Opdateret med manglende shortlister: D&AD Awards har løftet sløret for årets shortliste, og de 342 dommere har reduceret 12.243 indsendelser til 1.261 shortlister – og ikke bare 18 af dem er danske, som Markedsføring tidligere skrev – det er langt flere.
Hele 12 shortlister til Backup Ukraine fra Virtue havde på listerne gemt sig under USA i stedet for Danmark, så det samlede antal er hermed indtil videre oppe på 30.
Flest shortlister – ikke en enkelt som tidligere skrevet, men 13 – har Virtues ‘Backup Ukraine’ fået.
Næstflest – fem styk – er landet hos Nord DDB Copenhagen for den allerede flere gange prisbelønnede case ’Chillboards’ for Molson Coors-brandet Coors Light.
Med tre shortlister følger den ligeledes multi-prisbelønnede og meget langbenede ’Københavnerbænk’, som TV 2 Creative står bag for TV 2 Danmark.
Herefter følger – også med tre shortlister – en ny case: Filmen ’Iran-e Man’, skrevet og instrueret af Naghmeh Pour fra New Land.
Filmen er hendes første som ’rigtig’ instruktør, og den er dels en nærmest poetisk hyldest til iransk kunst, historie og kultur, og dels et bidrag til bevægelsen #WomenLifeFreedom fra det italiensk/iransk tørklæde-brand Pairi Daeza.
Læs Markedsførings interview med Naghmeh Pour om filmen og om, hvad den betyder for hende.
Se også casefilmen for ’Iran-e Man’ her.
Artiklen fortsætter under filmen.
Kendt fugl på listen
Med to shortlister er Accenture Songs ’50 Queens’ for Golden Days også med.
Det samme gælder Playtype Foundry, der er ejet af e-Types og de to danske design-legender Jonas Hecksher og Rasmus Ibfelt.
Det er Uncle Greys ’Resell Tag’ for Samsøe & Samsøe også, og så melder en efterhånden særdeles berømt kanariefugl sig på listen.
Den er udviklet af den tidligere Uncle-profil Hans Augustenborg – og den hedder i øvrigt ikke længere ’Canairi’, men ’Birdie’.
Det kan du læse mere om her.
Vinder-farver afsløres sidst i maj
Priserne, som i denne sammenhæng hedder Pencils, får deres ’farve’ ved vinderceremonien i London den 24. og den 25. maj.
Shortlistede cases kan vinde enten Wood (bronze), Graphite (sølv), eller Yellow (guld) – og i sjældne tilfælde kan det også blive til en White eller en Black Pencil – de fineste priser ved D&AD.
Og ’i sjældne tilfælde’ skal faktisk forstås ret bogstaveligt: Siden 1963 er der uddelt 178 Black Pencils ved D&AD. Indtil videre ingen til danske cases.
Årets danske D&AD-shortlister kan nærstuderes her. Vær dog opmærksom på, at flere kan ‘gemme sig’, hvis de er registreret af internationale netværk og partnere.
Se listen over de danske shortlister herunder. Vi opdaterer, hvis flere dukker op.
Listen og artiklen er opdateret fredag den 12. maj klokken 09.30 med flere manglende shortlister, red.
Case/bureau(er)/kunde (partner)/ kategorier
Backup Ukraine
Virtue
Polycam 3D, UNESCO
– Media / Interaction
– Experiential / Community Activations
– Experiential / Use of MR
– Experiential / Use of Technology
– Digital Design / Use of Data
– Digital Design / Use of XR
– Direct / Innovation
– Direct / Use of XR
– PR / Reactive Response
– Digital / User Participation
– Digital / Use of Technology
– Impact / Initiative
– Impact / Initiative
Chillboards
Nord DDB, DDB Chicago, adam&eveDDB
Molson Coors/Corrs Light
– Experiential / Responsible Activations
– Media / Press & Outdoor
– Spatial Design / Public Spaces
– Art Direction / Outdoor
– Typography / Environmental
Københavnerbænken
TV 2 Creative
TV 2 Danmark
– Experiential / Responsible Activations
– Spatial Design / Public Spaces
– Direct / Press & Outdoor
Iran-e Man
New Land
Pairi Daeza
– Cinematography / Fashion Film
– Direction / Fashion Film
– Direction / Creative Use of Budget
50 Queens
Accenture Song, Meta, Big
Golden Days, Kunsthal Charlottenborg
– Spatial Design / Exhibitions and Trade Shows
– Spatial Design / Installations
The Resell Tag
Uncle Grey
Samsøe & Samsøe
– Direct / Products & Services
UND
Playtype Foundry
Playtype Foundry
– Type Design & Lettering / Single Typeface
DS737
Playtype Foundry
Playtype Foundry
– Type Design & Lettering / Typeface Family
Canairi (i dag Birdie)
Hans Augustenborg
– Product Design / Consumer