Millang og Fetterlein bag første store kampagne for Dinero
Frederik Fetterlein og Magnus Millang skal hjælpe med at skabe kendskab til serieiværksætter Martin Thorborgs virksomhed, Dinero.
Grakom-direktør fyret
Thomas Torp er blevet fyret som administrerende direktør for erhvervsorganisationen Grakom. Ifølge ham selv fordi han har udført andet arbejdet ved siden af direktørstillingen.
Retailkæder vælger nyt bureau
Skoringen og Intersport Danmark har – uden forudgående pitch – indgået samarbejde med nyt leadbureau.
Podcast-annonceomsætning er fordoblet på ét år
Ny rapport viser, at omsætningen på annoncer i podcasts er mere end fordoblet i 2022.
Oday lander designchef fra konkurrent
Oday har ansat Jens Munk, der får til opgave at løfte bureauets services indenfor design.
Nye tal: Annoncemarkedet satte rekord i 2022. Men 2023 bliver sværere
I 2022 steg omsætningen på annoncemarkedet i Danmark til næsten 16,6 milliarder kroner, hvilket er ny rekord. Det viser tal fra IRM, Institut för Reklam- og Mediestatistik, der dog forventer opbremsning i 2023.
Dansk Grand Prix til Clio Awards
Backup Ukraine af Virtue for Polycam og Unesco vandt en Grand Clio ved prisuddelingen igår i New York.
Fire danskere med i Cannes-jury
Cannes Lions 2023 har offentliggjort alle jurymedlemmerne til dette års awardshow, og der er fire danske navne imellem.
Minister vil stramme influencer-regler
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) vil se på at stramme regler for influencer-marketing, skriver Politiken.
Seks priser til tre danske cases ved Webby Awards 2023
En enkelt Webby Winner og fem People’s Voice Winner var høsten ved Webby Awards 2023 set med danske briller. Det digitale bureau Hello Monday/Dept tog sig af dem alle.
Waoo tilbyder virtuelle ’lejemord’ i kærlighedens navn
Internetselskabet har sammen med Uncle Grey lanceret en hitman-løsning til gaming-trætte kærester. Til formålet har de allieret sig med fem af landets dygtigste professionelle gamere og streamere.
Bähncke-slogan har holdt i 91 år: Nu får det ny kreativ indpakning
Et af Danmarks ældste pay-offs, ’Intet bord uden Bähncke’, aktiveres nu i en ny kommunikationsplatform, skabt af det kreative bureau Pong.
Ian Isak vinder prestigefuld svensk pris
Den danske instruktør Ian Isak vinder ’Guldäg’ i Sverige for sin film ’Rör vid mig’, for Cancerfonden.
Nathjas skræmmende film-dagbog vinder bæredygtig filmkonkurrence
Nathja Mikkelsen, der er uddannet på Skolen for Visuel Kommunikation, vinder Our Sustainable Future 2023. Se hendes vinderfilm her.
Nye ansigter i bestyrelsen hos Dansk Markedsføring
Der er to nye ansigter i bestyrelsen hos Dansk Markedsføring – Claus Andersen fra Hearts & Science og kommunikationsstuderende Johanne Skov Marcussen fra DMJX.
Carlsbergs Jacobsen-brand lancerer nyt kreativt univers
En aktuel kampagne fra Uncle Grey introducerer et nyt kreativt univers for Carlsbergs Jacobsen-brand. Målet er at brede brandet ud til en større målgruppe.
DBU taber stort opslået retssag mod Power
Power vinder retssag mod DBU, der mente, at elektronikkæden krænkede fodboldforbundets rettigheder.
Norwegian-chef skifter til bureau
Andreas Hjørnholm skiftter fra sin stilling som nordisk direktør for kommunikation og Public Affairs hos flyselskabet Norwegian til en stilling som seniorrådgiver for strategi- og kommunikationsbureauet Schultz J & Goll
Yellow Umwelt vender million-minus til plus
Bureauet kommer ud af 2022 med et plus på bundlinjen på knapt to millioner kroner mod et minus i 2021 på 2,6 millioner.
Spejl-slik og høns på bordet skal sælge udendørsmaling
En ny kampagne fra Flügger Group, der skal køre i fem lande, tager usædvanlige visuelle greb i brug. Målet er at hylde retten til at være sig selv. Og at skille sig ud fra konkurrenterne.
Michael Laudrup igen på spil i Barons-kampagne
Nye film fra den danske skjorteproducent Barons har igen Michael Laudrup som reklame-trækplaster. Men nu fortrænges det danske fodboldikon til en birolle. Af en lydmand.
Tidligere Coop-profil ny marketingchef hos Forsvaret
Efter nogle få måneders job-pause starter Mikkel Jørnvil som marketingchef i Forsvarsministeriets Personalestyrelse.
SF vil have “totalt forbud” mod bettingreklamer
Politikeren Carl Valentin fra SF har meldt ud, at partiet ønsker et totalforbud mod spilreklamer i Danmark.
Toyota vælger nyt bureau
Efter en bureau-sondering har Toyota Danmark valgt ny kreativ partner til at håndtere sine social media-aktiviteter.
Forbud mod spilreklamer på Premier League-maver
Det skal ikke længere være muligt at reklamere for betting på fronten af Premier League spillernes kamptrøjer.
Tidligere nemlig.com-marketingchef skifter branche
Malene Langkilde, tidligere Head of Marketing hos nemlig.com, er hentet ind som Global Marketing Director hos dansk distributør af medico- og kosmetologiprodukter.
Adform vokser på toppen, men dykker på bunden
Den danske adtech-virksomhed Adform kom ud af 2022 med den højeste omsætning nogensinde. Til gengæld faldt resultatet før skat.
Fanta får sin første globale visuelle identitet
Læskedrikkens nye – og for første gang 100 procent globale - logo fastholder de kantede bogstaver og en blå farve. Men siger farvel til cirklen og ’det grønne blad’.
Mailchimp-AI skal udkonkurrere mennesker
Den internationale marketingvirksomhed Mailchimp lancerer nyt AI-værktøj, der skal udkonkurrere rigtige mennesker.
Lovforslag om retouchering droppes
Regeringen dropper lovforslag om mærkningsordning af retoucherede billeder. Nu skal det i stedet vendes i en kommission for børne- og ungdomsliv.
Her er Nordeas nye reklamefilm
Den nordiske finanskæmpe lancerer ny kommunikationsplatform og sender nye film i luften. Nord DDB er bureauet bag.
AI-påskeharer skal løfte kendskabet til Metroen
Metroen og Accenture Song har brugt AI-værktøjet Midjourney til at lave historiske personer om til harer i en ny kampagne. Målet er øget kendskab og flere passagerer.
Italiensk forbud mod populær AI
Det italienske datatilsyn forbyder ChatGPT og begrunder det med ulovlig indsamling af persondata og manglende systemer til verifikation af mindreåriges alder.
Google: Kraftig stigning i falsk annoncering på nettet
I 2022 fjernede Google over 5,2 milliarder falske annoncer fra internettet. En markant stigning sammenlignet med året før, oplyser søgegiganten.
Advokathus henter marketingprofil hos lingeri-brand
Lundgrens, der er et af Danmarks største advokathuse, har ansat Jacqueline Hultén Degel som Head of Brand & Marketing.
Levi’s er havnet i AI-shitstorm
Det amerikanske tøjbrand Levi’s får kras kritik for sine planer om at benytte kunstig intelligens til at skabe mere mangfoldige modeller i sin markedsføring.
Nyt lovforslag: Fængsel for brud på markedsførings-regler
Grov eller systematisk overtrædelse af markedsføringslovens regler om vildledning skal kunne give fængselsstraf. Det fremgår af et nyt lovforslag fra regeringen.
Ny marketingchef til Harboe
Den tidligere marketingdirektør for snacks kategorierne i Orkla Danmark, Lars Hørlyck Christensen, bliver Marketing Manager hos Harboes Bryggeri.
Usædvanlig pris til dansk bureau
Det danske bureau Co/Plus har modtaget islandsk hæder for at have bidraget til innovation i den blå økonomi ved bl.a. at være ’en yderst værdifuld rådgiver for iværksættere’.
AI-billedtjeneste udgiver kunstmagasin
Den AI-baserede billedtjeneste Midjourney har meldt ud, at tjenesten udkommer med et printmagasin med brugernes højst ratede arbejder.
Dansk adtech-selskab får aftale med norske mediehuse
Det danske adtech-selskab Adnami lukker aftale med to af Norges største mediehuse.
Dansk Markedsføring starter netværk i Aarhus og Odense
Dansk Markedsføring slår dørene op for to nye netværk, et med base i Odense og et med base i Aarhus, der skal få foreningen til at favne bredere vest for Storebælt. I spidsen står Hanne Sjødahl og Julie Groth fra Step og Thomas Clausen fra Saint-Gobain.
Aalborgensisk Google-bureau sælger ud
Google Marketing-bureauet Lazzaweb har solgt 44 procent af ejerskabet til jysk investeringsfond.
YouSee henter ny kreativ leder hos Meta
Rasmus Høgdall starter til maj som ny Head of YouSee Creative Studio.
Markedsføring laver CMO-undersøgelse med branchemedier
Sammen med Resumé i Sverige og Kampanje i Norge lancerer mediet Markedsføring stor nordisk CMO-undersøgelse, der skal kortlægge marketingchefernes udfordringer. Du kan deltage her.
Medie: Lego på jagt efter nyt globalt mediebureau
Lego-koncernen er ifølge det amerikanske branchemedie AdAge på vej i en global mediebureau-konkurrence.
DSB-profil skifter til Metroen
Efter godt to år som Senior Brand Manager hos DSB rykker Rikke Lynge til Metroselskabet & Hovedstadens Letbane.
Lidl dropper tilbudsaviser i Odense
Efter otte ugers vellykket test fjerner dagligvarekæden Lidl nu permanent sin fysiske tilbudsavis i Odense. ”Det er en stor milepæl,” siger indkøbsdirektør i Lidl.
Ny analyse: Følelser firedobler effekten af digitale reklamer
Digitale reklamer, der vækker stærke følelser hos modtagerne, er fire gange bedre til at drive langsigtet brand equity end dem, der ikke gør. Det viser nye tal fra Kantar og AI-analysehuset Affectiva.
3 ansætter ny Head of Marketing
Primo april starter Jesper Juhl Brogaard som Head of Marketing i teleselskabet 3. Han kommer med erfaring fra Mediacom, Charlie Tango og senest Lunar.
Kreativ direktør forlader Envision efter 16 år
Peter Boe har valgt at sige farvel til Envision. Det oplyser han på LinkedIn.
Google-bureau leverede markant fremgang i 2022
Google-bureauet Lazzaweb leverede betydelig fremgang i 2022. Ledelsen tilskriver væksten ”et strategiskift og etableringen af et nyt produkt.”
Skønhedsbrand langer ud efter omdiskuteret TikTok-filter
Med kampagnen #TurnYourBack opfordrer Dove nu TikTok-brugere til at droppe filteret ’Bold Glamour’. Det sætter urealistiske og skadelige skønhedsforventninger til piger og kvinder, lyder begrundelsen.
Bureau vil hjælpe studerendes startups pro bono
Bureauet iProspect indgår samarbejde med Copenhagen School of Entrepreneurship og hjælper studerendes startups pro bono.
Forbrugerne har stemt: Her er de 10 mest bæredygtige brands
Änglamark er kåret som det brand, danske forbrugere opfatter som mest bæredygtige, viser ny undersøgelse. Se listen over de 10 mest bæredygtige brands her.
Creative Circle med rekordstort antal indsendelser
797 cases er der i alt blevet indsendt til Creative Circle Award, og det er det højeste antal nogensinde.