”På tværs af hele forretningen så synes jeg, vi er lykkedes med rigtig meget af det, vi gerne ville.”

Sådan lyder det fra Publicis’ danske topchef, Kenneth Brinkmann, om 2021, som han ikke tøver med at kalde ”skelsættende” for bureauet. Samtidig fortæller han, at bureauets overskud er vokset med et millionbeløb i løbet af 2021.

Året var skelsættende af tre årsager: At de fleste indtægter i dag kommer fra danske kunder, at man med Kenneth Brinkmanns ord har vist, at man kan ”slå de bedste”, når det gælder pitches – og at man igen er begyndt at vinde awards for sit kreative arbejde.

”Da jeg underskrev min kontrakt for tre et halvt år siden, kom næsten 100 procent af vores indtægter fra globale kunder. En af opgaverne var at knække den kurve, og det har vi gjort. I dag kommer langt størstedelen af vores indtægter fra lokale kunder,” siger Kenneth Brinkmann og tilføjer:

”Så vi er blevet meget mere selvstyrende i Danmark – en væsentlig faktor i vores overlevelse og vores fremtidsscenarie.”

”Respekt og opmærksomhed”

Om de andre to årsager uddyber han:

”Vi har bevist, at vi kan slå de bedste både kreativt og på mediedelen. Vi vandt Salling Groups offline medieforretning i maj og har udvidet samarbejdet, og på den kreative del har vi vundet bl.a. Elgiganten, Burger King på tværs af huset og også en række mindre kunder, som f.eks. Energi Fyn.”

”Vi har i pitches slået de bedste bureauer, både på kreativ og medier i Danmark, virkelig dygtige bureauer, som jeg har enorm respekt for. Så det er vi stolte af.”

Og som punkt tre peger Kenneth Brinkmann på, at man også er begyndt at vinde awards igen. Som eksempel kan nævnes guld i Radio ved Creative Circle Awards 2022 for Fazer-kampagnen “Branded hva’-for-noget?”.

”For første gang i mange år står vores kreative produkt exceptionelt godt i markedet. Vi møder respekt og opmærksomhed, så jeg tror, at branchen og mine dejlige kollegaer derude kan se, at vi er kommet for at blive.”

Kommet for at blive?

”Ja. Jeg synes faktisk, vi har taget et tigerspring. Vi har fundet vores egen vej at gå, og er vokset de seneste 18 måneder, og er i dag et bureau som man skal regne med, når vi er med i en pitch.”

Regnskabstal giver ikke reelt billede

Ser man på det officielle regnskab for Publicis Denmark, kan man imidlertid ikke lige uden videre uddrage tal for, hvordan det så rent faktisk er gået den rent danske kreative- og mediaforretning i 2021.

" Det påvirkede mig mentalt rigtig, rigtig meget at se så mange dejlige mennesker forlade huset. Det var ikke rart.
Publicis-direktør Kenneth Brinkmann om arbejdsmarkedet i 2021

Det skyldes, at de kreative bureauer Publicis Creative og Publicis Health af juridiske og internationale regnskabstekniske grunde ligger i samme regnskab som det, der hedder Sapient – en global Publicis-organisation med mange medarbejdere over hele verden og en vækst på 60-70 procent sidste år.

Sapient er en del af gruppen, men kører i Norden med egen ledelse og drift, så derfor kan de ”rene” danske bureautal ikke umiddelbart udledes af Publicis Denmark-regnskabet. 

Dem vil Kenneth Brinkmann til gengæld gerne løfte sløret for.

”Da vi lukkede 2021, var der en bruttofortjeneste i den kreative forretning på cirka 22,5 millioner og en bundlinje på 1,4 millioner. I 2020 var de tal cirka 17,5 millioner og cirka et rundt nul,” siger han og tilføjer om media-forretningen:

”Her lå bruttofortjenesten i 2021 på 32 millioner og bundlinjen på 4,8 millioner før skat. Mod et svært 2020 hvor de samme tal viste 21 millioner, og et tab på cirka fire millioner.” 

Salling Group-win en ”game changer”

På Markedsføring spørgsmål om, hvornår Publicis-direktøren jublede mest i det forgangne år, så er han ikke i tvivl.

”Det var helt klart, da vi vandt Salling Group. Jeg ved, jeg er citeret ofte inde i huset for at kalde ting for game changers, men hvis vi nogensinde har haft sådan en, så var det denne. Det er en af landets største annoncører, det er en kunde, alle bureauer drømmer om at vinde,” siger han og tilføjer:

”Vi kom endda lidt sent i pitchen, men vi overhalede alle indenom og vandt på vore egne præmisser i en pitch, som var drevet utroligt professionelt og helt gennemsigtigt. Det er da helt fantastisk. Det står for mig som det største i 2021.”

Siden har Publicis i øvrigt udvidet samarbejdet med detail-giganten.

”Vi blev jo ansat til at stå for koncernens offline-medier, men vi laver også andre ting i dag. Vi har været heldige at få lov at udvikle et univers for Føtex hjemmelevering, og vi har ligeledes fået lov at arbejde lidt ind over det digitale,” siger Kenneth Brinkmann, der også mener at samarbejdet har givet anledning til positiv afsmitning på Publicis-organisationen selv.

”Det er hårdt arbejde at onboarde en kunde i den størrelsesorden, og vi har skullet tilpasse organisationen. Men det har også betydet, at den motor, vi har i dag som mediebureau, er klart stærkere, end den var før.”

Personligt påvirket af personaleskift

Hvad synes du personligt var den største udfordring på Publicis i 2021? 

”Jeg gætter på, du har fået det samme svar andre steder, men det glohede arbejdsmarked og talentmassen har været en gigantisk udfordring. Det var hårdt igennem året at se dejlige mennesker gå ud ad døren hver måned. Folk, som jeg holdt utrolig meget af, og som jeg meget gerne så fortsætte i butikken,” siger Kenneth Brinkmann.

Men arbejdsmarkedet kogte og flyttede sig så hurtigt, at det var svært at følge med.

”Især for et globalt hus som vores, hvor forretningsgangene jo er lidt længere, og man skal have lidt mere tålmodighed. Det var svært, og det påvirkede mig mentalt rigtig, rigtig meget at se så mange dejlige mennesker forlade huset. Det var ikke rart.”

" Hvis jeg skal lytte til den generelle retorik i nyhedsmedierne og finansmarkederne, så burde jeg være bekymret for andet halvår.
Publicis-direktør Kenneth Brinkmann

I dag er tingene faldet lidt mere til ro, oplever Publicis-direktøren.

”Jeg synes, vi har fået et fantastisk godt team skruet sammen. Og jeg er glad for, at vi igennem turbulensen valgte at holde fast i måden, vi rekrutterer på. Vi har ikke forceret noget. Vi har holdt fast i at kigge efter personlighed og mennesket bag. Kvalifikationer kan i vid udstrækning læres,” siger han og tilføjer:

”Det princip har vi ikke givet køb på, selv om vi har været under pres og i 2021 kørte med en konstant underbemanding på 10-15 procent. Det er hårdt at mangle hænder i det omfang, som vi har gjort, når man vækster 25 procent. Men vi valgte at holde fast i den proces, der har bygget succesen.”

”Som menneske er jeg optimist”

Efter at godt syv måneder af 2022 er gået, er Kenneth Brinkmann positivt indstillet i forhold til både 2022 og 2023. Men:

”Hvordan 2022 ser ud, kommer lidt an på hvad jeg skal lytte til. Hvis jeg bare kigger på data og på, hvad vi har leveret indtil nu, så ser 2022 fuldstændig forrygende ud. Men hvis jeg skal lytte til den generelle retorik i nyhedsmedierne og finansmarkederne, så burde jeg være bekymret for andet halvår,” siger Kenneth Brinkmann.

Og er du så det?

”Det kan jeg måske godt være, men jeg er som menneske optimist og tror på, det nok skal gå. Når det så er sagt, så må jeg konstatere, at der har været noget henholdenhed,” siger han og uddyber:

”Det kan vi se i medieindeksene og også i vores egen medieomsætning i første halvår. Men selv om vores medieomsætning ikke er så høj, som budgetteret, så tjener vi stadig de penge, vi skal, fordi vi ikke er særlig volumenafhængige i vores måde at arbejde på.”

Men et kig ud i verden fortæller jo om krise, krig og anden elendighed?

”Ja, men en del af den krise, vi står i, er jo inflationsbåret, og hvis man kigger på de makroøkonomiske data, så er der ikke rigtig noget endnu, der har vendt bunden i vejret for alvor. Vi står i hvert fald ikke med en recession,” siger Publicis-direktøren og tilføjer:

”Jeg tror personligt på, at hvis der ikke sker voldsomt negativt nyt i august og september, så bliver Q4 en meget, meget travl periode for bureauerne, for der kommer en masse midler, som er blevet skubbet lidt – noget krudt, der har været holdt tørt.”

I samme boldgade oplever Kenneth Brinkmann, at tempoet på pitchgamet er steppet op igen:

”Vi har selv en hel stribe i gang, både pitches hvor vi er videre, og andre, hvor vi er i prækvalifikation, så aktiviteten i andet halvår bliver høj. Det lover også godt for ’23, så hvis vi kan have en bare semiheldig hånd, tror jeg, vi ser på gode væksttal også til næste år. I år tror jeg vi kommer ud med i hvert fald tocifret vækst på tværs af huset.”

Hvordan ser jeres bundlinje ud, når vi skal tale om 2022-regnskabet?

”Jeg forventer en bundlinjevækst på 25 procent – måske lidt mere. Det er det, vi budgetterer med lige nu.”