Juryerne ved Creative Circle Award 2021 har trukket streger i sandet, og årets første shortlister er nu klar.

Det drejer sig dels om de fire kategorier i Young Creative Circle Award (YCCA), og dels om de to effekt-kategorier – populært kaldet ”konge-kategorierne” – som nu hedder Creative Impact on Business og Creative Impact on Society.

Vi lægger ud med YCCA, hvor juryerne har shortlistet 21 ud af 164 indsendte cases: Det svarer til en hit-rate på 12,8 procent – lidt højere end sidste år, hvor færre end 10 procent gik videre.

Og mens det sidste år var Design-kategorien, der gjorde sig bemærket, så er billedet i år et andet, fortæller CCA-formand, Dorte Nielsen.

Dorte Nielsen, formand, Creative Circle. Foto: PR

– Helt overordnet ligger især Film rigtig flot. Digital har også højt niveau, mens Design i år er mere gennemsnitligt. Godt, men uden det helt store wow, siger hun og tilføjer:

– Til gengæld har vi været lidt skuffede over niveauet i Print. Her var der 94 indsendelser, men juryen har altså kun shortlistet fire. Desuden var stemmeniveauet lavt. 

Hvorfor, tror du?

– Jeg har ikke svaret. Men det er ærgerligt, for print kan jo i den grad noget, når det kreative lykkes. Og vi savnede de klassiske korte og helt skarpe budskaber i kategorien.

Et team skiller sig ud

Årets brief til YCCA er stillet af Psykiatrifonden, og opgaven lyder: Få unge til at træne deres mentale sundhed med det Mentale Motionscenter fra Psykiatrifonden.

Målgruppen er unge danskere mellem 17 og 25 år, og målet med kommunikationen er ”at skabe en ændret adfærd, og få unge til at forebygge mistrivsel og psykiske sygdomme før det er for sent.”

Og shortlisterne afslører, at særligt ét team har ramt plet: Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup fra Hjaltelin Stahl.

De to har således fået hele fire shortlister i tre forskellige kategorier. 

Hos Creative Circle er man lidt usikker på, om man tidligere har set ét YCCA-team tage fire shortlister på en gang – men uanset hvad, kalder Dorte Nielsen det “vanvittigt flot”.

" Vi savnede de klassiske korte og helt skarpe budskaber.
Dorte Nielsen, formand, Creative Circle, om YCCA Print-kategorien

– Og man skal huske, at der er tale om fire forskellige juryer. Det er altså ikke de samme personer, der har siddet og stemt teamets cases ind flere steder. Så her har de to unge kreative virkelig knækket koden.

Fordeling mellem bureau og skole

I det hele taget skiller Hjaltelin Stahl sig ud – naturligvis godt hjulpet på vej af Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup – ved at tage den største mængde af shortlister ved YCCA. 

Seks styk i alt ud af de 21. 

Umiddelbart efter følger DMJX med fire shortlister– fordelt på tre teams..

Samlet set står bureauerne for 16 shortlister, skoler og uddannelsessteder for fem.

Det billede så vi også sidste år, mens der for år tilbage var overvægt af studerende. Hvordan kan det være?

– Det kan der være flere grunde til. Men umiddelbart er min vurdering, at det skyldes noget så lavpraktisk, som at vi har rykket konkurrencen til lørdag. Så er der flere af dem, der går på arbejde, der har overskud til at byde ind, siger Dorte Nielsen.

Impact-kategorier: “Meget højt niveau”

Fra de unge til – ikke de ældre – men dog til de kategorier, der i Creative Circle-sammenhæng ofte betegnes som ”konge-kategorierne”.

Og her lægger & Co. sig samlet i front med tre shortlister, Uncle Grey og Robert/Boisen & Like-minded har hver to og Hjaltelin Stahl en.

" Det er i disse kategorier, vi ser hvad kreativitet kan gøre for et brand, en virksomhed eller for verden.
Dorte Nielsen, formand, Creative Circle, om Impact-kategorierne

Kampagner eller aktiviteter, der allerede sidste år var shortlistet eller vandt, og som derfor året efter kan konkurrere på effekt.

Tidligere hed kategorierne Creative Effectiveness og Creative Impact, men i år har de skiftet navn til henholdsvis Creative Impact on Business og Creative Impact on Society.

Samtidig har man fra Creative Circles side strammet op på kriterier og indsendelseskrav i kategorierne, og ifølge Dorte Nielsen har man fået et ”meget højt niveau” ind i år.

– Det er i disse kategorier, vi ser hvad kreativitet kan gøre for et brand, en virksomhed eller for verden, og stemmeniveauet ligger højere end sidste år. Så det er meget imponerende arbejde, vi ser her, siger hun.

Større åbenhed og transparens

Blandt de shortlistede cases – otte tilsammen i de to kategorier – finder man da også cases, der tidligere har gjort sig bemærket i award-verdenen.

Lone Tvedergaard Bach, juryformand, Creative Circle Award. Foto: Creative Circle/PR.

Herunder en Grand Prix-vinder, to guldvindere og en sølvvinder fra Advertising Effectiveness Award 2020, og en Euro Effie-vinder fra januar 2021.

Og mens juryformand, Lone Tvedergaard Bach, der også er strategisk planter og partner hos & Co., fuldt ud tilslutter sig Dorte Nielsens vurderingen af kvaliteten, har hun desuden følgende betragtning:

– De indsendte arbejder demonstrerede mere åbenhed og transparens i forhold til, hvilke andre faktorer end kreativitet og kommunikation, der kan have indflydelse på en organisation eller virksomheds resultater, siger hun og tilføjer:

– Det tyder på, at vi som branche er blevet dygtigere til at formidle den effekt, kreativitet kan have for virksomheder, organisationer og samfund. Og til at anerkende de sammenhænge og den kontekst, vi som branche er en del af.

Og værsgo: Her er de shortlistede til YCCA 2021 – og de to Impact-kategorier.  

Shortlister: YCCA 2021

YCCA Design – 20 indsendelser

– Det Mentale Motionscenter – Helga Askehave Henriksen og Jens Asger Lykkeboe Mouritzen – begge fra Advice 
– Tanker i topform – Jonas Hjort og Marcus Mahecha – begge fra Kontrapunkt
– Lys og mørke – Amanda Lau og Katrine Heinesen – fra hhv. Soundvenue Creative og Re-public
– Forebyg Mistrivsel – Lasse Skovmand og Kat Giphardt – hhv. lasseskovmand.dk og CO/Plus
– STIL SKARPT – Daniel Lindholt og Emil Boye – fra hhv. Studio C og NR2154

YCCA Digital – 22 indsendelser

– På Vrangen – Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup – begge fra Hjaltelin Stahl
– Meditation med Wolt – Anne-Mette Christiansen og Nanna Rasmussen – begge fra DMJX
– Ny Følger – Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup – begge fra Hjaltelin Stahl
– Det skal nok gå – Tonja Birkebæk Jensen og Magnus Adrian Rosleff – begge fra Skolen for Visuel Kommunikation
– Listen To Your Feelings – Line Bomholt og Lise Charlotte Lehwald – fra hhv. Face Media og Brandhouse
– Mental Fitness – Oliver Strzelbicki og Mathias Gudberg Juel – begge fra Worth Your While

YCCA Film – 28 indsendelser

– Skru ned – Naim Abdel’al og Leonora Ingeborg Schytte – begge fra DMJX
– Snooze – Naim Abdel’al og Leonora Ingeborg Schytte – begge fra DMJX
– I morgen bliver det bedre – Joachim Munck og Joakim Züger – begge fra BARSK Projects
– Ny Følger – Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup – begge fra Hjaltelin Stahl
– Tal pænt – Veronica Sascha og Aske Kror – begge fra Hjaltelin Stahl
– Stik – Mathilde Ziegler og Mathias Lynge Nielsen – begge fra DMJX

YCCA Print – 94 indsendelser

– Faret vild? – Line Lillefod og Ulik Kepinski – begge fra Marketsquare
– Ny Følger – Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup – begge fra Hjaltelin Stahl
– Få sindet på plads – Christian Sevel og Josephine Johansen – fra hhv. Marvelous og 945
– WOD – Sebastian Østgaard og Christian Skjøtt – begge fra Hjaltelin Stahl

Shortlister: Impact-kategorier

Creative Impact on Business

– Black Friday Re(Sale) for Ikea Danmark – Hjaltelin Stahl
– Inspired by Taste for 1664 Blanc Danmark – Uncle Grey 
– Live for the Story for Canon – Uncle Grey  

Creative Impact on Society

– Choose Your Future for EU Parlamentet – & Co./NoA/New Land/& Co. Productions/NoA
– Plastic Fantastic for Dansk Retursystem – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack Productions
– Help a Small Dane for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – & Co./NoA/& Co. Productions/NoA
– Pølsepresser du? for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack Productions/Welcome Post 
– Red hjernen: Stræk, Snak, Smil for Dansk Råd for Genoplivning – & Co./NoA/HoneyTrap Film

Husk at indstille dine arbejder til Danish Digital Award 2021

Indstil din case her