”Jeg har igennem længere tid gået med overvejelser om, hvad jeg vil med mit arbejdsliv i fremtiden, og jeg er nået til den konklusion, at jeg har både lyst til og brug for at prøve noget andet.”

Sådan lyder ordene fra Tobias Høgsberg, medstifter og gennem fem år adm. direktør i det kreative kommunikationsbureau Eiffel.

Så når han ved udgangen af 2022 forlader det bureau, han i 2017 var med til at stifte, er det ikke en pludselig indskydelse. 

Er I blevet uvenner?

”Det korte svar er nej, vi er ikke blevet uvenner. Det er udelukkende en beslutning, jeg har taget på baggrund af mit personlige ønske om at prøve noget andet i mit arbejdsliv.” 

Og det lange svar?

”Det lange svar er helt ærligt det samme som det korte. Hånden på hjertet. Altså, jeg skal med til Toms fødselsdag på Mallorca til maj næste år. Og vi kommer stadig til at have et fælles engagement i start-up’en ’Jepsons Charcuterie’ og fodboldklubben B93.”

”Timingen er den rette”

Tobias Høgsberg stiftede Eiffel i 2017 sammen med sine to kreative partnere, Janus Hansen og Tom Lundquist, efter en opsplitning af bureauet Fireball i to.

Tobias Høgsberg forlader Eiffel ved årsskiftet. Foto: PR

Det ene bureau fortsatte under navnet Fireball med fokus på brandudvikling og design, mens det andet, der fik navnet Eiffel, positionerede sig som kreativt kommunikationsbureau.

Siden etableringen har Eiffel formået at tiltrække kunder som Ørsted, Alka Forsikring, Danske Bank, Novozymes, DBU og senest partiet SF, som bureauet netop har lavet valgkampagne for. 

Blandt bureauets meget omtalte og prisvindende arbejder er casen ’Dad Talk’, som Eiffel skabte for Danske Banks investerings-app, June, og som blandt andet sikrede banken en fordobling i kundetilgangen og en tredobling i indbetalingerne på investerings-app’en.

Tobias Høgsberg erkender da også, at det ikke har været en nem beslutning.

”Det er med vemod, at jeg forlader bureauet. Jeg har haft et fantastisk samarbejde med Janus og Tom og resten af teamet, og jeg er superstolt af det, vi har skabt sammen. Men jeg føler, at timingen er den rette.” 

Har givet sig selv god tid

Hos de øvrige Eiffel-partnere, der udover de tre stiftere, også tæller Head of Art, Andreas Rasmussen, er der blandede følelser i forhold til Tobias’ exit:

”Der er da lidt øv, at Tobias forlader os, for han er ikke bare en partner, men også en god ven. Omvendt giver det os mulighed for at ryste posen og få en ny ledende partner ind, som sammen med os kan løfte Eiffel op på næste niveau,” siger Tom Lundquist.

Han tilføjer, at man på bureauet har givet sig selv god tid til at finde den nye partner, for den profil, man leder efter, ”hænger ikke på træerne”:

”Den person, vi leder efter, skal jo både være forretningsdrevet og samtidig have en god forståelse for den kreative proces, for vi lever af den gode idé. Heldigvis fornemmer vi, at der er dygtige mennesker derude, for hvem et job som ledende partner er interessant.”

Og hvad er fremtidsplanerne så for den afgående direktør?

”Det skal jeg bruge de næste par måneder på at få afklaret. Jeg er meget åben. Min passion og mine styrker ligger stadig i spændingsfeltet mellem kommunikation, markedsføring og forretningsudvikling, men om den skal udleves på et bureau eller på kundesiden, det må tiden vise,” siger Tobias Høgsberg.