Den globale effektpris, Effie, løber for første gang nogensinde af stablen i Danmark til november, og nu er juryen klar med årets ’finalists’, som shortlister og nominerede hedder på effie’sk.

Det er blevet til 36 af slagsen fordelt på 19 forskellige cases.

Optalt på bureauer sidder Robert/Boisen & Like-minded på 25 procent af alle finalists, 9 ud af 36 for fire forskellige brands, mens Uncle Grey tager sig af seks finalists for tre forskellige brands.

Optalt på cases lægger ’Remote Tourism’ sig i front med fire finalepladser i fire forskellige kategorier. Casen skyldes de to bureauer Mensch og Sansir, som har skabt den alternative turisme-idé for og sammen med Visit Faroe Islands

Lige efter følger Red din Fars Dag-kommunikationen skabt af Robert/Boisen & Like-minded for Kræftens Bekæmpelse med tre finalepladser.

Hele 12 cases har hver fået to ‘finalists’, herunder blandt andre den allerede massivt prisbelønnede Vikingehjelm-case fra & Co / NoA for Rådet for Sikker Trafik, DSB Sikkerheds Aldrig Glemt-case fra Drum CPH og OMD, ‘Du er heldigvis hurtigt videre‘ fra Accenture Song DK og Metroselskabet – og tre forskellige cases fra Uncle Grey: Canon Truthmark, Burger King Whopper og Empty Chairs for Børns Vilkår.

Og så er sidste års Rambuk Grand Prix-vinder, McDonald’s sammen med OMD og NORD DDB Cph, på spil igen med to finalepladser. 

Arbejde fra 2020 er med

Om tilslutningen til det nye awardshow på dansk grund er stor, er svært at vurdere, da man som Effie-partner, ifølge KreaKom, ikke må udtale sig om antallet af indsendte cases.

Bureauer med flest finalist-cases (tre eller flere)

9 – Robert / Boisen & Like-minded
6 – Uncle Grey
4 – & Co./ NoA
4 – Mensch
4 – Sansir
3 – Accenture Song DK

Men direktør i Kreativitet & Kommunikation, Charlie Stjerneklar, har tidligere erklæret sig ”meget tilfreds” i betragtning af, at det er første år med prisen, som i modsætning til AEA ikke kun er åben for Kreakom-medlemmer.

Og premieren for den første Effie Award i Danmark er under alle omstændigheder anderledes end de tidligere års AEA-forløb.

Det skyldes, at der er tradition for, at nye Effie-lande har lov til at inddrage en længere periode ved første prisuddeling.

Derfor har der kunnet indsendes arbejder, som har været indrykket i perioden fra 1. april 2020 til 31. marts 2022. 

Fire af de 21 kategorier har ingen finalister: Alcoholic Beverages, Business to Business, Omni Channel Shopper Solution og Data-Driven.

Det skyldes dels, at to af dem slet ikke har fået indsendelser, dels at indsendelserne i de to andre ikke har kvalificeret sig.

Se årets samlede jury her – juryformandskabet her – og de danske Effie-finalister herunder.

De listes efter kategori, case, brand-navn og bureau(er):

Industry Categories

FMCG

Burger King Whopper
Burger King Whopper
Uncle Grey 

McDonald’s Homestyle x Gourmetkokke
McDonald’s Homestyle
OMD Denmark og NORD DDB Cph

Pharma, Healthcare, Cosmetics, Toiletries, Nutrition

Helmet has always been a good idea
Public Service Announcement (Rådet for Sikker Trafik)
& Co. /NoA

Den Akavede Snak 
Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse)
Robert/Boisen & Like-minded

Finance & Insurance Services

I røven af fjerde division
Sydbank
Robert/Boisen & Like-minded

IT, Telecomms & Consumer Electronics

Noget for Noget
Bredbånd fra Stofa
Robert/Boisen & Like-minded

Truthmark
Canon
Uncle Grey     

Leisure, Media, Sport, Travel & Gaming

Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir 

Franzi25 slog markedet 
25syv
Wibroe, Duckert & Partners

Automotive & Transportation

Du er heldigvis hurtigt videre
Metroselskabet
Accenture Song DK

Retail & Fashion (Bricks or Clicks or both)

Cirkulär
IKEA
Accenture Song DK, Marketsquare, Dentsu X

Livet er dyrt – Gå i Netto
Netto
Brandhouse/Subsero

Speciality Categories

Small budgets – Non profit

Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey

Den Akavede Snak 
Red Din Fars Dag
Robert / Boisen & Like-minded

Julemærkehjemmene
Julemærkehjemmene
Advice A/S               

Small budgets – Products/Services

Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir 

Canon Truthmark 
Canon
Uncle Grey

Burger King Whopper
Burger King Whopper
Uncle Grey 

Sustained Succes – Non-profit

3 år med Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse)
Red Din Fars Dag
Robert/Boisen & Like-minded

Smoke-Free Future
Public Service Announcement (Kræftens Bekæmpelse, Trygfonden, m.fl.)
& Co. / NoA

Sustained Succes – Products/Services

Seks år med familiefortællingen
Tryg Forsikring
Robert/Boisen & Like-minded

Du er heldigvis hurtigt videre
Metroselskabet
Accenture Song DK

PR Public Relations

Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir

Lifetime Carbon Neutral with WWF
VELUX
& Co. / NoA & Carat Denmark, Dentsu Aegis Network og Ketchum Public Relations

Social Good: Brands

Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey

Seks år med familiefortællingen
Tryg Forsikring
Robert/Boisen & Like-minded

Aldrig Glemt 
DSB Sikkerhed
Drum CPH og OMD

Environmental

Earth Speakr
Earth Speakr 
AKQA & Studio Olafur Eliasson

Branded Content & Entertainment

Helmet has always been a good idea
Public Service Announcement (Rådet for Sikker Trafik)
& Co. /NoA

I røven af fjerde division
Sydbank
Robert/Boisen & Like-minded

Aldrig Glemt 
DSB Sikkerhed
Drum CPH og OMD

Earth Speakr
Earth Speakr
AKQA & Studio Olafur Eliasson

Franzi25 slog markedet
25syv
Wibroe, Duckert & Partners

Business/Product/Service innovation/Customer experience

Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir

McDonald’s Homestyle x Gourmetkokke
McDonald’s Homestyle
OMD Denmark og NORD DDB Cph

Media innovation – Emerging & New Channels

Noget for Noget
Bredbånd fra Stofa
Robert/Boisen & Like-minded