Hele aftaleteksten for den store digitale lov, Digital Services Act, er nu blevet offentliggjort.

Det skriver Europa-Parlamentet i en pressemeddelelse.

Loven kommer til at få stor betydning for, hvordan du fremover må lave digital markedsføring i Europa. Aftalen vil både stille skarpere krav til annoncører og til de store tech-giganter. Overtrædelser af reglerne vil fremover kunne blive mødt af store bøder på op til seks procent af en virksomheds omsætning.

“Onlineplatforme skal fremover være mere transparente og kunne holdes ansvarlige, for eksempel ved at lade brugere vide hvordan indhold bliver anbefalet til dem. Meget store onlineplatforme skal give brugerne mindst én mulighed for at møde indhold, der ikke er baseret på profilering. Derudover vil der komme flere regler for digital marketing, herunder et forbud imod brug af personfølsomme data og målretning mod mindreårige,” skriver Parlamentet i pressemeddelelsen.

Aftaleteksten landede den 23. april, men den er i dag blevet stemt igennem i Parlamentets Indre Markedsudvalg. Derfor er det først i dag, at den komplette aftaletekst er blevet offentlig.

Det ventes, ifølge Markedsførings oplysninger, at aftaleteksten godkendes endeligt af Europa Parlamentet mellem den 4. og 7. juli, hvorefter medlemslandene i EU har 15 måneder til at implementere Digital Services Act.

Chefforhandler: Et opgør med lovløse tilstande

Markedsføring har dækket DSA-aftalen tæt. Den danske socialdemokrat Christel Schaldemose har stået i spidsen for forhandlingerne om loven, som også vil give større åbenhed om, hvem der finansierer annoncer på nettet, ligesom loven vil stramme reglerne for de “dark patterns”, der er på internettet.

Christel Schaldemose har i et interview med Markedsføring beskrevet lovpakken som ”et opgør med de lovløse tilstande, som hersker på vores onlineplatforme”.

“Vi tager et opgør med skadelige algoritmer på de sociale medier, og så kræver vi bedre forbrugerbeskyttelse på vores online markedspladser,” lød det dengang fra hende.

I sidste ende, siger hun, skal loven give europæiske borgere mere kontrol over egne data på internettet.

Ris og ros fra branchen

Lovpakken har også affødt flere reaktioner fra reklame- og marketingbranchen.

Blandt andet har det fra direktør i brancheorganisationen KreaKom, Charlie Stjerneklar, til Markedsføring lydt, at de danske politikere skal være varsomme med at gå for langt, når de implementerer loven.

”Lad os holde fast i fælles, europæiske regler for området frem for at fremskynde og overimplementere lovgivningen. Som politiker kan man jo godt få lyst til at putte lidt ekstra på,” har Charlie Stjerneklar sagt.

Fra Mediacom-CEO Jesper Jørgensen har det lydt, at annoncørerne indtil videre ikke har sat sig godt nok ind i lovpakken.

“Jeg oplever en “jeg håber lidt det går væk”-tilgang til lovgivningen,” har Jesper Jørgensen sagt til Markedsføring.

Han mener, at loven kommer til at gøre det sværere at lave markedsføring digitalt.

”I den digitale virkelighed, som er vores hverdag, kan jeg være bekymret for, om vi fortsat kommer til at kunne skabe den type brugeroplevelser, der forventes af vores kunders slutkunder. Målretning – og til en vis grad personalisering af annoncering – er blevet et grundvilkår for moderne marketing, og jeg tror ikke, der er mange, der ønsker det modsatte alternativ,” har han sagt.

Der har tidligere været ros til loven fra annoncedirektør hos Ekstra Bladet, Thomas Lue Lytzen. Han mener, loven vil give mere fair konkurrence på det digitale annoncemarked.

”Vi får en mere lige konkurrence mellem journalistiske medier og tech-giganterne, der indtil nu i høj grad har defineret deres egne spilleregler,” har han sagt.

Han anerkender også, at lovpakken giver annoncørerne udfordringer.

”Annoncørerne vil stå overfor store udfordringer i og med, at det vil blive sværere at målrette annoncering – samt sværere at måle effekt af annoncering i alle digitale kanaler. Men det er samtidig også en mulighed for at gå nye veje og sammen med markedets spillere at bygge løsninger, der sætter brugernes privatliv i centrum og sikrer effekten af digital annoncering,” har Thomas Lue Lytzen sagt.