Fredag aften blev årets sidste løver og hæderstitler uddelt ved Cannes Lions, og på falderebet sluttede endnu en dansk løve mere sig til flokken.

Den var af sølv, og den faldt i den prestigefulde Film-kategori til cases ’Hjelm har alle dage været en god idé’ for Rådet for Sikker Trafik.

Æren for det kreative arbejde tilfalder – udover Rådet selv – &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra.

Tidligere på ugen vandt casen også en bronzeløve i kategorien Creative Strategy, og dermed føjes endnu to trofæer til de enorme mængder, parterne hidtil har måttet slæbe hjem i kufferterne fra nær og fjern. 

Senest for eksempel en Grand Prix og tre guld ved Clio Health, som de to Senior Art Directors på & Co., Ole Hoffmann og Kristoffer Winter, var i New York for at modtage.

Har vundet stort verden over

Men også tidligere er det blevet til et hav af priser til Vikingerne. 

Ved Eurobest, populært kaldet Cannes europæiske lillesøster, løb det i november sidste år op i 13 shortlister og otte priser. To guld, to sølv, tre bronze, plus titlen som ”Country Agency of the Year” til & Co..

Siden fulgte Epica Awards i december, hvor ”Hjelmen” igen vandt stort: Grand Prix, tre guld og to sølv – plus titlen som ”Agency of the Year” til & Co..

I maj blev bureauet kåret som ’Verdens bedste kreative bureau’ af Campaign, som i motivationen blandt andet henviste til Vikingerne.

Og for bare et par uger siden vandt casen ved Creative Circle Awards 2022 seks guld, ligesom & Co. blev ’Årets mest vindende bureau i Advertising’.

Dobbelt op i forhold til 2021

Set med de danske briller sendte aftenens sølvløve til ’Hjelm har alle dage været en god idé’ den samlede prishøst op på 20 i alt.

En Grand Prix, to guldløver, otte sølvløver og otte bronze – plus guld i Young Lions-konkurrencen. 

Dermed er den danske høst faktisk fordoblet i forhold til sidste år.

Fredag aften blev der – ud over Film – også uddelt priser i Glass: The Lion for Change, Sustainable Development Goals og Titanium.

I de to sidstnævnte kategorier var der danske cases på shortlisten, men det blev ikke til priser.

Og så blev der vanen tro uddelt en stribe specialpriser – herunder ‘Creative Marketer of the Year’, der gik til bryggeriet AB InBev, hvis ‘Contract for Change’ for brande Michelob tidligere på ugen vandt Grand Prix i Creative Effectiveness.

Nyd et gensyn med “Vikingerne” her – efterfulgt af aftenens Grand Prix-vindere – og en opdateret liste over danske shortlister og vindere.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Glass: The Lions for Change gik til Data Tienda Data for WeCapital fra DDB Mexico City.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Sustainable Development Goals gik til The Missing Chapter for P&G Whisper fra Leo Burnett, Mumbai.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Titanium gik til Long Live the Prince for Kiyan Prince Foundation, Ea Sports, Qpr, Match Attax fra Engine, London.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Grand Prix i Film gik til to vindere: Super. Human. for Channel 4 fra 4Creative, og Escape from the Ofice for Apple fra Apple selv og Smuggler.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger

Overblik: Cannes Lions 2022 – danske vindere og shortlister  

Vindere

GRAND PRIX til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Digital Craft/Real-time Contextual Content)

GULD til Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Direct/Market Disruption)
GULD til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Media/Use of Technology)
GULD til Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design

SØLV til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Media/Use of Mobile)
SØLV til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Brand Experience & Activation/ Cultural Insight)
SØLV til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Digital Craft/Innovative Use of Technology)
SØLV til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (PR/Real-Time Response)
SØLV til &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Film/Social Behaviour)
SØLV til Uncle Grey for ReSell Tag for Samsøe & Samsøe (Media/Corporate Purpose & Social Responsibility)
SØLV til Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Ikea Danmark (Direct/ Retail)
SØLV til Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Industry Craft/Brand & Communications Design)

BRONZE til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Brand Experience & Activation/ Use of Mobile Devises)
BRONZE til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Mobile/ (Mobile Led Creativity)
BRONZE til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (PR/Not-for-profit/Charity/Government)
BRONZE til Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Direct/Co-creation & User Generated Content)
BRONZE til Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Outdoor/Ambient Outdoor)
BRONZE til &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Creative Stategy/Audience Insight)
BRONZE til Uncle Grey for Empty Chairs for Børns Vilkår (Creative Strategy/Breakthrough on a Budget)
BRONZE til Uncle Grey for The Resell Tag for Samsøe & Samsøe (Social & Influencer/Social Behaviour)

Shortlister

Film

– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Not-for-profit / Charity / Government)
– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Cultural Insight)
– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Single-market Campaign) 
– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Social Behaviour)

Sustainable Development Goals

– Marvelous for Take a Dump in the Ocean for Rent Øresund (Life below Water)

Direct 

– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Retail)
– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Market Disruption)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Mobile)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Real-Time Response)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Co-creation & User Generated Content)
– Uncle Grey for The Home Hotel for Home (Breakthrough on a Budget)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Media 

– Uncle Grey for ReSell Tag for Samsøe & Samsøe (Use of Ambient Media: Small Scale)
– Uncle Grey for ReSell Tag for Samsøe & Samsøe (Social Behaviour)
– Uncle Grey for ReSell Tag for Samsøe & Samsøe (Corporate Purpose & Social Responsibility)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Digital Palatforms)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Mobile)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Technology)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

PR 

– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Not-for-profit / Charity / Government)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Social Engagemnet)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Real-Time Response)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Technology)

Social & Influencer 

– Uncle Grey for The Resell Tag for Samsøe & Samsøe (Consumer Goods)
– Uncle Grey for The Resell Tag for Samsøe & Samsøe (Social Behaviour)

Brand Experience & Activation 

– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Not-for-profit / Charity / Government )
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Use of Mobile & Devices)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Cultural Insight)
– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Retail Promotions & Competitions)
– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Customer Acquisition & Retention)
– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (360 Integrated Brand Experience)
– Uncle Grey for Copyrighter for Copyrighter by Indieframe (Market Disruption)

Creative Commerce 

– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Retail)
– Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X for Cirkulär for Ikea Danmark (Sustainable Commerce)

Creative Strategy 

– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik (Audience Insight)
– Uncle Grey for Empty Chairs for Børns Vilkår (Breakthrough on a Budget)

Mobile 

– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Activation by Location)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Innovative Use of Technology)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Mobile Led Creativity)

Digital Craft

– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Real-time Contextual Content)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Data Visualisation)
– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK (Innovative Use of Technology)

Industry Craft

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Brand & Communications Design)

Film Craft 

– New Land og & Co. for Hjelm har alle dage været en god idé (Direction)
– New Land og & Co. for Love Your Ears for Audika (Sound Design)

Outdoor

– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Ambient Outdoor)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Single Market Campaign)
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light (Corporate Purpose & Social Responsibility)

Health & Wellness

– &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra for Hjelm har alle dag været en god idé for Rådet for Sikker Trafik

Titanium

– Virtue for Backup Ukraine for Polycam/Unesco DK 
– Nord DDB for Chillboards for Coors Light 

Young Lions

– Jonas Hjort og Marcus Mahecha fra Kontrapunkt i Young Lions Design
– Pernille Reichstein og Nanna Gjerstrup i Young Lions Print.