Bureau shanghajer leder hos konkurrent
PL & Partners henter leder hos konkurrent i håbet om at "erobre søgemaskinerne".
Undersøgelse: Studerende er bekymrede for, om de kan det, branchen har brug for
Mange studerende og nyuddannede frygter, at de ikke kan det, marketing- og reklamebranchen efterspørger, viser en ny undersøgelse, som Markedsføring har lavet. Men erfarne branchefolk mener, at de unge undervurderer sig selv.
Efter flere års pause: Kendt reklameunivers tilbage på TV
Optikerkæden Louis Nielsen genstarter nu reklameuniverset med det kendte slogan ”Sku’ ha’ gået til …”. Nye TV-spots ruller ud i denne uge.
KreaKom til danske politikere: Hold igen med implementering af DSA
Den nye Digital Service Act-aftale behøver ikke, ifølge direktør for KreaKom, Charlie Stjerneklar, være et problem for branchen. Dog er det vigtigt, at politikerne ikke overimplementerer lovgivningen, pointerer han.
Bureaudirektør: Annoncører lukker øjnene for DSA
Annoncørerne lukker øjnene for stor tech-lov. Sådan lyder det fra MediaCom-CEO, der opfordrer bureauerne til at tage ansvar for at rådgive annoncørerne.
Pernille Mehl genvalgt som formand i Dansk Markedsføring
Pernille Mehl er genvalgt som formand for bestyrelsen i Dansk Markedsføring. Du kan se hele bestyrelsen i Dansk Markedsføring her. Samtidig var der formandsskifte i repræsentantskabet.
Afdød chefredaktør testamenterer en million til Dansk Markedsføring
Markedsførings afdøde chefredaktør Svend Erik Pedersen – kendt som SEP – har testamenteret en million kroner til Dansk Markedsføring. Pengene skal ”bruges til en årlig belønning for et væsentligt projekt"
Digital ekspert: Elon Musk køber kæmpe annonceplatform
Når rigmanden Elon Musk køber Twitter, får han samtidig en kæmpe annonceplatform i hænderne, siger to digitale eksperter.
Ekspert: Hjaltelin Stahls navneskift kan koste dyrt på imagekontoen
Når Hjaltelin Stahl-navnet forsvinder, kan det få mærkbare konsekvenser for kendskab og image blandt annoncørerne, mener Mogens Østergaard, der står bag analysen MyImage Bureau.
Spar Nord vælger nyt bureau og slipper 58 unikke reklamefilm løs
Danmarks femtestørste bank, Spar Nord, introducerer ny kommunikationsplatform, udviklet i samarbejde med nyvalgt bureau.
Spydspids for EU-lov: Nu får brugerne mere kontrol med data
EU-politiker Christel Schaldemose har været chefforhandler for de nye, strammere regler for digital annoncering og data, som netop er aftalt. Hun er glad for loven, men savner én ting.
Annoncedirektør roser stor marketing-lov: Giver mere fair konkurrence
Den nye Digital Services Act fra EU får ros af annoncedirektør på Ekstra Bladet. Men den kan give annoncører udfordringer på sigt, mener han.
Bureau-gruppe lukker løngab mellem mænd og kvinder
GroupM har haft et løngab mellem kvinder og mænd – og har for få kvinder på ledelsesgangen. Det er konklusionen i kulegravning af ligeløn, som bureau-gruppen selv har fået lavet. Nu har gruppen lukket løngabet.
Kendisser med klap for øjet skal redde danskernes syn
Thomas Blachman, Özlem Cekic, Knud Romer og andre kendte lægger ansigt til Øjenforeningens nye kampagne, der skal oplyse om sygdommen grøn stær.
Forsker til annoncører: Skru op for medierne og ned for annoncerne hos tech-giganter
Der er behov for en ny bølge af CSR blandt store annoncører, mener bogaktuelle Jan Trzaskowski.
Efter næsten 20 år: Endegyldigt farvel til Hjaltelin Stahl-navnet
Det danske bureau Hjaltelin Stahl mister sit navn, fordi bureauets ejer - Accenture Interactive, der også selv skifter navn - vil strømline butikken. "Vemodigt, men oplagt valg" siger direktør.
Tulip afslører første resultater af stor bacon-kampagne
Ny bacon-kampagne fra Tulip skal ud i flere europæiske lande. Foreløbig har kampagnen kørt i Sverige - og det har givet vækst i både brand liking, brand consideration og salg.
Nordisk brief: Will Ferrell fejler i Norge / Svensk kampagne disket for plank
Der er hug til Lunars store Will Ferrell-kampagne i Norge og stor debat om plagiat efter diskvalicering af svensk kampagne ved prisuddeling. Her er dit nordiske overblik (artiklen er kun for medlemmer).
Bureau lander rekordresultat efter ny forretningsmodel
Det digitale bureau Adjust løftede både omsætning og bundlinje med omkring 40 procent i 2021. Samtidig er antallet af medarbejdere fordoblet.
Elgiganten-kampagne sætter fokus på egne grønne initiativer
I dag indleder Elgiganten en kampagne, der skal give kunderne overblik over virksomhedens grønne initiativer. Det har man indtil nu fejlet med, mener direktør.
I nat landede stor tech-lov: Sådan vil den påvirke danske marketeers
Digital Services Act faldt på plads natten til lørdag. Dansk chefforhandler jubler over resultatet, der får stor betydning for marketing. Her er de 8 ting, du skal vide som marketeer.
Shortliste-rekord ved Creative Circle Award 2022
Creative Circle Awards har netop offentliggjort årets 252 shortlister, hvilket er et rekordhøjt antal. Se alle shortlister her.
Hatting i ny kampagne: Giv den gas med kreative mad-løsninger
For første gang i flere år søsætter brødgiganten Lantmännen Schulstad en større kampagne for Hatting-brandets fastfood-serie.
Størstedelen af forbrugere savner mere empati fra brands
Ny undersøgelse fra Adobe viser, at 65 procent af de danske og svenske forbrugere efterspørger mere empati og anerkendelse fra virksomheder.
Ung kreativ vinder bæredygtig filmkonkurrence for andet år i træk
Tre unge teams var shortlistet i filmkonkurrencen Our Sustainable Future 2022. Nu er vinderen fundet.
Værsgo: Årets YCCA-shortlister
29 arbejder er på shortlisten til Årets Young Creative Circle Award 2022. Se alle shortlistede teams her.
Bureau: Fysiske butikker er fremtidens reklamesøjler
Digital markedsføring har længe været go-to metoden til at øge salg. Ifølge Impact er der dog en stigende tendens blandt retailers til at anvende fysiske butikker som ’reklamesøjler’.
Royal Unibrew vælger nyt bureau
Med en god portion selvironi sætter Royal Unibrew nu en ny Mokaï-serie på hylderne, akkompagneret af en ny kommunikationsplatform. Opgaven er lagt i hænderne på et nyvalgt bureau.
To af landets største supermarkeder slår branding sammen
To af landets største supermarkedskæder lancerer i dag en ny, fælles identitet - men de frygter ikke, at det forvirrer kunderne.
Djøf har brugt millioner på ny identitet
Fagforeningen Djøf lancerer ny brandstrategi og nyt look. Et mindre bureau er partner, og inspirationen er hentet i musik- og kulturlivet.
Advokat forventer boom i antallet af greenwashing-sager
En seksdobling af greenwashing-ressourcerne hos Forbrugerombudsmanden vil få antallet af sager til at vokse markant herhjemme, vurderer advokat Heidi Højmark Helveg.
Ny rapport: Her er de vigtigste måder at nå dine mål i marketing
Brand-kendskab, purpose og ordentlige data kan flytte din ROI markant, lyder det i ny, global marketingrapport fra Nielsen. Her er overblikket til dig.
Med tårnhøj bænk vil TV 2 åbne vores øjne for global opvarmning
TV 2 vil åbne danskernes øjne for den globale opvarmning med ny klima-kampagne. I centrum står en kampagnefilm med et twist og en lang række ekstra høje bænke, der er sat op flere steder i landet.
Bureau opfordrer kunder til at droppe billed-manipulation
Represented by Bloggers Delight vil ikke lave et generelt forbud mod retouchering af influenceres kampagner. Men bureauet forsøger aktivt at få sine kunder til at fravælge manipuleret og redigeret indhold.
Bine Bach er fremtidens humor-instruktør: ”Det sjoveste er tit folk, der ikke ved, at de er sjove”
Hun drømte om at blive komiker, men var for genert til at stå på scenen. I dag er hun en af landets lysende humorstjerner bag kameraet. Bine Bach går i fodsporene på Susanne Bier og Lone Scherfig, der også startede karrieren med reklamer. Men hun tager humoren i en helt anden retning.
Toms kickstarter stor relancering af Guld Barre
Guld Barre skal relanceres, og det kickstarter Toms og bureauet bag, Twenty, med stor kampagne, der går i luften i dag. Se den her.
Trods nedgang på bundlinjen lander Novicell millionoverskud
Novicell har netop offentliggjort sit årsregnskab, der viser et millionfald på bundlinjen på grund af corona og investeringer i ny teknologi. Men bureauet lander stadig et pænt overskud.
Vild milliardvækst i kommunikation og marketing
DI har netop udgivet en analyse, der viser, at markedsførings- og kommunikationsbranchen leverede rekordomsætning i 2021.
Dette bilbrand topper blandt danskerne, men indrømmer klar fejl
Volkswagen er for andet år i træk danskernes foretrukne bilmærke, viser ny YouGov-ranking. Men den digitale tilstedeværelse halter.
Dengang Fakta lavede verdens bedste reklamer
Det der startede med et dårligt brief endte med at blive en af Danmarkshistoriens mest ikoniske kampagner.
“Buksefinte” ligger bag beslutning om at skrotte DR3
DR skrotter DR3 efter stor undersøgelse viste, at DRs unge brugere ikke skelnede mellem P3 og DR3. Det var en stor øjenåbner for, hvordan mediet opfatter sine brands.
Effie Awards Danmark har nu åbent for indsendelser
Der er nu åbent for indsendelser til den første Effie Awards i Danmark nogensinde.
Simone har skabt bureau med million-omsætning fra flyttekasser
Simone Holland-Møller har på et år skabt et overskud på over en million kroner og ansat syv mennesker på sit SoMe-bureau, der blev startet med skriveborde bygget af flyttekasser. ”Jeg vidste ikke, man kunne være så stresset og presset,” siger hun om året.
Ni danske nomineringer ved en af verdens mest eftertragtede awards
Det internationale awardshow The One Show har offentliggjort ’full shortlist’, og den afslører igen i år danske vindermuligheder.
Nye tal: Løn i salg og marketing halter bagefter
Nye løntal fra Business Danmark viser, at lønnen indenfor salg og marketing ikke følger med inflationen. Vinderne bliver nøglemedarbejdere, vurderer ekspert.
Web-VM 2022: Flere danske cases videre til finalen
Webby Awards, kendt som det uofficielle web-VM, har løftet sløret for årets shortlister. Flere danske cases er med i finalen.
DDA 2022: Her er årets shortlister
Juryen ved Danish Digital Awards 2022 har sendt 136 cases videre til finalen. Se dem her.
Kæmpe skærm i Valby skal gøre reklamer mere bæredygtige
Nordisk Film Shortcut er ved at bygge en 360 graders højteknologisk scene. Den vil give nye kreative muligheder og sænke reklameproduktioners CO2-aftryk, lyder det.
Analyse kritiserer bilbranchen: Fejler bredt online
Generelt performer bilbranchens websites dårligt, imens kunderejsen og design på siderne halter. Sådan lyder det i hårdtslående Q-Faktor-analyse af UserGap for Markedsføring. Tesla skiller sig dog positivt ud.
”Jeg diskuterer dagligt med mig selv, om jeg skal skifte spor igen”
Mikkel Bern er uddannet elektriker, og var for år tilbage IT-mand på Grey København. I dag er han selvstændig og rejser verden rundt for flere C25-selskaber. Her er hans fortælling.
Mindre bureau vinder Politiken: “En drømmekunde”
Efter pitchrunde har Politiken valgt et mindre bureau til at stå for stort kampagne-ryk over for de unge.
Kampagne skal stoppe seksuel chikane mod unge
Primetime har udsendt anden del af kampagne for Arbejdsmiljørådet, som skal dæmme op for seksuel chikane på arbejdspladser.
To danske kampagner snupper guld til Echo Awards
Ambition og Nordlid fik tilsammen fem priser, da årets Echo Awards blev uddelt.
Zetland skifter “betændt” logo, fordi det minder om Putins krigs-symbol
Zetland vil skifte logo på grund af sammenfald med Putins Z’er. "Det svarer lidt til, at man har rendt rundt og haft Hitler-overskæg på uden at vide det," siger grafisk designer Tobias Røder.
Nørgaard Mikkelsen jubler over fremgang og transformation
Nørgaard Mikkelsen leverer regnskab med pæn million-fremgang. Direktør Kasper Kjærsgaard Jensen roser sine ansatte for indsatsen igennem corona.
Bureau har oprustet massivt og vil vokse endnu mere
Radius CPH har skruet massivt op for medarbejderstaben og forventer flere ansættelser de næste par år efter rekordregnskab.