Debat: Derfor kan Meny ramme rigtigt med stor millionsatsning
Meny ser helt rigtigt, når de går i luften med stor take-away satsning, samtidig er det helt on-point i forhold til deres brand, skriver selvstændig, strategisk rådgiver Jacob Holst Mouritzen.
Debat: Når personalisering bliver creepy
Mange har oplevet at få en henvendelse fra en virksomhed, der simpelthen virkede for personlig. Det skal du være varsom med, advarer personaliserings-ekspert Rasmus Houlind.
Debat: Noma er død. Noma længe leve!
En af verdens bedste restauranter lukker, men åbner op for et helt nyt kapitel. Noma viser, hvordan brands kan udvikle sig og gentænke hele deres eksistensgrundlag, skriver PR & Communications Manager, Rasmus Vestergaard Petersen, fra brandingbureuaet Everland.
Debat: Bæredygtighed og diversitet vil vokse i betydning hos annoncører
ESG-krav vil fremover være hygiejnefaktorer i bureauvalg, skriver Charlie Stjerneklar, direktør i KreaKom, som reaktion på MyImage-analyse.
Debat: Hver femte virksomhed begår green-hushing
Mange danske virksomheder er bange for at kommunikere om bæredygtighed - selvom de faktisk er i gang med omstillingen, viser ny undersøgelse fra Dentsu. Det er problematisk, skriver Julie Daugaard fra bureauet.
Debat: ALDI viste, at branding ikke bør være copy-paste
Den tyske discountkæde ALDI har forladt Danmark. 45 år har vist, at man ikke kan overføre en tysk model til et dansk marked uden at lave de nødvendige tilpasninger, skriver PR & Communications Manager, Rasmus Vestergaard Petersen, fra brandingbureauet Everland.
Debat: Sådan sikrer du din annonce-strategi i en recession
Kontekstuel målretning, kreativitet og måling af opmærksomhed er nøglen til succes for digitale reklamekampagner i nedgangstider, skriver Peter Wallace fra mediebureauet GumGum.
Debat: I krisetider har du kun råd til at tale til de rette
B2B-salg er ofte et langt, sejt træk. Alligevel har krisen gjort, at mange B2B-marketingafdelinger lige nu fokuserer alle deres kræfter på at skabe salg på den helt korte bane. Desværre, skriver Mette Hejl, CEO i bureauet Pravda.
Debat: På vej ind i krisen skal du opdatere din digitale marketing-værktøjskasse
De mørke skyer venter forude for marketing, som allerede nu bør slibe den digitale værktøjskasse, skriver Allan Olesen, Country Manager i Adform.
Debat: Mainstream er ikke dødt. Det lyder bare usexet
Igen erklærer en rapport mainstream for død og siger, at fremtiden findes i mindre, agile subkulturer. Men det er både misvisende og direkte forkert, skriver Senior Strategic Writer Lobber Levin fra designbureauet Everland.
Debat: Sådan får du mere ud af dit marketing-budget i Metaverset
Marketingchefer har en gylden mulighed for at få stor effekt for annoncekronerne med en ny form for product placements i Metaverset, mener Corey Morris, der er CMO i SynergyXR.
Debat: Er vores arbejde folks tid værd?
Trine Keller-Andreasen var i juryen til dette års The True Award, og hun var ikke imponeret over niveauet. Hun efterlyser bedre og mere originale idéer.
Debat: Hvilket slogan skal jeg stemme på?
Det politiske slogan er en fast del af enhver valgkamp, og gennem tiderne er nogle af de bedste gået over i historien. Men hvad med den her valgkamp? Er der nogen vi vil huske? Og er der nogen der er stærke nok til at påvirke, hvor vi sætter krydset i dag? Thorkild Bjerre fra Another giver sit bud.
Debat: Personalisering har et problem. Men det er ikke det, I tror
Rasmus Houlind har ret i, at personalisering har et problem. Men det er måske ét andet, end han tænker, skriver ekstern lektor Per Østergaard.
Debat: Politikerne skal turde vise deres fejl og svagheder
Mennesker, der aldrig erkender fejl, aldrig tvivler og aldrig viser sine svage sider, er sjældent troværdige kommunikatører - og utroligt nok er det først nu gået op for politikerne, skriver Eva Svavars, partner i Lead Agency.
Debat: Hvad fanden synes jeg egentlig selv?
I sin jagt på LinkedIn-likes har Magnus Breum, der er Associate Creative Director hos Marketsquare, helt glemt, hvad han selv mener. Det stopper nu, skriver han i denne klumme.
Debat: Er det også slut med bjældeklang, julelys og reklamer for juleand?
Dansk Erhverv går hårdt imod idéen om et forbud mod reklamer for flyrejser og benzinbiler. Bliver det næste så andestegen og julelys, spørger markedschef Louise Riisgaard.
Debat: Jeg lever af personalisering. Og vi har skabt et problem
Rasmus Houlind har arbejdet med personalisering i 20 år. Men han har selv været med til at male et lidt for rosenrødt billede af emnet, som nu gør det svært at arbejde med, skriver han i dette indlæg.
Debat: Fire råd til at gøre dit bureau mere bæredygtigt
Du skal få styr på dit eget hus, påvirke dine kunder - og være filantropisk. Sådan lyder rådene fra CCO i Advice, Ralf Lodberg, til andre bureauer, der vil være mere bæredygtige.
Debat: Forskere retter på Kim Boisen og Greenpeace – begge tager fejl
Kim Boisen har et ”forsimplet reklamesyn” og Greenpeace er ”blåøjede”, mener forskergruppe fra Syddansk Universitet, der efterspørger en mere nuanceret debat.
Debat: Tre myter om ældre ødelægger deres karriere i marketing
Der er simpelthen ikke plads i branchen til voksne mennesker. Vi er yesterdays news, som ingen længere er interesseret i, skriver Holger Wilcks i debatindlæg om aldersdiskrimination.
Debat: Sæt den rette pris på influencere i en krisetid
I takt med den stigende inflation og en potentiel økonomisk krise har influencer-marketing brug for at blive tæmmet – og prissætningen skal blive endnu skarpere – skriver Karoline Boysen, Head of Social hos Republica. Her giver hun tre råd til branchen.
Debat: Det er slut med at kalde mit bureau en lille biks
”Jamen, jeg har en lille biks”, plejer at være måden, Hilda Kløvedal omtaler sit reklamebureau på. Men nu er det slut med den selvudslettende beskrivelse, skriver hun.
Debat: Undgå at marketing drukner i egen succes
CMO’en er under pres for at vise, hvordan marketing bidrager til virksomhedens succes. Det er ikke en let opgave i en tid, hvor marketing er ved at drukne i sin egen succes, mener Søren Ravn, Strategic Planner hos &Co.
Debat: Ytringsfriheden er presset af reklameforbud
At forbyde kommercielle budskaber er ikke et vidundermiddel, skriver direktør i KreaKom, Charlie Stjerneklar, der er stærkt kritisk over for regeringens forslag om forbud mod spilreklamer.
Debat: Der er penge i tillids-tomrummet. Kan vi som marketingfolk udfylde det?
Tillid til brands kan være en faktor, der flytter salg - og det skal marketing tage alvorligt, skriver iværksætter Jonathan Løw.
Debat: Sådan gik det, da jeg hyrede to AI’er som kolleger
Lars Bastholm har fået to nye kolleger i form af AI’erne OpenAI og Midjourney. Og resultatet af deres kreative arbejde var overraskende, skriver han her.
Leder: Du skal ikke være ung for at have talent
Reklame og marketing har et problem med manglende aldersdiversitet, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Debat: Gå din digitale marketing efter med en tættekam i krisen
Marketing skal skærpe sin performance, og der skal fokus på at give trofaste kunder værdi. Valtech giver her sine fire bedste råd til at rykke digitalt i en krisetid.
Tre råd: Sådan styrker du dit forsvar mod digital svindel
Når virksomheder bliver ramt af digital svindel, skal de aktivt forsøge at hjælpe kunderne - ellers kan det ramme deres brand hårdt, lyder det fra digital sikkerhedsspecialist.
Debat: En hån mod annoncører, at Google udskyder cookie-død
Google udskyder det uundgåelige og skaber mere forvirring. Sådan lyder kritikken af Googles udskydning af cookie-død i debatindlæg fra adtech-selskabet GumGum.
Debat: Sæt ikke flere pistoler for panden på de unge
Det er decideret dumt at ville straffe unge for at tage sabbatår, lyder det fra selvstændig kreativ, Trine Keller-Andreasen.
Debat: Hvis du implementerer digitale løsninger som i gamle dage, bliver du udkonkurreret
Det måske største paradigmeskifte inden for digital udvikling de seneste 20 år er under opsejling. Det får konsekvenser for alle landets marketingansvarlige, skriver Adam Peter Nielsen, CTO i Novicell.
Debat: Annoncørerne efterspørger transparens, men deres penge fortæller noget andet
Annoncører vil gerne have transparens i deres mediespend. Men det er uklart, hvad de egentlig mener med transparens, skriver Allan Olesen fra Adform.
Her er de fem ting, der fyldte mest blandt CMO’s på Cannes
Diversitet, bæredygtighed og kreativitet er tre af de ting, der står øverst på dagsordenen hos CMO's i Cannes, skriver Louise Kloster fra festivalen.
Debat: Sådan får annoncører mest ud af Touren i Danmark
De danske annoncører skal den kommende måned tænke stort i deres marketing for at få det maksimale ud af Tour de France, skriver Skoda-CEO.
26-årig leder: En fejl at gøre ældre til talerør for, hvordan man leder unge
Debat: Ældre bliver i alt for stor grad gjort til talerør for, hvordan man leder unge. Det er en fejl, skriver medstifter af bureauet COPUS, Julius Gabel Nørgaard, der selv er 26 år.
Leder: Hvem er du, når du ikke er på arbejde?
Flere ændrer arbejdslivet, trækker stikket og siger fra over for at arbejde 24/7. Det har branchen brug for, skriver chefredaktør Andreas Marckmann.
Debat: Hvordan tilpasser du din markedsføring til den høje inflation?
Debat: Marketing er i den grad udfordret af usikkerhed om danskernes forbrug og de stigende priser, og det er nu, dit brand skal stå sin prøve. Dentsu giver ni råd til, hvordan du kan gribe udfordringen an.
Debat: ”De fleste bureauer ville ikke kunne kæmpe sig selv ud af en papirspose”
Bureauerne skal tænke længere, end de er vant til, hvis de virkelig skal rykke for annoncørerne, skriver strategidirektør Matt Cox fra Wavemaker.
Debat: Sådan rådgiver du virksomheder om den svære bæredygtighed
DEBAT: Bæredygtighed er meget mere end klima og farven grøn. Det skærper kravene til det moderne bureau og kommunikationsrådgivningen i de kommende år, skriver Karina Holm Henriksen og Christina Blak fra We Love People.
Debat: Nej, de unge går ikke efter chefens bløde værdier – de går efter autencitet
Kristian Engberg, der er partnerskabschef i Studenterzonen/C.L. Seifert, mener, at Klaus Markholt-Hansens analyse af den unge branche-generation er en "grov forsimpling".
Sådan opstod ’verdens bedste bureau’
Poul Mikkelsen har i fire årtier været en central del af den danske reklamebranche, og havde en central finger med i spillet, da &Co. blev til. Her fortæller han historien om bureauets tilblivelse.
Brev til fremtidens talenter: Følg hjertet – men husk at bruge hovedet
Udfordr de gamle ideer og vær klar til, at andre vil udfordre jeres. Sådan lyder det i dette brev til fremtidens talenter fra Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor på CBS og direktør i Efficiens.
Kære fødevareminister: Husk forbrugerne, når du designer klimamærket
Debat: Regeringen vil udvikle et klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne til at handle mere bæredygtigt. Mikael Tonning fra designbureauet Everland peger på tre ting, ministeriet skal huske, så klimamærket rent faktisk også fungerer i forbrugernes hverdag.
Leder: Kære talenter, vi har brug for jer
"Vi har brug for jeres ideer, talent, etik, skørhed og håb. I kan lære meget af os, men vi kan lære lige så meget af jer," skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen til de studerende.
Debat: Manglende branding kan slå bunden ud af opkøbsrusen
Opkøb og sammenlægninger er en kompleks ligning, der typisk skal styrke økonomien eller markedspositionen. Men hvis du kun fokuserer på benhårde tal og glemmer at tage stilling til blødere faktorer som dit brand, kan det gå galt, skriver Mette Hejl.
Debat: Ville du selv have lyst til at gå på arbejde uden løn, men for en flot kaffemaskine?
Det er på tide, at marketing- og reklamebranchen begynder at give influencere den løn og det kreative ansvar, de fortjener, skriver influencer Emilie Lilja.
Opråb fra kreativ: Gør hver dag til den 1. april
Debat: Magnus Mynderup-Bjørnshave fra Robert/Boisen efterlyser mere mod i marketing.
Debat: Virksomheder risikerer at greenwashe, hvis ikke de har styr på clouden
Selvom brands får mere fokus på at lave grøn markedsføring, så risikerer de at skade klimaet ved deres brug af cloud-løsninger, skriver Per Østergaard Jacobsen.
Leder: Lad os sammen sige stop til krænkelser
Der er brug for et opgør i toppen, hvis reklame og marketing skal være en branche, som vi kan være stolte af at sende unge ud i, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Debat: Annoncører er afhængige af en uddøende cookie-race
Annoncørerne skal få styr på deres cookie-strategi lige nu, hvis ikke de skal basere deres markedsføring en uddøende cookie-race, skriver Allan Olesen fra Adform.
Miriam Plon Sauer: Optimisme er en nødvendighed
Executive Strategy Director hos AKQA EMEA, Miriam Plon Sauer, er lige kommet tilbage fra SXSW med tasken fuld af indtryk. Læs hendes vigtigste takeaways her.
Annoncedirektør: Vi skal i gang med at bygge en trackingfri fremtid
Det er på tide at tage et opgør med tracking på tværs af nettet og i stedet fokusere kræfterne på at reparere annonceøkosystemet, mener Thomas Lue Lytzen, der er annoncedirektør på Ekstra Bladet.
Sådan løser vi identitetskrisen i digital annoncering
Det kan undergrave digital annoncering, når tredjepartscookies udfases. Derfor skal branchen ruste sig til en fremtid, hvor samtykke og nye samarbejder er afgørende, skriver Colette Munelly fra Xandr.
Danske annoncører er bagud på inkluderende markedsføring
Debat: Inkluderende markedsføring kan hjælpe med at nå mange forbrugere, som vi overser i dag. Derfor undrer det, at fænomenet fylder så lidt i Danmark, skriver Niddal El-Jabri og Per Christiansen.