONTENT

GULD: Jørgen og den tykke bog
Annoncør: DI – Dansk Industri
Bureau: DI – Dansk Industri
Producent: FERN

SØLV: Lærer vi ingenting?
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA 

BRONZE: Bodil vender tilbage
Annoncør: Elretur
Bureau: Marketsquare
Producent: Circus Alphaville 

USE OF LICENSED MUSIC

Det er ikke det samme uden dig – musiktitel: Hej Laili Lo – Music license/supervision: Christian Blad og Thore Garberg, Orange Blue Supervision
Art Director: Rasmus Petersen og Lasse Bækbo Hinke
Instruktør: Keith McCarthy
Komponist: Otto Brandenburg og Peter Mynte
Annoncør: Tuborg
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Stink Films 

MUSIC VIDEO

GULD: Larger Than Life
Annoncør: Tobias Rahim
Producent: Zentropa Productions 

PRODUCTION DESIGN

Tak – Production/Set Designer: Rikke Tvilum
Annoncør: TAKT
Producent: Bacon 

HUMOR IN FILM

GULD: Farsel
Annoncør: Metroselskabet
Bureau: Accenture Song
Producent: Accenture Song Production Studios 

SØLV: Jørgen og den tykke bog
Annoncør: DI – Dansk Industri 
Bureau: DI – Dansk Industri 
Producent: FERN 

BRONZE: KiMs Chips Dating: Tommy dater Kianna 
Annoncør: KiMs
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Honeytrap 

COLOR GRADING

Magnum Pleasure Residence
Colorgrading: Hannibal Lang, BaconX 
Annoncør: Unilever og Magnum
Bureau: LOLA
Producent: Proppa – Propaganda Producciones 

PASSION

GULD: I ærens navn
Annoncør: RED
Bureau: Liberate Agency
Producent: Holy Ravioli 

SØLV: Smattens Magi
Annoncør: Ragnarock
Bureau: Produced by
Producent: Produced by 

BRONZE: Kill Your Darlings
Annoncør: Togetherr
Bureau: by The Network
Producent: Drive Studios 

ANIMATION

Lærer vi ingenting?Animation artists: Sunit Parekh, Tonni Zinck, Andreas Sikjær Olsen, Rasmus Nyhus, Kristina Amaloo, Claus Darholt, Cathrine Baab Holm, Anna Rueskov Schleicher, Cæcilie Rahbek, Bjørn Blaabjerg Sørensen, David René Christensen og Kim Hagen
Annoncør: Røgfri Fremtid og Kræftens Bekæmpelse
Bureau: &Co. / NoA
Producent: Hydralab og &Co. Production / NoA 

CAMPAIGN

GULD: Jørgen og den tykke bog 
Annoncør: DI – Dansk Industri 
Bureau: DI – Dansk Industri 
Producent: FERN

SØLV: Mod til at handle
Annoncør: Røde Kors 
Bureau: Advance 
Producent: Uitch Iscratch 

BRONZE: Bodil vender tilbage 
Annoncør: Elretur
Bureau: Marketsquare 
Producent: Circus Alphaville 

VISUAL FX – BY TIMELINE

The Astronaut – VFX/CGI Artist: Mikael Balle og Christian Sjösted (Supervisors), Chemistry VFX & Copenhagen Visual
Annoncør: Citröen
Bureau: BETC
Producent: Phantasm 

DIRECTOR

GULD: Hold Me Close – Ian Isak
Annoncør: Cancerfonden 
Bureau: King 
Producent: Giants & Toys 

SØLV: Smattens Magi – Snorre Ruhe 
Annoncør: Ragnarock 
Bureau: Produced by 
Producent: Produced by 

BRONZE: Brothers – Rune Milton
Annoncør: Tele2 
Bureau: M&C Saatchi 
Producent: Bleck

RISING STAR

Holger Karberg

DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY – BY MAAN 

Fiskeren – Fotograf: Lasse Frank 
Annoncør: Interflora 
Bureau: PONG 
Producent: Bacon 

CASTING

The Non-Apology – Ditte Kiel, Kiel Casting og Anna Oehlenschlæger
Annoncør: Goodiebox
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: New Land 

EDITOR – BY DIVO 

Brothers – Klipper: Adam Nielsen 
Annoncør: Tele2 
Bureau: M&C Saatchi 
Producent: Bleck 

AUDIENCE AWARD – BY NORSTAT 

Jesper
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik 
Bureau: PONG 
Producent: Honeytrap 

GRAND PRIX

Smattens Magi 
Annoncør: Ragnarock 
Bureau: Produced by 
Producent: Produced by