Ved sidste års VM i reklame i Cannes opnåede danske cases sammenlagt 24 shortlister i løbet af hele festivalen, men i år ser festen ud til at blive en del større.
Ikke blot har bureauerne i år indsendt langt flere bidrag, 273 er det blevet til, men også på shortliste-fronten er det lange ben foran: I weekenden landede 22 danske shortlister, og mandag morgen er yderligere tre kommet til.
Dermed har danske bureauer sikret sig 25 shortlister på baggrund af foreløbig 128 vurderede cases – en ”vekselkurs” på næsten 20 procent. Ikke så ringe endda, som vi siger i Jylland.
Shortlisterne fordeler sig på fem bureauer og & Co sidder foreløbig sikkert på førstepladsen med 13 af de 25 finalepladser.
Uncle op i gear
Og det er – måske ikke overraskende – den allerede i forvejen massivt prisvindende The DNA Journey, som & Co står bag sammen med Bacon, BeOn og Radius Kommunikation, der lægger stærkt fra land med foreløbig 10 shortlister i fire forskellige kategorier: Cyber, PR, Direct og Promo & Activation. I tilgift kan & Co glæde sig over yderligere tre shortlister til TV 2-filmen All That We Share.
Og så rykkede UncleGrey mandag morgen også op i næste gear, idet Cheapflight-casen Drag Drop & Go landede yderligere to shortlister.
Dermed kommer UncleGrey op på foreløbig seks shortlister: Fem til Cheapflight-casen og en til Trump-bussen.
De resterende finalepladser fordeler sig på tre bureauer: Liquidminds, der har fire for Google Sheep View, Mindshare, der er shortlistet for ImageHack-kampagnen og endelig DDB Copenhagen, der er shortlistet for Fast News-kampagnen for McDonald’s.
Mandag aften afsløres vinderne i kategorierne Glass, Outdoor, PR, Promo & Activation og Print & Publishing, mens Cyber, Creative Data, Mobile, Direct og Innovation-kategorierne sætter navne på vinderne tirsdag aften.
Shortlistede danske cases pr. mandag den 19. juni
– The DNA Journey for momondo – & Co, Bacon, BeOn, Radius Kommunikation – 10
– Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey – 5
– Google Sheep View for Visit Færøerne/Atlantic Airways – Liquidminds, Sansir DK – 4
– All that we share for TV 2 – & Co, Moland Film – 3
– Trump-bussen for SF – UncleGrey – 1
– Image Hack for Fail Copenhagen – Mindshare – 1
– The Fast News for McDonald’s – DDB Cph – 1