Med fem guldpriser var Momondos The DNA Journey fra &Co, Bacon og Radius Kommunikation den mest vindende case ved årets store danske prisfest, Creative Circle Award - og nu ser der ud til at være fine chancer for at fortsætte prisfesten.

The DNA Journey har således allerede på anden-dagen ved VM i reklame i Cannes, snuppet ikke færre end ni shortlister i tre forskellige kategorier - PR, Cyber og Promo & Activation.

I tilgift kan & Co glæde sig over yderligere tre shortlister, idet TV 2-filmen All That We Share er shortlistet to gange i Promo & Activation og en gang i Cyber.

Dermed sætter & Co sig på 12 ud af foreløbig i alt 22 danske shortlister.

De resterende 10 finalepladser fordeler sig på fire bureauer: Liquidminds, der tager fire for Google Sheep View, UncleGrey, der også snupper fire - tre for Cheapflight-case Drag Drop & Go  og en for Trump-bussen - Mindshare, der er shortlistet for ImageHack-kampagnen og endelig DDB Copenhagen, der er shortlistet for Fast News-kampagnen for McDonald’s.

Fin start

Indtil videre har 9 ud af 24 kategorier været igennem første jury-runde og set med danske øjne er 97 bedømte indsendelser nu blevet vekslet til 22 shortlister.

Med endnu 15 kategorier tilbage ligner det dermed en rigtig fornem dansk start på årets reklame-VM: Sidste år opnåede danske cases blot 24 shortlister i alt, men det var naturligvis også på baggrund af blot 169 indsendelser.

Vinderne i fem af de kategorier, der har publiceret shortlister søndag - PR, Glass, Outdoor, Promo & Activation og Print & Publishing - afsløres mandag aften, men vinderne af Cyber-kategorien først offentliggøres tirsdag aften.

Mandag formiddag offentliggøres shortlister i Creative Data, Mobile og Direct, hvor i alt 31 danske indsendelser er i spil til finalepladser.

Shortlistede danske cases pr. søndag den 18. juni

- The DNA Journey for momondo - & Co, Bacon, BeOn, Radius Kommunikation - 9

- Google Sheep View for Visit Færøerne/Atlantic Airways - Liquidminds, Sansir DK - 4

- All that we share for TV 2 - & Co, Moland Film - 3

- Drag Drop & Go for Cheapflights - UncleGrey - 3

- Trump-bussen for SF - UncleGrey - 1

- Image Hack for Fail Copenhagen - Mindshare - 1

- The Fast News for McDonald's - DDB Cph - 1

.. og hvis vi lige må slutte med lidt nordisk drilleri, hvilket normalt ligger os uendelig fjernt, så kan danske bureauer gå med meget rank ryg. I Cyber vinder danske bureauer 7 shortlister mod svenskernes 6 og Norges 3.

I Promo & Activation hedder finalepladserne 8 til Danmark, 8 til Norge og 7 til svenskerne. I PR har både danske og svenske bureauer 7 på shortlisten, mens Norge har 2 og Finland 1 i finalen.

Udgangsreplikken i dag kunne være, at &Co er begyndt bedre i de tre kategorier end fx tre tilfældigt valgte bureauer som Droga5, Forsman & Bodenfors og Bartle Bogle Hegarty.