Cannes Lions 2023: 12 nye danske cases er klar til løvejagt
Årets næstsidste portion shortlister ved Cannes Lions er offentliggjort, og der er 10 nye danske løve-muligheder på listerne.
For første gang i fem år: Dansker vinder en Future Lion
Sebastian Benn Christensen fra DMJX Kreativ Kommunikation vinder som den første dansker siden 2019 en Future Lion i Cannes.
McDonald’s havde aldrig udsolgt en burger, før bearnaise-nyhed ramte: ”Det eksploderede”
For snart fire år siden lancerede McDonald’s i Danmark sammen med fire kendte kokke, Nord DDB og OMD konceptet ’Homestyle x Gourmetkokke’. Her er historien om kampagnen - og om så vilde resultater, at McDonald’s Global troede, der var fejl i IT-systemet.
Københavnerbænken vinder årets første danske Cannes-løve
Årets første løver fandt deres ejere ved Cannes Lions mandag aften. En af dem var dansk, og den gik til TV 2 Creative.
Ingen over og ingen ved siden af Danbolig digitalt
Danbolig skiller sig klart ud med evne til at inspirere, forskellige indgange og et skarpere site digitalt end sine ejendomsmægler-konkurrenter, viser Q-Faktor-analyse. Det har været et årelangt fokus, siger Danboligs kommercielle chef. Opdateret den 10/07.
Masser af danske shortlister ved Cannes Lions 2023
Juryerne i 20 ud af 30 kategorier ved Cannes Lions 2023 har allerede inden den kreative festivals officielle start løftet sløret for årets shortlister. Dansk arbejde er gennem nåleøjet i 12 af kategorierne.
Djævlens sixpack: Studerende laver kampagner for Carlsberg og Copenhell
To grupper 2. års-studerende fra DMJX Visuel Kommunikation har fået udvalgt deres kreative koncepter til at blive realiseret på dette års Copenhell.
265 danske cases dyster i Cannes
For første gang i mange år vokser antallet af indsendelser til Cannes Lions. Artiklen er opdateret med danske indsendelser pr. kategori.
Hummel hylder kvinderne bag legendariske landsholdstrøjer
Hummel hylder i SoMe-kampagne de kvinder, der stod bag landsholdets ikoniske 80'er-landsholdstrøjer.
Nu kaster OMD sig ud i den bæredygtige rådgivning
Mediebureauet OMD lancerer et nyt tiltag med fokus på ESG-rådgivning: OMD Momentum. Satsningen rummer også en udregner af CO2-aftryk, men det er langt fra det vigtigste, siger executive director Jane Sørensen.
Theas butik fik lukket Instagram-profil uden forklaring: Kan koste virksomheden livet
Thea Ringby Smed, der ejer butikken Reseller, fik i sidste uge lukket sin virksomhedsprofil på Instagram. Det truer hendes virksomhed på livet. Men hos Meta møder hun tavshed.
Robert/Boisen & Like-minded vokser på alle fronter
Reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded voksede i 2022 på toppen, øgede antallet af ansatte og fordoblede driftsresultatet i forhold til 2021.
Call Me vælger nyt bureau
Efter en kort bureausondering har Call Me valgt nyt kreativt bureau. Opgaven er at skabe en ny positioneringsstrategi og udvikle en ny brandplatform.
Nordisk brief: Norsk hotelkæde forbød Prideflag
Norsk hotelkæde endte i kommunikationskrise, da den forbød Pride-flag. Og i Sverige viser undersøgelse, at dyre reklameuddannelser måske ikke er pengene værd. Her er dit nordiske overblik.
Bureau om forbud mod Facebook Pixels: “Vi har kunder, der vil gå konkurs”
Datatilsynets afgørelse i Pixel-sag kan resultere i massevis af konkurser, advarer Halfdann Timm, partner i Obsidian Digital.
Chaga Signe Bruun Boye: ”Det driver mig, at man kan ændre verden med en god idé”
Chaga Signe Bruun Boye er Creative Director i TV 2’s inhouse-bureau, TV 2 Creative. Her fortæller hun om at arbejde på designer-hub i London til sulteløn, om at blive bevidst om fællesskaber, om sin helt store passion - og om at være drevet af kreativitet.
Vokser efter fusion: Uncle Grey forventer tocifret vækst i 2023
Uncle Grey, der sidste år fusionerede med Ogilvy Danmark, er kommet godt ud af 2022. Ikke mindst på grund af en ny position som Health & Wellness Hub i EMEA. Om få dage flytter bureauerne endeligt sammen.
Lille digitalt bureau bygger webshops for Bestseller
Efter flere år i retailbranchen etablerede Thomas Rydeen Skyldahl, Uffe Sørensen og Søren Just Skjelbo et digitalt bureau, ”hvor vi gerne selv ville være kunde”. I dag har de bl.a. bygget seks webshops for Bestseller.
Omvæltning: Da krisen ramte, vendte Miinto sine marketing-mål på hovedet
Det seneste år har CMO Malthe Cederborg ændret målsætningen for Miintos marketingsucces. Fra scaleup-virksomhedens jagt på en eksplosiv omsætning til stabilitet og sorte tal på bunden. Det har været en af hans sværeste opgaver nogensinde. Og er en nøgle til succes i marketing i en usikker tid.
Designbureau sparer 10-15 timer om ugen med AI: Vil ændre designbranchen
Designchef Mikael Tonning har set AI-værktøjer løfte bureauet Everlands kreativitet og effektivitet. Kommende AI-værktøjer vil kunne spare bureauet endnu mere tid, vurderer han.
Ny CMO hos OK: ”Jeg har sagt ja tak til en meget transformativ opgave”
OK’s nye CMO, Marianne Skaanning Ebbesen, indtager om kort tid CMO-posten hos OK. Vi har talt med hende om brandets potentiale, om greenwashing – og om OK’s nærmest legendariske reklameunivers.
Michael Gade: ”Det hjælper ikke noget, at man arbejder sig selv halvt ihjel”
Michael Gade er stille og introvert af natur. Alligevel har han lært at indtage scenen som marketingdirektør i Jysk. Her fortæller Årets CMO om at finde den rette hylde som topleder, at lægge tanken om selv at vide bedst væk, at skrotte en stor Jysk-kampagne med Scarlet Johansson. Og om, hvordan han har fundet sin plads i en verden, der af natur er udadvendt ad Pommern til.
Mensch-direktør mere end tilfreds trods fald på bundlinjen
Menschs seneste regnskab viser lille tilbagegang på toppen og markant fald på bunden. Bureauets Managing Director, Christina Tønnesen, anser dog resultatet som ”mere end tilfredsstillende”.
Brandhouse henter ny kreativ direktør hos The Unicorn
Simon Naver forlader The Unicorn og bliver ny kreativ direktør og Associate Partner på Brandhouse.
18 danske instruktør-talenter i spil til internationale priser
Juryen ved Young Director Award 2023 har shortlistet film fra 18 unge danske instruktører. En enkelt instruktør har fået tre shortlister.
Metas danske landechef afskediget i markant fyringsrunde
Meta har gennemført flere afskedigelser på sit danske kontor. Blandt andet stopper Metas danske landechef, Pia Tandrup, der er ærgerlig og ked af det.
Partners lukker søsterselskab og udvider ejerkredsen
Wibroe Duckert & Partners’ søsterselskab, WDP X, lukkes ned. Samtidig bliver Kim Jong Andersen og Morten Sune Jonas nye medejere. Her er forklaringen.
Fem råd: Sådan bliver du en stjerne på LinkedIn
Vi giver dig sammen med Jakob Høegh fra Primetime de fem bedste råd til at hitte på LinkedIn.
Sådan blev Jens Bjørn Andersen landets dygtigste top-CEO på LinkedIn: ”Jeg poster alt selv”
Jens Bjørn Andersen er landets dygtigste CEO fra en C25-virksomhed på LinkedIn, viser analyse fra Primetime. Hans stil på mediet er både professionel og personlig. ”Det går ikke, at det bare er midaldrende mænd i jakkesæt, der skriver kontrakter under,” siger han.
Syv nye partnere hos Advice
Bureauet Advice har udvidet ejerkredsen til 18. "En usædvanlig ejerstruktur for branchen, men et afgørende fundament for den langsigtede udvikling af virksomheden", mener bureauets CEO.
Her er de dygtigste topdirektører på LinkedIn
Jens Bjørn Andersen fra DSV er den CEO fra de 25 største selskaber i Danmark, der er stærkest til at aktivere sine følgere på LinkedIn, viser ny analyse fra Primetime. Du kan se hele toppen her.
Pong opruster: Henter kreativ direktør hos Brandhouse
Louis Pilmark, prisvindende kreativ direktør hos Brandhouse gennem de seneste tre år, skifter til Pong.
Hør podcasten Indsigten: Er AI din konkurrent eller kollega?
Vil AI tage vores arbejde, eller kan vi bruge det til selv at blive bedre? Det diskuterer tech-ekspert Christiane Vejlø og Tao Legêne Thomsen, creative director i Vice Virtue, i den nye episode af Indsigten.
Dansk kampagne for Netflix vinder internationalt guld
Den danske kampagne for Netflix-filmen ’Against the Ice’ har vundet guld ved Festival of Media Global 2023. Den er udviklet af Orbit Red for Netflix og implementeret i samarbejde med Wavemaker.
Her er alle vinderne ved Creative Circle Awards 2023
TV 2’s kreative afdeling og Virtue løb med de fleste guld-cirkler af bureauerne ved årets Creative Circle Award, der også bød på en hyldest af den afdøde reklame-legende Per Pedersen. Se alle vinderne her.
Nordlid har topvækst i 2022. Men overskuddet lader vente på sig
Nordlid voksede på toppen i 2022, men har fortsat et mindre minus på bunden. Årsagen er, ifølge CEO Lasse Nygaard, investering i kompetencer, flytning og fortsatte goodwill-afskrivninger.
Mediacom får et hak på bunden efter turbulent år
EssenceMediacom får flere penge i hænderne på toppen, men har på grund af stor rekruttering og strategiskifte i 2022 set en markant nedgang i sit driftsresultat. ”Godkendt,” siger CEO om resultatet.
Represented-chef: Målgaranti minder om falsk markedsføring
Henrik Akselbo, direktør i Represented by Bloggers Delight, kritiserer Nørgård Mikkelsens nye ’målgaranti’, som han ikke mener er noget nyt. Henrik Rewes, partner i Nørgård Mikkelsen, afviser kritikken.
Biografreklamer sælger som varmt brød: Dansk Reklame Film leverer rekordregnskab
Dansk Reklame Film leverer deres bedste resultat nogensinde, siger CEO. Det skyldes et stabilt mediemarked og et folketingsvalg.
Kvik sætter følelser på spil med nyt bureau og millionkampagne
Trods svære tider for køkkenbranchen investerer Kvik nu et tocifret millionbeløb i en ny, europæisk kampagne. ”Det er vigtigt at være synlige i krisetider, hvis man vil tage markedsandele,” siger Kviks CMO, Lisa Gøttler.
AKQA med millionvækst i svingende marked
AKQA Denmark fortsætter i seneste regnskab den jævne vækst. Virksomhedens Managing Director, Steffen Otkjær, mener det er den rette vej for en flere facetteret virksomhed som dem.
Fra en kælder i Vanløse laver Karsten lyd for brands i hele verden
For et par år siden var lydbureauet Sonic Minds en lille virksomhed med en stor overvægt af danske kunder. Men corona åbnede verden for selskabet, der nu har kunder spredt over hele verden.
Kreativ duo i nyt projekt: ”Vi skal gøre os selv overflødige over tid”
Søren Smidt og Asbjørn Poulsen har en fortid sammen fra bl.a. Hello Monday, Magic People Vodoo People og senest Limbo. Nu har de søsat et nyt projekt og sat to benspænd op for sig selv.
Her er alle de danske vindere ved D&AD Awards 2023
D&AD Awards 2023 har nu offentliggjort alle årets vindere. Se de danske vindere her.
Sunrise med betydeligt resultatdyk i 2022
Bureauet Sunrise vokser på toppen, men falder over 80 procent på bunden. ”Det koster penge at vækste,” lyder det fra CEO, Simon Hertz.
Regnskab: We Love People i markant tilbagegang
We Love People går markant tilbage på top- og bundlinje. Ledelsen betragter tilbagegangen som krusninger og forventer fremgang, når nyt EU-direktiv træder i kraft.
Da arbejdsopgaverne svandt ind, lavede illustrator kampagne mod AI
Tidligt i 2023 oplevede illustrator Martin Nielsen, at han fik færre opgaver. Da han spurgte sine kunder hvorfor, var svaret blandt andet AI.
13 danske priser ved første runde af D&AD Awards 2023
Danske cases hev 13 blyanter med hjem fra første runde af prisuddelingen D&AD Awards 2023. En enkelt case står for over halvdelen af priserne.
Bureau vil give effektgaranti ved influent-kampagner
Nørgaard Mikkelsen lancerer initiativet 'Målgaranti', der skal sikre brands, at de får de lovede resultater og effekt ud af influent-kampagner.
Konsulentfirma napper nøglepersoner fra NoA Consulting
Konsulentfirmaet Monstarlab henter hele seks personer fra NoA Consulting. Herunder tidligere CEO, Anders Birch.
Kreativt bureau holder fast i millionoverskud
For andet år i streg lander bureauet Twenty et resultat før skat lige under halvanden million kroner.
Landsretten sætter punktum i årelang outdoor-strid
Det var i strid med konkurrenceloven, da Clear Channel Danmark og AFA JCDecaux over to perioder koordinerede rabatsatser for salg af outdoor-reklamer.
Analyse: Disse kommunikations-bureauer har det bedste image
Kun små marginaler adskiller kommunikationsbureauerne, når det gælder deres image. Det viser en ny analyse fra MyResearch. Se årets tre stærkeste kommunikationsbureau-brands her.
Advice skal transformere NGO
Advice skal revitalisere Hjerteforeningens brand og gøre NGO'en stærkere til at udnytte sit kommercielle potentiale.
Ansættelser og kreativitet: Her har marketing skruet op i krisen
Det er især nye kreative koncepter, et større fokus på brandet og investeringer i nye indsigter, marketingcheferne tyer til for at lykkes trods den økonomiske usikkerhed, viser ny, nordisk CMO-undersøgelse.
NoA ser markant opbremsning: ”Alle kan mærke presset”
Der er vækst på toppen hos NoA i Danmark. Men driftsresultatet går tilbage, og CEO Mikael Jørgensen ser en markant opbremsning i markedet – som den store bureaugruppe vil udnytte til at vinde terræn.