Kære fødevareminister: Husk forbrugerne, når du designer klimamærket
Debat: Regeringen vil udvikle et klimamærke, der skal hjælpe forbrugerne til at handle mere bæredygtigt. Mikael Tonning fra designbureauet Everland peger på tre ting, ministeriet skal huske, så klimamærket rent faktisk også fungerer i forbrugernes hverdag.
Leder: Kære talenter, vi har brug for jer
"Vi har brug for jeres ideer, talent, etik, skørhed og håb. I kan lære meget af os, men vi kan lære lige så meget af jer," skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen til de studerende.
Debat: Manglende branding kan slå bunden ud af opkøbsrusen
Opkøb og sammenlægninger er en kompleks ligning, der typisk skal styrke økonomien eller markedspositionen. Men hvis du kun fokuserer på benhårde tal og glemmer at tage stilling til blødere faktorer som dit brand, kan det gå galt, skriver Mette Hejl.
Debat: Ville du selv have lyst til at gå på arbejde uden løn, men for en flot kaffemaskine?
Det er på tide, at marketing- og reklamebranchen begynder at give influencere den løn og det kreative ansvar, de fortjener, skriver influencer Emilie Lilja.
Opråb fra kreativ: Gør hver dag til den 1. april
Debat: Magnus Mynderup-Bjørnshave fra Robert/Boisen efterlyser mere mod i marketing.
Debat: Virksomheder risikerer at greenwashe, hvis ikke de har styr på clouden
Selvom brands får mere fokus på at lave grøn markedsføring, så risikerer de at skade klimaet ved deres brug af cloud-løsninger, skriver Per Østergaard Jacobsen.
Leder: Lad os sammen sige stop til krænkelser
Der er brug for et opgør i toppen, hvis reklame og marketing skal være en branche, som vi kan være stolte af at sende unge ud i, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Debat: Annoncører er afhængige af en uddøende cookie-race
Annoncørerne skal få styr på deres cookie-strategi lige nu, hvis ikke de skal basere deres markedsføring en uddøende cookie-race, skriver Allan Olesen fra Adform.
Miriam Plon Sauer: Optimisme er en nødvendighed
Executive Strategy Director hos AKQA EMEA, Miriam Plon Sauer, er lige kommet tilbage fra SXSW med tasken fuld af indtryk. Læs hendes vigtigste takeaways her.
Annoncedirektør: Vi skal i gang med at bygge en trackingfri fremtid
Det er på tide at tage et opgør med tracking på tværs af nettet og i stedet fokusere kræfterne på at reparere annonceøkosystemet, mener Thomas Lue Lytzen, der er annoncedirektør på Ekstra Bladet.
Sådan løser vi identitetskrisen i digital annoncering
Det kan undergrave digital annoncering, når tredjepartscookies udfases. Derfor skal branchen ruste sig til en fremtid, hvor samtykke og nye samarbejder er afgørende, skriver Colette Munelly fra Xandr.
Danske annoncører er bagud på inkluderende markedsføring
Debat: Inkluderende markedsføring kan hjælpe med at nå mange forbrugere, som vi overser i dag. Derfor undrer det, at fænomenet fylder så lidt i Danmark, skriver Niddal El-Jabri og Per Christiansen.
Det er svært at gemme sig i en leg, jeg ikke vidste, jeg var med i
Mænd er klar til at tale ligestilling - men kvinder skal blive konkrete i deres kritik af, hvor de oplever mangel på ligestilling, skriver Alexander Vissing i modsvar til debatindlæg fra Lisa Sonne.
Hvad gemmer du dig for, mand?
Det er svært at få øje på mænd, der selv bidrager med gode forslag og initiativer til ligestilling i reklame- og marketingbranchen, skriver Lisa Sonne.
Derfor er Watch Medier og Kforum et godt match
Det kan både kommercielt og redaktionelt give god mening, at Watch Medier har købt Kforum. Men det kan udfordre pluralismen i mediemarkedet, skriver Jesper Skeel, direktør i Willmore.
Vi skal have humoren tilbage i reklamer
Humor som kreativ strategi er på retræte. Og det er ærgerligt, skriver Tomas Olesen fra Envision.
Profil kritiserer tilgangen til metaverset: Gentager tåbelige fejl
Da internettet eksploderede, begik virksomheder og bureauer en lang række tåbelige fejl, fordi de ikke forstod, hvad det faktisk handlede om. Det samme risikerer at ske i forhold til metaverset, skriver Morten Saxnæs.
Forsvar for bureauerne: Vi har forandret os
Bureauerne er i dag gode arbejdspladser - men det vil stadig være steder præget af stor omskiftelighed og fleksibilitet, skriver Mads Severinsen som modsvar på kritik af bureauernes evne til at tiltrække talent.
Algoritmer og performance er et hårdt angreb på kreativiteten
Algoritmer og performance marketing er et problem for kreativiteten, skriver direktør i Adjust.
Tilbudsavis-krig vil ende med tilbudsavisens død
Tilbudsaviserne er reelt ikke det papir værd, de er trykt på, lyder det fra ekspert Per Østergaard, der tidligere har undersøgt papiraviserne. Ny krig om tilbudsavisen er et tegn på, at den er på vej i graven, skriver han.
Opråb til bureauerne: I er for dårlige til at tiltrække talent
Talenterne er derude. Men bureauerne er slet ikke attraktive nok for dem, fordi de er for ringe arbejdspladser, skriver Trine Keller-Andreasen.
Tre råd: Kommunikér klart om kunstig intelligens
Mange virksomheder vil med på kunstig intelligens-vognen. Men det store potentiale kan resultere i kontraproduktiv kommunikation, skriver Christian Top Marchant fra Holm Komunikation.
Debat: Stop med at behandle freelancere som daglejere
Rekrutteringsbranchen skyder sig selv i foden ved at behandle freelancere og selvstændige som daglejere, skriver Anna Rørbæk, der selv oplevede et uskønt forløb henover julen.
Nyt socialt medie er ikke pengene værd for annoncører
Det sociale medie BeReal er den nyeste dille blandt influenter og unge. Men det er ikke værd at kaste penge efter som annoncør, skriver Julie Johnsen.
Corona-skandale havde overraskende branding-effekt for Djokovic
Tennisstjernen Novak Djokovic stormede frem på sociale medier, efter han blev afvist at spille Australian Open, fordi han ikke kunne føre bevis for corona-vaccine. Uffe Just analyser sagens effekt på hans brand.
Slap af, EU – I ødelægger internettet
EU går alt for vidt i sine tiltag rettet mod tech-giganter og markedsføring, skriver tre debattører.
Sæt farten ned og tænk. Ellers træffer I forkerte beslutninger
Vi skal give os mere tid til at tænke, når marketing skal drive vækst og styrke brandet, skriver Karsten Stokking.
Hvad nu hvis man ikke har været på en rejse, men bare fået et nyt job?
”Det har været en vild rejse.” Man kan næsten komme til at føle sig en smule kedelig, hvis man ikke har gang i et eller andet professionelt eller personligt udviklingshalløj, skriver Thomas Nørgaard.
Brands vil brænde nallerne på metaversets luftkasteller
Metaverset er stadig under så store forandringer, at brands uundgåeligt vil brænde nallerne, når de forsøger sig med det, skriver GroupM's Mads Ben Hur i debatindlæg.
Disse fire ting kommer til at drive din e-handel i år
Livestreaming, handel på sociale medier og AR kan blive nøglefaktorer i din e-handel fremover. Ingagers CEO Jimmy Jakobsson guider her til, hvordan du kommer i gang.
Insourcing overflødiggør ikke bureauerne – men presset stiger
Skulle jeg starte et bureau i dag, ville jeg holde mig langt væk fra produktion og full service-modellen, skriver Alexander Augustesen, CEO i Zuuvi.
Disse trends vil transformere digital marketing fremover
Fire trends vil revolutionere digital marketing de kommende år, skriver Allan Olesen fra Adform.
Tag varmt imod metaverset, for det vil revolutionere marketing
Metaverset kommer til at ændre, hvordan vi tænker markedsføring, og hvordan kunderne interagerer med vores brands. Det skriver Corey Morris, der er CMO i SynergyXR.
Data-toget kører, og CMO’en skal føre an
En strategisk CMO skal være bannerfører for virksomhedens integration af data. Både samlingen af kundedata og forbindelsen af data helt ind i kerneforretningen. Sig farvel til KPI’en for den enkelte kampagne, som jo blot er en lille fisk i havet.
Ekspert advarer mod vild jule-priskrig: Aldrig set noget lignende
Professor Mogens Bjerre kan ikke mindes at have set så vild en priskrig på flæsk og fløde som denne jul, hvor butikkerne nærmest forærer varerne væk. Det kan virke på kort sigt - men de skal passe på deres brand, skriver han.
Vi får aldrig branche-standarder, der kan løse transparens-problemet
Det er en utopi at tro, at fælles branchestandarder kan løse transparens-problemet, skriver Heinrich Thomsen fra mediebureauet Calibrate.
Nu er det slut med at pynte sig med grønne fjer
På finansloven er der afsat millioner til at slå ned på greenwashing. Det betyder, at virksomhederne nu må tage deres grønne markedsføring dybt alvorligt. Det skriver advokat Heidi Højmark Helveg, der her giver sine tre råd til at få styr på det.
Legesygt, retro og følsomt: Sådan vil design fange kunderne i 2022
Tre designtrends vinder frem i kampen for kunderne – og tre taber pusten. Sådan lyder det fra Mikael Tonning fra designbureauet Everland, der her tager pulsen på logo- og emballagedesign.
Anne Sophie Lange kalder på MeToo-opgør i reklamebranchen
I 19 år i reklamebranchen har Anne Sophie Lange selv oplevet gramseri, grænseoverskridende opførsel og upassende tilnærmelser. Men hun har altid fejet det væk som et problem, fordi hun havde nemt ved at sige nej. Nu mener hun dog, at reklamebranchen har brug for et markant MeToo-opgør, skriver hun.
Modsvar til Greenpeace: Det giver ingen mening at droppe kød-reklamer
Det giver ingen mening at sige, at reklamebranchen skal sige nej til at droppe kødreklamer. Sådan lyder det i modsvar til Greenpeace fra Landbrug & Fødevarer.
Reklamebranchen skal sige nej til at lave reklamer for kød
Danske kødreklamer er misvisende og baserer sig på myter om "rigtige mænd" og køds positive betydning for klimaet. Derfor skal branchen sige nej til at lave kødreklamer. Sådan lyder det en i kronik fra Greenpeace.
Virksomhederne skal tage influencer marketing seriøst
Der er brug for, at virksomhederne bliver skarpere på og tager influencer marketing mere seriøst, skriver Rasmus Bruus Larsen.
Black Friday er blevet en dag for det selvfede klima-hylekor
Brands skal stoppe med kun at lave signalpolitik og reklamere med bæredygtighed på Black Friday. Der er brug for handling, lyder opråbet fra D&AD-juryformand Thomas Kolster.
Debat: Skru op for dit brand under krisen
Skru op for dit brand under krisen, selvom du ikke har varer på hylderne, mener Dansk Markedsførings direktør
Forandring er en farlig forfører
Hvis du virkelig vil have succes med din marketing, skal du ikke lade dig forføre af forandringer. I stedet skal du fokusere på det, som er konstant skriver Envisions, CSO Tomas Olesen.
Lad os sige farvel og tak til purpose
Purpose er blevet et håbløst gammeldags begreb, som vi lige så godt kan pensionere, skriver debattør Søren Thure Milkær.
Leder: Gennemsigtighed er en fælles opgave
Selvom den enkelte annoncør har et markant ansvar for at rydde op i manglende gennemsigtighed, så er det for let kun at tørre den af på dem, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Det er noget sludder, at NorthSide er havnet i shitstorm
NorthSide er ikke havnet i shitstorm efter kritik over at droppe kød. Tværtimod, skriver debattør Mikkel Christian Larsen.
Det skal brands lære af NorthSides vegetar-shitstorm
NorthSide meldte som den første danske festival ud, at den går 100 procent vegetarisk. Det førte til stærk kritik. Men NorthSide kunne både have ageret bæredygtigt og have undgået meget af kritikken, skriver Julie Daugaard fra dentsu i debatindlæg.
Stop med at tro, at purpose er en marketing-dims
Purpose-debatten rammer skævt og overser, at purpose har et ufatteligt potentiale, så længe man ikke ser det som den nyeste marketing-gimmick, skriver Morten Arleth Skov.
Held og lykke til Zuckerberg i hans egen lille meta-verden
Facebook bliver til Meta. Det nye navn blev præsenteret af Mark Zuckerberg i en video, hvor han var i sit eget meta-univers. Og der kan han passende flygte hen, når virkeligheden rammer, skriver Marcus Stoltze.
Pas på med at investere stort i teknologi uden at have styr på strategien
Det er fristende at investere stort i teknologi for at løse udfordringer i marketing. Men det kan give bagslag, hvis ikke I har styr på samarbejdet og strategien først, skriver Karsten Stokking i debatindlæg.
Kære marketingfolk, det er jeres pligt at lægge pres på Facebook
Facebook er så fristende en annonceplatform, at den stort set er umulig at sige nej til. Men det er tæt på at være det eneste etisk forsvarlige valg, skriver debattør Søren Thure Milkær. Facebook afviser kritikken.
Tag din grønne værktøjskasse i brug, CMO
Marketinginvesteringer handler om den kolde bundlinje. Men vi bør i stedet for måle kampagnen på bidraget til bæredygtighed, skriver Michael Vraa-Jensen i debatindlæg.
Klapjagt på digital markedsføring er enden på internettet
Kritikken af målrettet digital markedsføring er et korstog fra en lille gruppe rabiate, som kan koste dyrt på samfundsøkonomien, skriver Holger Wilcks i debatindlæg.
Leder: TikToks møgsager kan smitte af på annoncørerne
TikTok invaderes af brands, der investerer i indhold til platformen. Men I må ikke være ligeglade med møgsagerne, skriver Markedsførings chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.