Juryen ved Epica Awards løfter hen over de kommende dage sløret for årets vindere, og allerede på førstedagen er der godt nyt set med danske briller. 

Samlet set har seks bureauer således indtil videre hevet ni priser ned af Epica-hylderne: Fire guld, to sølv og tre bronze.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

To guld lander hos Mensch/Sansir for kampagnen Closed for Maintenance for Visit Færøerne - naturbeskyttelses-projektet, som gentages i 2020.

Guld er der også til & Co. for The Lift, og til Hjaltelin Stahl for Homeless Home Sale for Ekstra Bladet.

Sølvet lander hos Belong for California Stays for Volkswagen, og hos & Co. for The World Piece for Momondo.

Fine danske traditioner

Epica Awards adskiller sig fra de utallige andre i den internationale reklamebranche, da det er journalister fra primært reklame- og marketing-medier verden over, der bedømmer arbejderne og giver priser til de bedste.

Og set med danske briller har pris-festivalen traditionelt givet fine resultater:

I 2018 vandt danske bureauer og annoncører 11 priser, året før løb høsten op i 12 styk, og også på Grand Prix-niveau har danske cases tidligere markeret sig:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I 2012 vandt Midttrafiks ”Bussen”, skabt af M2 Film, en Epica d’Or - den har siden haft æren af at blive kopieret (med eller uden tilladelse) i indtil flere lande.

Og i 2013 var det & Co.’s ”Made from Cool” med filmstjernen Christopher Walken i rollen som skrædder for Bestseller-brandet Jack & Jones, der hentede en Epica d’Or hjem til Danmark. 

Den samlede vinderliste ved Epica Awards 2019 offentliggøres den 22. november. 

Se dagens danske vindere her.

Mensch/Sansir

  • GULD: Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands i Industry Specific/Transport & Tourism
  • GULD: Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands i Industry Specific/Public Interest – Environment

& Co/NoA 

  • GULD: The Lift for Bianco Footwear i Craft & Imagery/Copywriting & Storytelling
  • SØLV: The World Piece for Momondo i Industry Specific/Corporate Image

Hjaltelin Stahl/Accenture 

  • GULD: Homeless Home Sale for Ekstra Bladet i Industry Specific/Public Interest – Social
  • BRONZE: Homeless Home Sale for Ekstra Bladet i Digital/Mobile Campaigns 

Belong Agency

  • SØLV: California Stays for Volkswagen i Industry Specific/Vehicles, Automotive Services & Accessories

Robert/Boisen & Like-minded

  • BRONZE: Offline Gamers for Stofa i Industry Specifics/Communication & Public Services

Envision

  • BRONZE: Hire the Jury for Envision i Industry Specific/Business to Business Direct