Reklamebureauerne fører fortsat over både de digitale og mediebureauerne, når det gælder om at være mest kendt blandt de danske annoncører. 

Det viser MyImage 2021, der for 13. år i træk er udarbejdet af MyResearch.

12 ud af Top 20-bureauerne på årets ”mest kendte”-liste er således reklamebureauer

Og Kunde & Co troner med en total kendskabsgrad på 92 procent fortsat urokkeligt på toppen som Danmarks suverænt mest kendte bureau.

Der spores dog en vis bevægelse i magtforholdet: Sidste år tog reklamebureauerne 15 af de 20 pladser. I år er tre pladser afgivet til to digitale bureauer og ét mediebureau.

De digitale er fortsat bagud

Samlet set ligger mediebureauerne pænt på listen.

Carat er igen i år nummer to med en total kendskabsgrad på 80 procent. Dertil kommer, at OMD og MediaCom begge er med i top 10. 

Mindshare tager en 12. plads, og i bunden lister IUM lige indenfor med en kendskabsgrad på 59 procent.

Derimod ligger de digitale bureauer over en bred kam stadig forholdsvist lavt på kendskab: Man skal helt ned på en 16. plads for at finde det digitale bureau, der har det højeste totalkendskab.

Det drejer sig om Creuna, der i oktober i øvrigt blev solgt til den børsnoterede svenske IT-koncern Knowit.

Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch. Foto: PR.

Først på de næstnederste pladser dukker to nye digitale bureauer op på listen: Dentsu X og Isobar – med totale kendskabsgrader på henholdsvis 61 og 60 procent.

– Der ligger uden tvivl et yderligere potentiale for de digitale bureauer i at arbejde med kendskabet, siger Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch.

Han nævner Impact som et godt eksempel.

– Impact er ganske vist ikke nået helt op i top 20 i år, men bureauet har været aktivt på marketingfronten og har øget kendskabet blandt annoncørerne med 18 procentpoint siden 2018. Fra 35 til nu 53 procent.

Optur for fusionsbureau

Årets analyse afslører også enkelte op- og nedture på kendskab.

Op går det især for fusionsbureauet Yellow Umwelt, der forbedrer totalkendskabet med syv procentpoint i forhold til sidste år.

Om MyImage

MyImage er gennemført af MyResearch for 13. år i træk.

936 marketingansvarlige har denne gang gennemført undersøgelsen – en vækst på 8,5 procent sammenlignet med 2020-målingen.

I 2021-analysen bedømmer annoncørerne i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.

Du kan læse mere om analysen her.

– Bureauet var med i analysen som Yellow i 2019 og som Yellow Advertising sidste år. Men Umwelt var også et kendt bureaunavn, så når kendskabet vokser trods en fusion, så ser jeg det som en slags sneboldeffekt, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

– Altså at de to kendte navne så at sige forstærker hinanden.

Også Wunderman lykkes med at øge sit kendskab blandt annoncørerne (fire procentpoint), mens Nordlid, Dentsu X og Ogilvy også rykker en lille smule opad. Men marginalt.

To betydelige nedture

Den anden vej går det – og med noget højere fart – for især Brandhouse & Subsero og for Manyone.

Førstnævnte falder hele 19 procentpoint på totalkendskab. 

– Det er et meget markant dyk – og overraskende. For umiddelbart kunne man have ventet samme effekt som med Yellow Umwelt, siger Mogens Østergaard og tilføjer:

– Det er svært at pege på årsagen, men vi kan se, at Brandhouse alene tidligere har ligget højt på kendskab, mens Subsero har ligget ganske lavt. Og kombinationen af de to navne har i dette tilfælde tilsyneladende ikke været til fælles fordel.

Ned ad bakke går det også for Manyone, der i 2020 og 2019 var med i analysen som Think.

Bureauet falder med 14 procentpoint på totalkendskabet.

– Det er jo en klassiker. Et navneskift, hvor det nye og det gamle navn ligger forholdsvis langt fra hinanden, koster stort set altid på kendskab, siger Mogens Østergaard, og tilføjer:

– Til gengæld kan Manyone glæde sig over, at man kommer stærkt ud på Brand Position og dermed lykkes med at fastholde en placering som nummer fire på den samlede image-liste.

MyImage 2021 – De 20 mest kendte bureauer på tværs af bureautyper

Bureau20212020+/-
1. Kunde & Co92%93%-1%
2. Carat 80%84%-4%
3. Ogilvy78%77%1%
4. Mensch78%77%1%
5. Hjaltelin Stahl77%77%0%
6. & Co.76%80%-4%
7. Wibroe, Duckert & Partners75%79%-4%
8. OMD74%75%-1%
9. MediaCom72%73%-1%
10. Advice72%75%-3%
11. Uncle Grey72%76%-4%
12. Mindshare71%73%-2%
13. Envision71%73%-2%
14. Republica71%74%-3%
15. Nørgård Mikkelsen68%68%0%
16. Creuna66%66%0%
17. Bates Y&R63%68%-5%
18. Dentsu X61%59%2%
19. Isobar60%61%-1%
20. IUM59%59%0%